فشار تجاری آمریکا برای خروج اروپائیان از برجام تایید شد

0
1060

روز گذشته، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که دولت آمریکا به کشورهای اروپایی گفته است که با توجه به “تخطی ایران” از تعهداتش در توافق اتمی سال ٢٠١۵ – برجام – اگر همچنان از این توافق حمایت کنند بر خودروهای وارداتی از این کشورها تعرفه گمرکی سنگین وضع خواهد کرد. آنگرت کرامپ-کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان، در یک نشست خبری در لندن گفت که “این بیان یا، به اصطلاح تهدید، وجود داشته است.” وی در این مورد توضیح بیشتری نداد. در گزارش واشنگتن پست آمده بود که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه گفته است که لازم است رسما ایران را به نقض تعهداتش در برجام متهم کنند و در غیر این صورت، تعرفه گمرکی بر واردات خودرو اروپایی را به ٢۵ درصد افزایش خواهد داد. روز سه‌شنبه این هفته، این سه کشور اروپایی با محکوم کردن تصمیم ایران به کاهش تعهداتش در برجام گفتند که روند رسیدگی به شکایت از تخلفات طرف‌های برجام را به جریان می‌اندازند. مفاد برجام و قطعنامه شماره ٢٢٣١ شورای امنیت روند خاصی را برای چنین شکایت‌هایی پیش بینی کرده که در نهایت می‌تواند به احیای قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد تحریم بین‌المللی ایران منجر شود. اجرای این قطعنامه‌ها برای تمامی کشورهای عضو سازمان ملل الزام‌آور است.

آلمان فشار تجاری آمریکا برای خروج اروپائیان از برجام را تایید کرد

17.01.2020 ـ  بی بی سی

وزیر آلمانی
کرامپ-کارنباوئر هشدار تجاری آمریکا در مورد قطع حمایت اروپاییان از برجام را تایید کرده است

آلمان این گزارش را تایید کرده که آمریکا به کشورهای اروپایی عضو برجام هشدار داده بود که در صورتی که به حمایت از این توافق ادامه دهند با تعرفه‌های سنگین تجاری مواجه خواهند شد.

روز گذشته، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که دولت آمریکا به کشورهای اروپایی گفته است که با توجه به “تخطی ایران” از تعهداتش در توافق اتمی سال ٢٠١۵ – برجام – اگر همچنان از این توافق حمایت کنند بر خودروهای وارداتی از این کشورها تعرفه گمرکی سنگین وضع خواهد کرد.

آنگرت کرامپ-کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان، در یک نشست خبری در لندن گفت که “این بیان یا، به اصطلاح تهدید، وجود داشته است.” وی در این مورد توضیح بیشتری نداد.

در گزارش واشنگتن پست آمده بود که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه گفته است که لازم است رسما ایران را به نقض تعهداتش در برجام متهم کنند و در غیر این صورت، تعرفه گمرکی بر واردات خودرو اروپایی را به ٢۵ درصد افزایش خواهد داد.

روز سه‌شنبه این هفته، این سه کشور اروپایی با محکوم کردن تصمیم ایران به کاهش تعهداتش در برجام گفتند که روند رسیدگی به شکایت از تخلفات طرف‌های برجام را به جریان می‌اندازند. مفاد برجام و قطعنامه شماره ٢٢٣١ شورای امنیت روند خاصی را برای چنین شکایت‌هایی پیش بینی کرده که در نهایت می‌تواند به احیای قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد تحریم بین‌المللی ایران منجر شود. اجرای این قطعنامه‌ها برای تمامی کشورهای عضو سازمان ملل الزام‌آور است.

آمریکاحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionتابلوی نمایشگاه اتومبیل بی‌ام‌و در آمریکا – بخش قابل توجهی از خودروهای صادراتی کشورهای اروپایی راهی بازارهای آمریکا می‌شود

کشورهای اروپایی در عین حال گفته‌اند که در حال حاضر در نظر ندارند شکایت خود را به مرحله لغو برجام و بازگشت تحریم‌های بین‌المللی بکشانند.

دولت ایران کاهش تعهداتش در برجام را واکنش مناسب به خروج آمریکا از این توافق و، به گفته مقامات ایرانی، عدم تمایل یا توانایی کشورهای اروپایی به جبران خسارات ناشی از این اقدام دانسته است. علاوه بر کشورهای اروپایی، چین و روسیه نیز عضو برجام هستند اما ایران این دو کشور را مسئول تامین انتظارات خود ندانسته است.

اروپاییانحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionنشست وزیران خارجه کشورهای باقیمانده در برجام در سپتامبر ٢٠١٩ – ایران اروپاییان را متهم کرده انتظاراتش از برجام را برآورده نکرده‌اند

مقامات ایران گفته اند که لغو بخشی از تعهداتشان در برجام به معنی خروج از آن نیست بلکه هرگاه خواسته‌های آنها برآورده شود یا آمریکا به برجام بازگردد، بار دیگر به تعهدات قبلی خود باز خواهند گشت.

در مورد تعرفه بر واردات خودرو از اروپا، رئیس جمهوری آمریکا از زمان تصدی این سمت شماری از طرف‌های تجاری ایالات متحده را متهم کرده است که در مراودات تجاری خود با آمریکا منصفانه عمل نکرده‌اند. در مورد واردات خودرو از اروپا نیز، آمریکا خواستار تجدید نظر اروپائیان در مورد عوارض وضع شده بر واردات از آمریکا شده بود.

در واکنش به اظهارات وزیر دفاع آلمان، جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته است که “اروپاییان آنچه را که از برجام مانده بود فروخته‌اند تا از تعرفه‌های جدید ترامپ اجتناب کنند.”

صادرات خودرو از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به آمریکا به ٢٩ درصد کل صادرات خودرو این کشورها و ٢۵ درصد کل خودروهای وارداتی آمریکا بالغ می‌شود. همچنین، کارخانه‌های خودروسازی متعلق به شرکت‌های اروپایی در آمریکا نزدیک به ٢٧ درصد کل تولید خودرو در آمریکا را در اختیار دارند.

در صورت افزایش تعرفه بر خودروهای وارداتی، اروپاییان به جای صادرات خودرو به آمریکا ناگزیر خواهند بود خودروهای مورد نیاز بازار ایالات متحده را در کارخانه‌های خود در آمریکا تولید کنند. چنین وضعیتی به بیکاری در اروپا دامن خواهد زد و در مقابل، باعث افزایش اشتغال در آمریکا خواهد شد.

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید