دونالد ترامپ احتمال کاهش تحریم ایران برای ملاقات با روحانی را رد نکرد

0
1230

در پی استعفای جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که به داشتن مواضع ضد ایرانی شهره بود، این گمانه مطرح شد که واشنگتن در سیاست خارجی خود در قبال برخی کشورها از جمله ایران، تغییراتی ایجاد کند. آقای بولتون از جمله سیاستمدارانی بود که پیش از ورود به کاخ سفید از تغییر رژیم در ایران حمایت می‌کرد. اما روز چهارشنبه، آقای ترامپ درباره این موضوع گفت: “ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم.” وی همچنین تاکید کرد که معتقد است طرف ایرانی به دنبال رسیدن به یک توافق است. روز چهارشنبه روزنامه جروزلم پست نیز گزارش داد که دونالد ترامپ در حال بررسی کاهش تحریم‌های ایران است. در این گزارش آمده بود که استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز با این ایده موافق است. به گزارش وب‌سایت آمریکایی “بلومبرگ”، کاهش تحریم ایران با هدف ملاقات با حسن روحانی، با مخالفت جدی جان بولتون روبه‌رو بوده و اندکی بعد از این مخالفت بسیار شدید، دونالد ترامپ از او خواسته تا از مقامش کناره‌گیری کند. به نوشته بلومبرگ، این ایده که آمریکا تحریم ایران را کم کند تا رئیس‌جمهور آمریکا بتواند با رئیس‌جمهور ایران ملاقات کند، روز دوشنبه در جلسه‌ای در دفتر آقای ترامپ در کاخ سفید مطرح شده است و همان جا، وزیر خزانه‌داری حمایتش را از این طرح بیان کرده است.

دونالد ترامپ احتمال کاهش تحریم ایران برای ملاقات با روحانی را رد نکرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه، احتمال کاهش تحریم ایران در برابر ملاقات با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را رد نکرد و افزود که تهران به دنبال توافقی با واشنگتن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است برای ملاقات با حسن روحانی، از تحریم ایران بکاهد، گفت: “ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.”

در پی استعفای جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که به داشتن مواضع ضد ایرانی شهره بود، این گمانه مطرح شد که واشنگتن در سیاست خارجی خود در قبال برخی کشورها از جمله ایران، تغییراتی ایجاد کند.

آقای بولتون از جمله سیاستمدارانی بود که پیش از ورود به کاخ سفید از تغییر رژیم در ایران حمایت می‌کرد.

اما روز چهارشنبه، آقای ترامپ درباره این موضوع گفت: “ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم.”

وی همچنین تاکید کرد که معتقد است طرف ایرانی به دنبال رسیدن به یک توافق است.

روز چهارشنبه روزنامه جروزلم پست نیز گزارش داد که دونالد ترامپ در حال بررسی کاهش تحریم‌های ایران است. در این گزارش آمده بود که استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز با این ایده موافق است.

به گزارش وب‌سایت آمریکایی “بلومبرگ”، کاهش تحریم ایران با هدف ملاقات با حسن روحانی، با مخالفت جدی جان بولتون روبه‌رو بوده و اندکی بعد از این مخالفت بسیار شدید، دونالد ترامپ از او خواسته تا از مقامش کناره‌گیری کند.

به نوشته بلومبرگ، این ایده که آمریکا تحریم ایران را کم کند تا رئیس‌جمهور آمریکا بتواند با رئیس‌جمهور ایران ملاقات کند، روز دوشنبه در جلسه‌ای در دفتر آقای ترامپ در کاخ سفید مطرح شده است و همان جا، وزیر خزانه‌داری حمایتش را از این طرح بیان کرده است.

خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران، به مشکلاتی اقتصادی برای ایران دامن زده است.

در مقابل ایران نیز تاکنون در سه مرحله از اجرای برخی تعهداتش در برجام کاسته است. ایران می‌گوید این کار نقض برجام نیست و به دلیل عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، به این اقدامات دست می‌زند.

در عین حال مقام‌های ایرانی می‌گویند که حاضر نیستند با دونالد ترامپ ملاقات یا مذاکره کنند.

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به استعفای جان بولتون گفت که ایران همچنان با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

نماینده ایران گفت: “ما بارها اعلام کرده‌ایم و رئیس جمهور ایران هم به صراحت نظرداده، تا زمانی که این تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی دولت آمریکا علیه مردم ایران ادامه دارد، جای صحبت و مذاکره نیست”.

آیت الله خامنه ای رهبر ایران گفته به هیچ وجه به رئیس جمهور و مقام های دولتی اجازه نخواهد داد تا با دولت ترامپ مذاکره کنند. او تماس با دولت کنونی ایالات متحده را “سم مضاعف” خوانده است.

(این خبر تکمیل می‌شود.)

به نقل از بی بی سی ـ 11.09.2019

//////////////////////////////

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید