خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق در مجلس عراق به تصویب رسید

0
362

آقای عبدالمهدی گفت مصلحت این است که حضور نیروهای آمریکایی به پایان برسد. برای این کار دو راه هست، یا خروج فوری یا تعیین جدول زمانی و همزمان محدود شدن نقش نیروهای آمریکایی به آموزش و مبارزه با داعش. این موضوع به رای گذاشته شده بود و خروج فوری رای آورد. مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این مصوبه به شبکه فاکس گفت عادل عبدالمهدی نخست وزیر “موقت” است و “زیر فشار تهدیدهای عظیم رهبران ایران قرار دارد یعنی کسانی که ما می‌خواهیم عقب برانیم، اما ما مطمئن هستیم که مردم عراق می‌خواهند آمریکا در عراق بماند.” امروز ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا رسما اعلام کرد به علت حملات راکتی کتائب حزب‌الله به پایگاه‌های این نیرو، به آموزش نیروهای امنیتی عراق برای مبارزه با داعش رسما خاتمه می‌دهد. عادل عبدالمهدی همچنین کشتن قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس، فرمانده ارشد حشد شعبی را یک “ترور سیاسی” خواند که باعث شد عراق نفوذ خود برای رفع تنش ایران با آمریکا را تا حد زیادی از دست بدهد. او همچنین گفت صبح روزی که قاسم سلیمانی در اولین ساعت‌هایش کشته شد، با آقای سلیمانی قرار ملاقات داشته است. به گفته آقای عبدالمهدی قرار بوده در آن دیدار آقای سلیمانی واکنش ایران به پیام عربستان را به نخست وزیر عراق بدهد…

خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق در مجلس عراق به تصویب رسید

بی بی سی ـ 06.01.2020

مجلس عراق

خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق در مجلس عراق به تصویب رسید. طبق این مصوبه درخواست کمک عراق برای مقابله با داعش لغو می‌شود و حضور هر نیروی خارجی و استفاده از حریم دریایی، هوایی و زمینی این کشور غیرقانونی است. علاوه بر این اجازه استفاده از سلاح فقط در انحصار دولت عراق خواهد بود.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، امروز در جلسه اضطراری مجلس عراق گفت هم به نفع عراق هم به نفع آمریکا است که حضور نیروهای آمریکایی در عراق خاتمه پیدا کند. آمریکا حدود پنج هزار نیرو در عراق دارد.

این نشست اضطراری برای بررسی موضوع نقض حاکمیت ملی عراق در حمله پهپادی آمریکا به قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در فرودگاه بغداد تشکیل شد.

  • کشته شدن قاسم سلیمانی چه پیامدهایی برای عراق خواهد داشت؟

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق که استعفا کرده اما تا زمان انتخاب نخست وزیر جدید اداره دولت را در دست دارد گفت مبنای حضور نیروهای آمریکایی در عراق دو نامه‌ای است که دو وزیر خارجه سابق، هوشیار زباری (ژوئن ٢٠١۴) به دبیر کل سازمان ملل و ابراهیم جعفری (سپتامبر ٢٠١۴) به رئیس شورای امنیت سازمان ملل نوشته و برای مقابله با داعش کمک خواسته بودند.

آقای عبدالمهدی گفت مصلحت این است که حضور نیروهای آمریکایی به پایان برسد. برای این کار دو راه هست، یا خروج فوری یا تعیین جدول زمانی و همزمان محدود شدن نقش نیروهای آمریکایی به آموزش و مبارزه با داعش. این موضوع به رای گذاشته شده بود و خروج فوری رای آورد.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این مصوبه به شبکه فاکس گفت عادل عبدالمهدی نخست وزیر “موقت” است و “زیر فشار تهدیدهای عظیم رهبران ایران قرار دارد یعنی کسانی که ما می‌خواهیم عقب برانیم، اما ما مطمئن هستیم که مردم عراق می‌خواهند آمریکا در عراق بماند.”

امروز ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا رسما اعلام کرد به علت حملات راکتی کتائب حزب‌الله به پایگاه‌های این نیرو، به آموزش نیروهای امنیتی عراق برای مبارزه با داعش رسما خاتمه می‌دهد.

عادل عبدالمهدی همچنین کشتن قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس، فرمانده ارشد حشد شعبی را یک “ترور سیاسی” خواند که باعث شد عراق نفوذ خود برای رفع تنش ایران با آمریکا را تا حد زیادی از دست بدهد.

او همچنین گفت صبح روزی که قاسم سلیمانی در اولین ساعت‌هایش کشته شد، با آقای سلیمانی قرار ملاقات داشته است. به گفته آقای عبدالمهدی قرار بوده در آن دیدار آقای سلیمانی واکنش ایران به پیام عربستان را به نخست وزیر عراق بدهد.

در همین حال وزارت خارجه عراق امروز سفیر آمریکا را فراخواند و در بیانیه‌ای حمله پهپادی آمریکا را “نقض آشکار حاکمیت عراق” و نقض مفاد توافق برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی خواندند.

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی مهندس معاون فرمانده حشدشعبی در این حمله، نمایندگان شیعه پارلمان یک صدا خواستار خروج نیروهای آمریکایی شدند.

سپاه قدس و نیروهای حشد شعبی یکی از مهمترین نیروهایی بودند که در عراق با داعش مبارزه کردند و با وجود تخاصم طولانی ایران و آمریکا، این دو نیرو از سال‌ ٢٠١۴ به بعد با نیروهای آمریکایی در نبرد با داعش همکاری می‌کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به گفته‌های مقام‌های مختلف از جمله رهبر ایران که “انتقامی” سخت را وعده داده بودند در توئیتر نوشت:

“ما ۵۲ سایت ایران (معادل ۵۲ گروگان آمریکایی که ایران خیلی سال پیش گرفت)، که برخی دارای ارزش و اهمیت بالا برای ایران و فرهنگ ایرانی هستند را در تیررس داریم.”

آمریکا و بریتانیا به شهروندانشان درباره سفر به ایران و عراق هشدار داده‌اند و آمریکا مشغول بیرون بردن آمریکایی‌هایی است که در عراق بخصوص در شهرهای جنوبی کار می‌کنند.

///////////////////////////

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید