سانسور خبر بازداشت سه ایرانی به اتهام جاسوسی برای عربستان در دانمارک توسط مجاهدین …

0
791

سرویس‌اطلاعات و امنیت دانمارک روز دوشنبه ۱۴ بهمن (سوم فوریه) خبر از بازداشت سه عضو “جنبش عربی آزادیبخش الاحواز” به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی داد. بوش آندرس، رئیس سرویس اطلاعات و امنیت دانمارک درباره این سه گفته است که آنها در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ در داخل خاک دانمارک برای سرویس اطلاعاتی عربستان جاسوسی می‌کردند. مقام‌های امنیتی دانمارک به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که این افراد اطلاعات مربوط به افراد و شرکت‌های دانمارکی را برای سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی جمع‌آوری می‌کردند. خبرگزاری آلمان از بیانیه‌ای که بورش آندرسن منتشر کرده خبر داده است که در آن آمده: «افراد بازداشت شده علاوه بر کارهای دیگر، درباره افراد ساکن دانمارک و خارج از این کشور و شرکت‌ها اطلاعات جمع‌آوری کرده و به سرویس اطلاعاتی عربستان منتقل می‌کردند.» گروه “جنبش عربی آزادیبخش الاحواز” فعالیت‌های خود را ۱۴ سال پیش شروع کرد. در برنامه این گروه، آزادسازی اهواز و تلاش برای به رسمیت شناخته شدن “حق حاکمیت و استقلال ملت عرب احواز” و همچنین تاسیس “دولت عربی الاحواز” به عنوان بخشی از اهداف “جنبش عربی آزادیبخش الاحواز” آمده است.

بازداشت سه ایرانی به اتهام جاسوسی برای عربستان در دانمارک

دویچه وله ـ 04.02.2019

دولت دانمارک خبر از بازداشت سه ایرانی داده ‌است. اتهام این سه که عضو “جنبش عربی آزادیبخش الاحواز” هستند، جاسوسی برای عربستان است. این سه به مدت شش سال مشغول جاسوسی بوده‌اند. این گروه مسلح است و معتقد به “استقلال” اهواز.

    
default

سرویس‌اطلاعات و امنیت دانمارک روز دوشنبه ۱۴ بهمن (سوم فوریه) خبر از بازداشت سه عضو “جنبش عربی آزادیبخش الاحواز” به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی داد. بوش آندرس، رئیس سرویس اطلاعات و امنیت دانمارک درباره این سه گفته است که آنها در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ در داخل خاک دانمارک برای سرویس اطلاعاتی عربستان جاسوسی می‌کردند.

مقام‌های امنیتی دانمارک به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که این افراد اطلاعات مربوط به افراد و شرکت‌های دانمارکی را برای سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی جمع‌آوری می‌کردند. خبرگزاری آلمان از بیانیه‌ای که بورش آندرسن منتشر کرده خبر داده است که در آن آمده: «افراد بازداشت شده علاوه بر کارهای دیگر، درباره افراد ساکن دانمارک و خارج از این کشور و شرکت‌ها اطلاعات جمع‌آوری کرده و به سرویس اطلاعاتی عربستان منتقل می‌کردند.»

گروه “جنبش عربی آزادیبخش الاحواز” فعالیت‌های خود را ۱۴ سال پیش شروع کرد. در برنامه این گروه، آزادسازی اهواز و تلاش برای به رسمیت شناخته شدن “حق حاکمیت و استقلال ملت عرب احواز” و همچنین تاسیس “دولت عربی الاحواز” به عنوان بخشی از اهداف “جنبش عربی آزادیبخش الاحواز” آمده است.

فعالیت‌های مهره‌های جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در اروپا

این اولین بار نیست که افرادی به جرم جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران یا عربستان سعودی در دانمارک بازداشت می‌شوند. دو سال پیش و در نوامبر ۲۰۱۸ نیز سرویس اطلاعات دانمارک خبری منتشر کرد مبنی بر این که جمهوری اسلامی بر آن بوده تا اعضای “جنبش عربی آزادیبخش الاحواز” را در خاک آن کشور ترور کند و در این رابطه یک ایرانی را نیز دستگیر کرده بود.

 Iran Militärparade Paradeحمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز شهریور ۹۷

در دسامبر سال گذشته دادگاه ناحیه استکهلم یک شهروند سوئدی عراقی‌تبار را که هویتش فاش نشده، به اتهام اقدامات غیرقانونی علیه “جامعه اهوازی‌ها” در چند کشور اروپایی به دو سال شش ماه زندان محکوم کرد. به گفته دادگاه این مرد ۴۶ ساله اطلاعاتی در باره فعالیت‌های اهوازی‌های عرب‌زبان در چند کشور اروپایی جمع‌آوری کرده و آنها را در اختیار دستگاه‌های امنیتی ایران گذاشته بود. در اطلاعیه که به دنبال این حکم صادر شد آمده بود: «فعالیت متهم، یعنی نظارت بر فعالیت‌های اهوازی‌ها، می‌تواند برای اهوازی‌ها و وابستگان آنها در ایران باعث پی‌گرد قضایی، اذیت و آزار و حتی مرگ شود.»

دادگاه هم‌چنین گفته بود که “عملیات اطلاعاتی” یاد شده بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به صورت سیستماتیک صورت گرفته است. از جمله فعالیت‌های متهم، فیلمبرداری از شرکت‌کنندگان در کنفرانس‌ها  و تظاهرات‌های اهوازی‌های عرب‌زبان در سوئد و چند کشورر اروپایی وهمچنین عکاسی از شماره پلاک خودروهای آنها عنوان شده است.

دور تسلسل خشونت

در آخرین روز شهریور سال ۹۷ و همزمان با رژه نیروهای مسلح در اهواز، گروهی چهار نفره به سوی حاضران آتش گشودند. در این حمله مسلحانه ۲۴ نفر از جمله چند شهروند غیرنظامی کشته شده و حدود ۶۰ نفر دیگر زخمی شدند.

پس از این حمله که داعش با انتشار فیلمی از مهاجمان، مسئولیت آن را بر عهده گرفت. جمهوری اسلامی اما اعلام کرد که “جنبش الاحواز” در این عملیات دست داشته است. در جریان این عملیات مسلحانه ۲۴ نفر به‌دست مهاجمان کشته شدند.

به دنبال این حمله و در آبان‌ماه همان سال موجی از بازداشت‌ها در اهواز به راه افتاد. فعالان اهوازی خبر از بازداشت حدود ۸۰۰ مرد و زن در اهواز از جمله فعالان سیاسی، فرهنگی و شهروندان عادی را دادند. این بازداشت‌ها واکنش سازمان عفو بین‌الملل را در پی داشت.

آن زمان گفته شد که ۲۲ نفر از آنها مخفیانه اعدام شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار روشن شدن فوری سرنوشت و محل نگهداری صدها عرب اهوازی شد که بدون دسترسی به خانواده یا وکلایشان در بازداشت بسر می‌بردند.

پس از حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در شهریور سال گذشته، ایران در اعتراض به فعالیت‌های این گروه در اروپا سفرای هلند، دانمارک و کاردار موقت بریتانیا را احضار کرد.

پیش آن و در تیرماه سال ۹۷ نیز دولت هلند دو کارمندان سفارت ایران را از این کشور اخراج کرد. گفته شد که اخراج این دو در ارتباط با کشته‌شدن احمد مولا ابوناهض مشهور به احمد نیسی، مؤسس “جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز” بوده است. او آبان سال ۹۶ مقابل منزلش در شهر لاهه به قتل رسیده بود.

 

 

///////////////////////////////////

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید