واکنش ظریف به تهدید ترامپ: هدف گرفتن اماکن فرهنگی از سوی ترامپ ‘جنایت جنگی’ است

0
488

دونالد ترامپ، پیشتر در توییتی تهدید کرده بود که در صورت حمله ایران به آمریکایی‌ها یا منافع این کشور به تلافی کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، آمریکا ۵۲ نقطه در ایران (به عدد گروگان‌های آمریکایی در ماجرای گروگانگیری سال ۱۳۵۸) را هدف گرفته است. آقای ترامپ نوشت که بعضی از این اهداف “برای ایران و فرهنگ ایرانی” بسیار مهم هستند. آقای ظریف در توییت خود نوشته است: “آنها که خود را به نام دیپلمات جا می‌زنند و آنها که بی‌شرمانه اهداف فرهنگی و غیرنظامی ایران را شناسایی می‌کنند حتی زحمت باز کردن یک فرهنگ حقوقی را هم به خود نداده‌اند… هنجار بنیادین ‘ به عرف قطعی و غیرقابل نقض قوانین بین‌الملل مانند خطوط قرمز بین‌المللی اشاره دارد. چنین اقدامی مطلقا ممنوع است.”

واکنش ظریف به تهدید مراکز فرهنگی ایران از سوی ترامپ

ظریفظریف: هدف گرفتن اماکن فرهنگی ‘جنایت جنگی’ است

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به تهدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره هدف گرفتن ۵۲ نقطه از جمله مکان‌های فرهنگی ایران، او را به نقض اصول بنیادین قوانین بین‌الملل متهم کرده است.

آقای ظریف در توییتی هشدار داده است که آقای ترامپ با این تهدید “هنجار بنیادین” ( Jus Cogens) را که از نظر حقوقی “خط قرمز” قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود، نقض کرده است.

آقای ظریف در توییتی نوشت: “دونالد ترامپ که روز جمعه با ترورهای بزدلانه مرتکب نقض سنگین قوانین بین‌المللی شد، بار دیگر تهدید به نقض هنجارهای بنیادین ‘ کرده؛ – هدف گرفتن اماکن فرهنگی جنایت جنگی ‘ است؛ -هر چه هم دست و پا بزنند، پایان حضور بدخیم آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است.”

هم‌زمان سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع دولت آمریکا به وزارت امور خارجه احضار شده است. پیش از این کاردار این کشور دو بار بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی به وزارت خارجه احضار شده بود.

به گزارش سایت دولت ایران عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، “اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات تهدیدآمیز و ناقض قوانین و هنجارهای بنیادین بین‌المللی” را به سفیر سوئیس ابلاغ کرده است.

آقای عراقچی گفته است: “چنین تهدیدی یادآور هجوم قوم مغول و یا اقدامات گروه‌های تروریستی و جنایتکار در تخریب اماکن فرهنگی و تاریخی است که طبق قواعد و قوانین بین‌المللی مصداق بارز جنایت جنگی محسوب می شود.”

دونالد ترامپ، پیشتر در توییتی تهدید کرده بود که در صورت حمله ایران به آمریکایی‌ها یا منافع این کشور به تلافی کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، آمریکا ۵۲ نقطه در ایران (به عدد گروگان‌های آمریکایی در ماجرای گروگانگیری سال ۱۳۵۸) را هدف گرفته است.

آقای ترامپ نوشت که بعضی از این اهداف “برای ایران و فرهنگ ایرانی” بسیار مهم هستند.

آقای ظریف در توییت خود نوشته است: “آنها که خود را به نام دیپلمات جا می‌زنند و آنها که بی‌شرمانه اهداف فرهنگی و غیرنظامی ایران را شناسایی می‌کنند حتی زحمت باز کردن یک فرهنگ حقوقی را هم به خود نداده‌اند… هنجار بنیادین ‘ به عرف قطعی و غیرقابل نقض قوانین بین‌الملل مانند خطوط قرمز بین‌المللی اشاره دارد. چنین اقدامی مطلقا ممنوع است.”

تهدید آقای ترامپ واکنش منفی بعضی سیاستمداران آمریکایی را هم به دنبال داشته است.

الیزابت وارن و جوبایدن دو نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از تهدید آقای ترامپ انتقاد کرده‌اند.

خانم وارن توییت رئیس جمهور آمریکا را “تهدید به ارتکابت جنایت جنگی” خوانده و آقای بایدن در توییتر خود آقای ترامپ را به “بی‌خردی” متهم کرده است.

سناتور دموکرات کریس مورفی در توییتی نوشته است که هدف قرار دادن غیرنظامی‌ها و مکان‌های فرهنگی “کاری است که تروریست‌ها می‌کند. این کار جنایت جنگی است”

تهدید اماکن فرهنگی ایران موجی از واکنش و انتقاد را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از توییتر خواسته‌اند توییت آقای ترامپ را به دلیل تهدیدآمیز بودن و نقض قوانین توییتر حذف کند.

این کاربران به آنچه “استاندارد دوگانه شبکه‌های اجتماعی” ‌‍در برخورد با کاربران شبکه‌های اجتماعی با دیدگاه‌های مختلف خوانده‌اند، اعتراض کرده‌اند.

در پی قتل قاسم سلیمانی در عراق، اینستاگرام بسیاری از پست‌ها و همین طور حساب‌‎هایی را که کشته شدن او را تسلیت گفته بودند حذف کرد.

فیس‌بوک، مالک اینستاگرام در پاسخ به بی‌بی‌سی گفته است که علت حذف بعضی پست‌های مربوط به کشته شدن قاسم سلیمانی در شبکه اجتماعی به تعهدات این شبکه در قبال تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران برمی‌گردد.

سخنگوی فیس‌بوک در پاسخی که جمعه سوم ژانویه، ارسال کرده آمده: “ما مطابق مقررات وضع‌شده در ارتباط با تحریم‌های آمریکا اقدام می‌کنیم که شامل تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و فرماندهان آن هم می‌شود”.

//////////////////

خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق در مجلس عراق به تصویب رسید

مجلس عراق

خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق در مجلس عراق به تصویب رسید. طبق این مصوبه درخواست کمک عراق برای مقابله با داعش لغو می‌شود و حضور هر نیروی خارجی و استفاده از حریم دریایی، هوایی و زمینی این کشور غیرقانونی است. علاوه بر این اجازه استفاده از سلاح فقط در انحصار دولت عراق خواهد بود.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، امروز در جلسه اضطراری مجلس عراق گفت هم به نفع عراق هم به نفع آمریکا است که حضور نیروهای آمریکایی در عراق خاتمه پیدا کند. آمریکا حدود پنج هزار نیرو در عراق دارد.

این نشست اضطراری برای بررسی موضوع نقض حاکمیت ملی عراق در حمله پهپادی آمریکا به قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در فرودگاه بغداد تشکیل شد.

  • کشته شدن قاسم سلیمانی چه پیامدهایی برای عراق خواهد داشت؟

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق که استعفا کرده اما تا زمان انتخاب نخست وزیر جدید اداره دولت را در دست دارد گفت مبنای حضور نیروهای آمریکایی در عراق دو نامه‌ای است که دو وزیر خارجه سابق، هوشیار زباری (ژوئن ٢٠١۴) به دبیر کل سازمان ملل و ابراهیم جعفری (سپتامبر ٢٠١۴) به رئیس شورای امنیت سازمان ملل نوشته و برای مقابله با داعش کمک خواسته بودند.

آقای عبدالمهدی گفت مصلحت این است که حضور نیروهای آمریکایی به پایان برسد. برای این کار دو راه هست، یا خروج فوری یا تعیین جدول زمانی و همزمان محدود شدن نقش نیروهای آمریکایی به آموزش و مبارزه با داعش. این موضوع به رای گذاشته شده بود و خروج فوری رای آورد.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این مصوبه به شبکه فاکس گفت عادل عبدالمهدی نخست وزیر “موقت” است و “زیر فشار تهدیدهای عظیم رهبران ایران قرار دارد یعنی کسانی که ما می‌خواهیم عقب برانیم، اما ما مطمئن هستیم که مردم عراق می‌خواهند آمریکا در عراق بماند.”

امروز ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا رسما اعلام کرد به علت حملات راکتی کتائب حزب‌الله به پایگاه‌های این نیرو، به آموزش نیروهای امنیتی عراق برای مبارزه با داعش رسما خاتمه می‌دهد.

عادل عبدالمهدی همچنین کشتن قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس، فرمانده ارشد حشد شعبی را یک “ترور سیاسی” خواند که باعث شد عراق نفوذ خود برای رفع تنش ایران با آمریکا را تا حد زیادی از دست بدهد.

او همچنین گفت صبح روزی که قاسم سلیمانی در اولین ساعت‌هایش کشته شد، با آقای سلیمانی قرار ملاقات داشته است. به گفته آقای عبدالمهدی قرار بوده در آن دیدار آقای سلیمانی واکنش ایران به پیام عربستان را به نخست وزیر عراق بدهد.

در همین حال وزارت خارجه عراق امروز سفیر آمریکا را فراخواند و در بیانیه‌ای حمله پهپادی آمریکا را “نقض آشکار حاکمیت عراق” و نقض مفاد توافق برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی خواندند.

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی مهندس معاون فرمانده حشدشعبی در این حمله، نمایندگان شیعه پارلمان یک صدا خواستار خروج نیروهای آمریکایی شدند.

سپاه قدس و نیروهای حشد شعبی یکی از مهمترین نیروهایی بودند که در عراق با داعش مبارزه کردند و با وجود تخاصم طولانی ایران و آمریکا، این دو نیرو از سال‌ ٢٠١۴ به بعد با نیروهای آمریکایی در نبرد با داعش همکاری می‌کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به گفته‌های مقام‌های مختلف از جمله رهبر ایران که “انتقامی” سخت را وعده داده بودند در توئیتر نوشت:

“ما ۵۲ سایت ایران (معادل ۵۲ گروگان آمریکایی که ایران خیلی سال پیش گرفت)، که برخی دارای ارزش و اهمیت بالا برای ایران و فرهنگ ایرانی هستند را در تیررس داریم.”

آمریکا و بریتانیا به شهروندانشان درباره سفر به ایران و عراق هشدار داده‌اند و آمریکا مشغول بیرون بردن آمریکایی‌هایی است که در عراق بخصوص در شهرهای جنوبی کار می‌کنند.

///////////////////////////

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید