گام بزرگ جو بایدن برای نامزدی دموکرات‌ها در مقابل ترامپ

0
1074

‏به این ترتیب ممکن است مثلا آقای بایدن در یک ایالت دوم شود ولی امتیازهایی که می‌گیرد چندان کمتر از آقای سندرز نباشد. دوگانه بایدن و سندرز، دوگانه‌ای کامل از نامزد حزبی و نامزد غیرحزبی است. جو بایدن در نطق‌هایش گفته اوست که آدم حزب است. برعکس، برنی سندرز سال‌هاست تاکید کرده مستقل است و حتی وقتی به تیم رهبری دموکرات‌ها افزوده شد، گفت همچنان مستقل است. کسی که می‌گوید کارزارش یک «انقلاب» است. اگر پیش‌تاز رقابت درون‌حزبی نتواند نصف به علاوه یک از امتیازهای ایالتی را کسب کند، آن‌وقت خودبه‌خود در مجمع ملی نامزد حزب نمی‌شود. این‌که چه کسی نامزد شود در مجمع به بحث گذاشته می‌شود. این در حدود ٧٠سال گذشته در حزب دموکرات بی‌سابقه است. در آن صورت اعضای برجسته حزب هم که به عنوان «اَبَر-فرستاده‌ها» رای دارند، می‌توانند وارد گود شوند و در تعیین نتیجه موثر باشد.

گام بزرگ جو بایدن برای نامزدی دموکرات‌ها

بی بی سی ـ 04.03.2020

biden_030120.jpg

 درحالی که رای گیری در انتخابات مقدماتی روز سه شنبه در ۱۴ ایالت آمریکا پایان یافته پیش بینی می شود که جو بایدن در هشت ایالت ویرجینیا، کارولینای شمالی، تنسی، آلاباما، اکلاهما، مینه سوتا، آرکانزا و ماساچوست برنده شود و برنی سندرز سناتور اهل ورمانت در سه ایالت ورمانت، یوتا و کلورادو پیروز خواهد شد.

ورمانت دارای ۱۶ امتیاز، ویرجینیا ۹۹ امتیاز، کارولینای شمالی ۱۱۰، آلاباما ۵۲، کلورادو ۶۷ ، آرکانزا ۳۱ ، مینه سوتا ۷۵ ، یوتا ۲۹ ، اکلاهما ۳۷ و تنسی ۶۴ امتیاز هستند.

بعضی از ایالت ها کل امتیاز را به نامزدی که بیشترین آرا را کسب کرده می دهند و برخی دیگر آن را براساس میزان آرا تقسیم می کنند.

بزرگترین سوال در رای گیری روز سه شنبه این بوده که آیا جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری در دولت اوباما، قادر به جمع آوری امتیاز کافی برای کند کردن شتاب حرکت سناتور سندرز به سوی کسب نامزدی هست یا خیر. پاسخ مثبت به نظر می رسد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ به راحتی در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در این ۱۳ ایالت برنده شده است.

براساس نظرسنجی امروز شبکه سی بی اس، تقریبا نیمی از رای دهندگان در ویرجینیا در چند روز گذشته در مورد نامزد دلخواه خود به نتیجه رسیدند و ۵۲ درصد آنها به جو بایدن رای دادند.

اکثریت آنها گفتند احساس می کنند که آقای بایدن بهترین نامزد برای شکست دادن دونالد ترامپ خواهد بود درحالی که آقای سندرز در این زمینه ۲۲ درصد عقب بود.

در این روز همچنین دو ایالت بزرگ تگزاس و کالیفرنیا – با ۲۲۸ و ۴۱۵ امتیاز – به نامزد مورد نظر خود برای رقابت با دونالد ترامپ در ماه نوامبر رای داده اند.

رای گیری در کالیفرنیا دقایقی پیش تمام شده اما خبرگزاری آسوشیتدپرس از حالا پیش بینی می کند سناتور سندرز در آن پیروز شود.

سوفی لانگ خبرنگار بی بی سی که به یکی از شعبه های دانشگاه های ایالتی کالیفرنیا در لس آنجلس (کل استیت) با ۲۶ هزار دانشجو رفته می گوید اینجا پایگاه سناتور برنی سندرز به حساب می آید.

دانشجویان در مورد علت حمایت از برنی سندرز به خبرنگار ما می گویند که او تنها نامزدی است که با آنها گفتگو می کند.

دانشجوان شاید عمدتا نگران مساله ای مثل بدهی دانشجویی باشند اما همچنین به مسائلی مانند مهاجرت اهمیت می دهند.

کسر بزرگی از رای دهندگان تگزاس و کالیفرنیا جوان و لاتین تبار هستند که متمایل به حمایت از سناتور اهل ورمانت بوده اند. بنابراین جو بایدن هنوز نمی تواند روی یک پیروزی بزرگ در این شب حساب کند. براساس شمارش اولیه آقای سندرز در تگزاس پیش است.

_____________________________________________________________________________________________________________________________

بایدن زنده شد؛ آغاز رقابتی تنگاتنگ با سندرز؟

هادی نیلی – در شارلوت، کارولینای شمالی

در آمریکا نتایج رای‌گیری درون‌حزبی دموکرات‌ها در «اَبَر سه‌شنبه» کم‌کم می‌رسد.

‏تا این‌جا جو بایدن، معاون‌اول باراک اوباما، که خیلی‌ها کارزارش را مُرده می‌دیدند، توانسته چهره موفق روز شود.

‏او در خیلی ایالت‌ها پیش‌تاز شده… ولی نه لزوما به معنای پیروزی اوست بلکه به نظر می‌رسد وارد رقابتی تنگاتنگ با سناتور چپ‌گرا برنی سندرز شده.

امتیازهای ایالتی (اسم رسمی‌شان «فرستادگان مقیّد») به نسبت آرا بین کسانی که بیش از ١۵٪ رای آورده باشند تقسیم می‌شود، و نه بر این اساس که «همه‌اش برای برنده».

‏به این ترتیب ممکن است مثلا آقای بایدن در یک ایالت دوم شود ولی امتیازهایی که می‌گیرد چندان کمتر از آقای سندرز نباشد.

دوگانه بایدن و سندرز، دوگانه‌ای کامل از نامزد حزبی و نامزد غیرحزبی است. جو بایدن در نطق‌هایش گفته اوست که آدم حزب است. برعکس، برنی سندرز سال‌هاست تاکید کرده مستقل است و حتی وقتی به تیم رهبری دموکرات‌ها افزوده شد، گفت همچنان مستقل است. کسی که می‌گوید کارزارش یک «انقلاب» است.

اگر پیش‌تاز رقابت درون‌حزبی نتواند نصف به علاوه یک از امتیازهای ایالتی را کسب کند، آن‌وقت خودبه‌خود در مجمع ملی نامزد حزب نمی‌شود. این‌که چه کسی نامزد شود در مجمع به بحث گذاشته می‌شود. این در حدود ٧٠سال گذشته در حزب دموکرات بی‌سابقه است. در آن صورت اعضای برجسته حزب هم که به عنوان «اَبَر-فرستاده‌ها» رای دارند، می‌توانند وارد گود شوند و در تعیین نتیجه موثر باشد.

_________________________________________________________________________________________________________________________

کمپین جو بایدن بعد از پیروزی بزرگی در رای گیری روز شنبه در کارولینای جنوبی بار دیگر جان گرفت.

در سه ایالت اول که رای گیری کردند – آیووا، نیوهمپشر و نوادا – آقای سندرز در دو ایالت نیوهمپشر و نوادا اول شد و آیووا را با اختلاف خیلی کم به پیت بوتجج واگذار کرد.

با این حال در روزهای اخیر دو نامزد میانه رو دیگر این عرصه، پیت بوتجج و سناتور ایمی کلوباچار، با کناره گیری از رقابت ها حمایت خود را از کمپین آقای بایدن اعلام کردند.

رای گیری امروز به “سه شنبه بزرگ” معروف است که به دلیل برگزاری همزمان انتخابات در ۱۴ ایالت است. در این روز ۱۳۵۷ امتیاز انتخاباتی تقسیم می شود که تقریبا یک سوم کل امتیازات موجود برای کسب نامزدی حزب است.

از سوی دیگر نام مایکل بلومبرگ، میلیاردر و شهردار سابق نیویورک، هم برای اولین بار روی برگه های رای ظاهر شده است. با این حال او موفق به خودنمایی در این شب نشد.

مدیر انتخاباتی او گفته است بعد از نتایج امشب آقای بلومبرگ ادامه کمپین خود را ارزیابی خواهد کرد که به این گمانه دامن زده که ممکن است به مبارزات خود پایان دهد.

از سوی دیگر سناتور الیزابت وارن از ماساچوست هم نتوانسته در هیچ ایالتی پیروز شود.

واکنش ترامپ

تارا مک‌کلیوی خبرنگار کاخ سفید بی‌بی‌سی می گوید آقای ترامپ هم مثل دیگران با اشتغال خاطر زیاد تحولات سه شنبه را دنبال می کند.

او که روز سه شنبه برای بازدید به “موسسه ملی بهداشت” آمریکا در شهر بتزدا در مریلند رفته بود گفت: “شبی تماشایی خواهد بود. من نتایج را دنبال می کنم.”

او در پاسخ به این سوال خبرنگار بی بی سی که مایل است چه کسی نامزد حزب دمکرات شود گفت: “هر کسی انتخاب شود من به مصافش می روم.”

او همچنین با لحن تاسف باری درباره آنچه تلاش دمکرات ها برای جلوگیری از نامزدی برنی سندرز دانست حرف زد: “فکر می کنم آنها دارند سعی می کنند این فرصت را از او بگیرند. نمی دانم اینکار چقدر منصفانه است.”

گزارش ها حاکیست که تشکیلات سنتی حزب دمکرات تمایلی به پیروزی برنی سندرز ندارد چون او را بیش از حد متمایل به جناح چپ و ناتوان در شکست دادن دونالد ترامپ می داند.

“نمی توان ترامپ را با شیوه های قدیمی شکست داد”

آقای سندرز در ورمانت در سخنانی در جمع هواداران پرشورش گفت: “چیزی که جنبش ما را منحصر به فرد می کند این است که ما به مصاف صاحبان صنایع می رویم، طمع وال استریت و شرکت های داروسازی و شرکت های بیمه …. را به چالش می گیریم، و با توجه به بحران موجودیت تغییرات اقلیمی، به صنعت سوخت های فسیلی نه می گوییم – منافع کوتاه مدت آنها مهم تر از آینده کشور ما و جهان نیست.”

“این کمپین و جنبش ماست که در بهترین موقعیت برای شکست ترامپ قرار دارد. نمی توان با همان شیوه های سیاسی قدیمی ترامپ را شکست داد.”

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید