انتقاد شدید اتحادیه اروپا از اقدام ترامپ ممنوعیت یک ماهه سفر به آمریکا

0
1145

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، در نخستین سخنرانی خود در مورد شیوع ویروس جدید کرونا اعلام کرد که از بامداد جمعه ۲۴ اسفند (۱۴ مارس) سفر شهروندان ۲۶ کشور اروپایی به آمریکا برای مدت ۳۰ روز ممنوع خواهد بود. رئیس کمیسیون و رئیس شورای اتحادیه اروپا، اورزولا فون‌درلاین و شارل میشل، این تصمیم ترامپ را به عنوان اقدامی یک‌جانبه و بدون مشورت رد کرده و هشدار می‌دهند که اپیدمی کرونا یک بحران جهانی است و محدود به یک قاره نمی‌شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو مقام ارشد اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه تاکید کرده‌اند که مواجهه با بحران شیوع ویروس کرونا بیشتر به همکاری جمعی نیاز دارد تا تصمیم‌های یک‌جانبه و کشورهای اروپایی قاطعانه در جهت محدود کردن دامنه شیوع بیماری کووید- ۱۹ اقدام می‌کنند. ممنوعیت ۳۰ روزه ورود به آمریکا شامل ۲۶ کشور اروپایی منطقه پیمان شنگن می‌شود. از اینها ۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا هستند و چهار کشور دیگر عبارتند از: نروژ، ایسلند، سوئیس و لیختن‌اشتاین…

انتقاد شدید اتحادیه اروپا از ممنوعیت یک ماهه سفر به آمریکا

دویچه وله ـ 12.03.2020

مقامات ارشد اتحادیه اروپا دونالد ترامپ را به خاطر اعلام ممنوعیت یک ماهه سفر اروپاییان به آمریکا نکوهش کردند. رئیس جمهوری آمریکا علت صدور این فرمان را جلوگیری از انتقال ویروس جدید کرونا عنوان کرده است.

    
اورزولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون و شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا؛ عکس از آرشیواورزولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون و شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا؛ عکس از آرشیو

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، در نخستین سخنرانی خود در مورد شیوع ویروس جدید کرونا اعلام کرد که از بامداد جمعه ۲۴ اسفند (۱۴ مارس) سفر شهروندان ۲۶ کشور اروپایی به آمریکا برای مدت ۳۰ روز ممنوع خواهد بود.

رئیس کمیسیون و رئیس شورای اتحادیه اروپا، اورزولا فون‌درلاین و شارل میشل، این تصمیم ترامپ را به عنوان اقدامی یک‌جانبه و بدون مشورت رد کرده و هشدار می‌دهند که اپیدمی کرونا یک بحران جهانی است و محدود به یک قاره نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو مقام ارشد اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه تاکید کرده‌اند که مواجهه با بحران شیوع ویروس کرونا بیشتر به همکاری جمعی نیاز دارد تا تصمیم‌های یک‌جانبه و کشورهای اروپایی قاطعانه در جهت محدود کردن دامنه شیوع بیماری کووید- ۱۹ اقدام می‌کنند.

ممنوعیت ۳۰ روزه ورود به آمریکا شامل ۲۶ کشور اروپایی منطقه پیمان شنگن می‌شود. از اینها ۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا هستند و چهار کشور دیگر عبارتند از: نروژ، ایسلند، سوئیس و لیختن‌اشتاین.

ممنوعیت ورود به آمریکا برای کشورهای منطقه شنگن

پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این اتحادیه ۲۶ عضو دارد. بریتانیا از کشورهایی است که ممنوعیت یک ماهه سفر به آمریکا شامل آنها نمی‌شود.

اعضای پیمان شنگن شامل تمام کشورهای اتحادیه اروپا به‌جز رومانی، بلغارستان، کرواسی و ایرلند، و چهار کشور دیگری است که مشمول ممنوعیت سفر به ایالات متحده شده‌اند.

ممنوعیت ورود به ایالات متحد برای تمام کسانی است که در ۱۴ روز قبل از سفر در یکی از کشورهای عضو پیمان شنگن حضور داشته‌اند و شامل شهروندان آمریکایی نمی‌شود.

نخستین موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا در روزهای پایانی ماه دسامبر در شهر ووهان، مرکز استان هوبئی چین، شناسایی شد و این منطقه کانون شیوع کرونا و انتقال آن به سراسر جهان شناخته می‌شود.

ترامپ علیه “ویروس خارجی”

دونالد ترامپ با اشاره به این مسئله، عامل ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ را “ویروس خارجی” خوانده و کشورهای اروپایی را سرزنش کرده که به موقع مانع سفر شهروندان چینی به اروپا نشده و اکنون خود این ویروس را به بخش‌هایی از ایالات متحده منتقل کرده‌اند.

رئیس جمهوری ایالات متحده در سخنرانی تلویزیونی خود درباره شیوع کرونا گفته بود ممنوعیت ورود به آمریکا از مبدا ۲۶ کشور اروپایی شامل افراد و کالا می‌شود.

او اندکی بعد در یک پیام توئیتری تاکید کرد که بازرگانی به هیچ وجه با این تصمیم به مخاطره نمی‌افتد و هدف از محدودیت‌ها جلوگیری از ورود افراد است نه کالا.

Donald J. Trump

@realDonaldTrump

Hoping to get the payroll tax cut approved by both Republicans and Democrats, and please remember, very important for all countries & businesses to know that trade will in no way be affected by the 30-day restriction on travel from Europe. The restriction stops people not goods.

مطابق فهرستی که دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز بر اساس آمار رسمی کشورها تنظیم می‌کند، تا ظهر پنج‌شنبه یک هزار و ۳۲۳ مورد ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده شناسایی شده و ۳۸ نفر بر اثر ابتلا به آن جان سپرده‌اند.

تا کنون نزدیک به ۱۲۸ هزار مورد ابتلا به کرونا در سراسر جهان شناسایی شده که حدود ۸۱ هزار مورد آن در چین بوده است. بعد از چین بیشترین موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا با ۱۲ هزار و ۴۶۲ نفر تا ظهر پنج‌شنبه در ایتالیا ثبت شده است.

Italien Castelpusterlengo, Lombardei | Coronavirus | Straßensperre, Soldat mit Atemschutz (picture-alliance/Photoshot)
اعمال محدودیت‌های شدید و کنترل رفت و آمد در ایتالیا، پس از افزایش پرشتاب تعداد مبتلایان به ویروس کرونا

آنچه وضعیت برخی از کشورهای اروپایی را نگران‌کننده کرده روند پرشتاب شیوع ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان به آن است. خبرگزاری رویترز از افزایش سریع موارد ابتلا به کرونا در آلمان خبر داده و می‌نویسد تعداد مبتلایان در آن از عصر چهارشنبه در فاصله ۲۴ ساعت بیش از ۵۰۰ نفر افزایش یافته و به دو هزار و ۷۸ نفر رسیده است.

View image on Twitter

سازمان بهداشت جهانی تعداد قربانیان به نسبت مبتلایان به ویروس جدید کرونا را کمتر از سه درصد برآورد می‌کند. این نسبت در برخی کشورها مانند ایتالیا که تعداد قربانیان آن تا پنج‌شنبه ۸۲۷ مورد اعلام شده صدق نمی‌کند.

ایران؛ افزایش یک هزار مبتلا در یک روز

واکنش دیرهنگام برای مهار شیوع کرونا، کمبود تجهیزات و امکانات تشخیص موارد قطعی ابتلا یا شروع ابتلا در کشوری دیگر از جمله علت‌هایی است که می‌تواند عامل افزایش نسبت میان قربانیان و مبتلایان باشد.

پس از ایتالیا، جمهوری اسلامی کشور دیگری است که تعداد مبتلایان به ویروس جدید کرونا در آن به شدت رو به افزایش است. وزارت بهداشت تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران را تا ظهر ۲۲ اسفند ۱۰ هزار و ۷۵ مورد اعلام کرده که حدود هزار مورد بیش از روز گذشته است. شمار قربانیان کرونا در ایران تا پنج‌شنبه به طور رسمی ۴۲۹ نفر اعلام شده است. برخی از مسئولان محلی و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند آمار رسمی با تعداد واقعی قربانیان کرونا در ایران همخوان نیست و عده‌ای از کسانی که در مجوز دفن آنها علت مرگ بیماری حاد تنفسی ثبت شده در واقع مبتلا به کرونا بوده‌اند اما چون آزمایش نشده‌اند وارد فهرست مبتلایان نمی‌شوند.

در همین زمینه:

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید