پمپئو: دیپلمات‌های آمریکایی با سازمان مجاهدین خلق و … تماس نگیرند

0
1003

بلومبرگ:وزیرخارجه آمریکا امروز سه‌شنبه به همه دیپلماتهای آمریکا دستورداده بدون اجازه با ۶گروه مخالف ج‌ا ازجمله«مجاهدین خلق»و«جنبش آزادی احواز»و«کومله» دیدارنکنند تا «دیپلماسی با حکومت ایران» به خطر نیفتد. گفته«تماس مستقیم با آنها خلاف هدف ما برای یک توافق جامع با رژیم ایران است».  بلومبرگ در این رابطه به حضور رودی جولیانی، از مشاوران حقوقی شخص دونالد ترامپ، در گردهمایی‌های مجاهدین خلق، و ارتباطات جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی اشاره کرده است. … وزیر خارجه آمریکا از مقامات این کشور خواسته که تماس با شش گروه اپوزیسیون ایران را محدود کنند. سازمان مجاهدین و کومله در میان این گروه‌ها قرار دارند. دلیل امر احتمال تشدید تنش با جمهوری اسلامی و سوابق آنها عنوان شده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در دستوری محرمانه، از دپیلمات‌ها و مقام‌های رسمی آمریکا خواسته که تماس با مخالفان رژیم را محدود کنند. به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، در متن این دستور گفته شده که بسیاری از مخالفان تبعیدی رژیم جمهوری اسلامی می‌کوشند با مسئولان ایالات متحده تماس مداوم داشته باشند تا جلب حمایت کنند و نفوذ بیشتری بیابند، اما بیشترشان در گذشته یا حال، از روش‌های خشونت آمیز برای اهداف سیاسی خود استفاده کرده‌اند. پمپئو گفته که تعامل واشنگتن با آنها ممکن است دستیابی به توافقی سازنده با جمهوری اسلامی و جلوگیری از اقدام‌های بی‌ثبات کننده این رژیم را تحت شعاع قرار دهد.

پمپئو: دیپلمات‌های آمریکایی با سازمان مجاهدین خلق و کومله و … تماس نگیرند

دویچه وله ـ 08.01.2020

وزیر خارجه آمریکا از مقامات این کشور خواسته که تماس با شش گروه اپوزیسیون ایران را محدود کنند. سازمان مجاهدین و کومله در میان این گروه‌ها قرار دارند. دلیل امر احتمال تشدید تنش با جمهوری اسلامی و سوابق آنها عنوان شده است.

    
US-Außenminister Mike Pompeo zu politischen Gesprächen in Berlin (picture-alliance/dpa/K. Nietfeld)

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در دستوری محرمانه، از دپیلمات‌ها و مقام‌های رسمی آمریکا خواسته که تماس با مخالفان رژیم را محدود کنند. به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، در متن این دستور گفته شده که بسیاری از مخالفان تبعیدی رژیم جمهوری اسلامی می‌کوشند با مسئولان ایالات متحده تماس مداوم داشته باشند تا جلب حمایت کنند و نفوذ بیشتری بیابند، اما بیشترشان در گذشته یا حال، از روش‌های خشونت آمیز برای اهداف سیاسی خود استفاده کرده‌اند.

پمپئو گفته که تعامل واشنگتن با آنها ممکن است دستیابی به توافقی سازنده با جمهوری اسلامی و جلوگیری از اقدام‌های بی‌ثبات کننده این رژیم را تحت شعاع قرار دهد.

Bloomberg Politics

@bpolitics

Pompeo orders U.S. diplomats to limit any contact with Iranian opposition groups, including one that once hired Giuliani and paid thousands of dollars to Bolton https://trib.al/cCLd1iT 

Pompeo Limits U.S. Contact With Iranian Group Linked to Giuliani

Secretary of State Michael Pompeo ordered U.S. diplomats to limit any contact with Iranian opposition groups, including one that once hired Rudy Giuliani and paid thousands of dollars to former…

bloomberg.com

سی‌ان‌ان می‌نویسد که این دستور محرمانه اوایل هفته به کلیه نمایندگی‌های آمریکا در کشورهای مختلف ابلاغ شده اما خبرگزاری “بلومبرگ” نخستین منبعی بود که آن را در روز سه‌شنبه ۷ ژانویه فاش کرد. بلومبرگ نوشت سازمان مجاهدین خلق ایران و حزب کومله از جمله گروه‌هایی هستند که از آنها در متن دستور نام برده شده است.

هادی نیلی، خبرنگار و همکار بی‌بی‌سی فارسی در واشنگتن، نام شش گروه مندرج در دستور یاد شده را به نقل از خبرنگار بلومبرگ در توییتر ذکر کرده است. افزون بر سازمان مجاهدین و حزب کومله، شورای گذار ایران، جنبش مبارزه عربی برای آزادی احواز، جنبش آزادیبخش ملی آذربایجان جنوبی و حزب دمکرات کردستان ایران در دستور وزارت خارجه آمریکا به چشم می‌خورد.

بلومبرگ:وزیرخارجه آمریکا امروز سه‌شنبه به همه دیپلماتهای آمریکا دستورداده بدون اجازه با ۶گروه مخالف ج‌ا ازجمله«مجاهدین خلق»و«جنبش آزادی احواز»و«کومله» دیدارنکنند تا «دیپلماسی با حکومت ایران» به خطر نیفتد. گفته«تماس مستقیم با آنها خلاف هدف ما برای یک توافق جامع با رژیم ایران است».

همزمان با انتشار خبر این دستور، وزیر خارجه امریکا در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد که فشار حداکثری به ایران باعث کاهش شدید بودجه این کشور شده و گفت: «ما ایران را در شرایطی قرار دادیم که هیچگاه در آن نبوده و مجبور به انتخاب‌های سخت شده است.

مایک پمپئو در این کنفرانس تاکید کرد که آمریکا هر تهدیدی را جدی می‌گیرد و جمهوری اسلامی در صورت اقدام علیه منافع ایالات متحده پاسخ قاطعی خواهد گرفت. او هم‌چنین تکرار کرد که تصمیم به کشتن قاسم سلیمانی باعث نجات جان بسیاری افراد شد.

///////////////////////////

بلومبرگ: دستور پومپئو برای کاستن از تعامل دیپلمات‌های آمریکایی با چند گروه اپوزیسیون ایرانی


مایکل پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا
مایکل پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی که سه‌شنبه شب منتشر شد خبر داد که وزیر امور خارجه آمریکا به دیپلمات‌های این کشور دستور داده است تماس خود با سازمان مجاهدین خلق، «شورای ملی مقاومت ایران» و پنج گروه دیگر را محدود کنند.

شورای ملی مقاومت ایران شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق است.

خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید که مایک پومپئو در این زمینه روز سه‌شنبه بخشنامه‌ای به اماکن دیپلماتیک ایالات متحده ارسال کرده که نسخه‌ای از آن به‌دست این خبرگزاری رسیده است.

این فرمان دولتی به همراه مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت سه گروه دیگر از جمله «جنبش مبارزه عربی برای آزادی الاحواز» و حزب کومله کردستان ایران را ذکر می‌کند.

در این بخشنامه نوشته شده است که کارکنان دفاتر دیپلماتیک ایالات متحده نباید «شخصاً» با این گروه‌ها ملاقات کنند، زیرا «به نظر می‌رسد ارزیابی رژیم ایران چنین خواهد بود که ایالات متحده یا اسرائیل از این گروه از شبه‌نظامیان کرد حمایت می‌کنند.»

در این گزارش نام سه گروه دیگر ذکر نشده، اما خبرنگار این خبرگزاری در یک توییت به نام این گروه‌ها اشاره کرده است.

Nicholas Wadhams

@nwadhams

The groups are: MEK; Iran Transition Council; Arab Struggle Movement for the Liberation of al-Ahwaz; Southern Azerbaijan National Liberation Movement; Komala Party of Iranian Kurdistan; Democratic Party of Iranian Kurdistan https://twitter.com/nwadhams/status/1214594350858018817 

Nicholas Wadhams

@nwadhams

Replying to @nwadhams

From the cable: “Direct U.S. government engagement with these groups could prove counterproductive to our policy goal of seeking a comprehensive deal with the Iranian regime that addresses its destabilizing behavior.” 3/3

بلومبرگ می‌نویسد که این تصمیم، نشانگر آن است که دولت آمریکا تلاش می‌کند «بین دو استراتژی‌ متضاد توازن برقرار کند، از یک سو حفظ فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی و در عین حال باز گذاردن باب مذاکره».

به نوشته این خبرگزاری، در این بخشنامه آمده است که جلسات با این گروه‌ها می‌تواند دیپلماسی آمریکا با ایران را به خطر اندازد.

در ادامه این فرمان دولتی نوشته شده است: «تعامل مستقیم دولت آمریکا با این گروه‌ها می‌تواند برای هدف سیاسی ما جهت دستیابی به یک توافق جامع با رژیم ایران که شامل مسئله رفتار بی‌ثبات‌کننده آن حکومت هم بشود، غیرسازنده باشد.»

این متن ادامه می‌دهد که گروه‌های تبعیدی اپوزیسیون ایرانی «سعی می‌کنند همواره با مقامات ایالات متحده تعامل داشته باشند تا دست‌کم ظاهر برخورداری از حمایت ضمنی آنان را به دست آورند و وجهه و نفوذ خود را تقویت کنند.»

بلومبرگ در این رابطه به حضور رودی جولیانی، از مشاوران حقوقی شخص دونالد ترامپ، در گردهمایی‌های مجاهدین خلق، و ارتباطات جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی اشاره کرده است.

دولت دونالد ترامپ همواره تأکید داشته که هدفش تغییر رژیم در ایران نیست و خواسته‌اش دستیابی به توافقی جدید با ایران است که در آن تغییر رفتار منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز درج شده باشد.

بلومبرگ می‌نویسد که وزارت امور خارجه به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر دربارهٔ این بخشنامه پاسخ نداده است، اما خبر این تصمیم باعث نارضایتی برخی از مخالفان سرسخت جمهوری اسلامی شده است.

منابع: بلومبرگ و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید