چرا آمار قربانیان کرونا در آلمان پایین است؟

0
425

 راز پایین بودن آمار قربانیان کرونا در آلمان

850CC4BA-3EB2-464B-8D0F-6C4B60248766.png

فرارو  ـ 29.03.2020

آمار و ارقام مبتلایان و مرگ ومیر‌های ناشی از کروناویروس جدید حاکی از آن است که اروپا در حال تبدیل شدن به کانون اصلی شیوع این ویروس همه گیر است. ایتالیا و اسپانیا به تنهایی حدود ۱۶۰۰۰ مرگ و میر ناشی از کرونا را به ثبت رسانده اند که این میزان بیش از ۵۰ درصد کل جانباختگان جهانی این بیماری است. فرانسه، انگلستان، بلژیک و سویس نیز به نظر در حال وارد شدن به این رقابت دردناک هستند چرا که تاکنون مجموع مرگ و میر در این کشور‌ها به حدود ۵۰۰۰ مورد نزدیک شده است.

با این حال با وجود افزایش مرگ و میر‌های ناشی از کروناویروس جدید در کشور‌های اروپایی، آلمان علی رغم ثبت بیش از ۵۷ هزار مورد ابتلا (تا روز شنبه ۲۸ مارس)، تنها ۴۳۳ مورد مرگ و میر را به ثبت رسانده است. این آمار و ارقام مربوط به کشور آلمان زمانی جالب توجه می‌شود که برای مثال کشوری همچون هلند با تنها ۹۰۰۰ مورد ابتلا، ۶۳۹ مورد مرگ را تاکنون گزارش کرده است. خبرگزاری CBS News طی گزارشی به این مسئله پرداخته است که چرا کشور آلمان علی رغم داشتن موارد بالای ابتلا به کروناویروس، میزان مرگ و میر بسیار پایینی داشته است.

در مقایسه با سایر کشورها، تعداد کشته شدگان ناشی از کروناویروس جدید در آلمان، به طرز شگفت آوری کم است. براساس اعلام آژانس بهداشتی فدرال آلمان (موسسه رابرت کچ (RKI))، میزان مرگ و میر ناشی از کروناویروس جدید در این کشور، در حال حاضر کمتر از ۰.۵ درصد است. این رقم در مقایسه با آمار و ارقام وحشتناک در ایتالیا یا اسپانیا، قابل توجه است. ایتالیا بیش از ۸۶۰۰۰ مورد ابتلای تأیید شده، بیش از ۹۰۰۰ مرگ را گزارش کرده است که به نظر می‌رسد تقریباً ۱۰ درصد میزان مرگ و میر را در بر داشته باشد. در همین حال، براساس داده‌های جمع آوری شده توسط دانشگاه جان هاپکینز، آلمان بیش از ۴۹۰۰۰ مورد ابتلا را گزارش کرده است، اما تنها ۳۴۲ مورد فوت داشته است. اما این آمار و ارقام چقدر مطمئن هستند؟

به گفته «جوناس اشمیت-چانازیت»، استاد ویروس شناسی دانشگاه هامبورگ، آمار کشور‌های مختلف تنها می‌تواند تا حدودی قابل مقایسه باشد و تقسیم ساده تعداد مرگ و میر‌ها بر اساس تعداد موارد گزارش شده یک روش کاملاً معتبر نیست. وی به سی بی اس نیوز گفت: «در هر کشور تعداد موارد گزارش نشده به دلیل ظرفیت‌های مختلف تشخیصی متفاوت است».

همانطور که داده‌های موسسه RKI نشان می‌دهد، در آلمان بسیاری از موارد خفیف ابتلا به کروناویروس، از همان ابتدا شناسایی و در آمار‌های این کشور گنجانده می‌شود و به همین دلیل است که میزان مرگ و میر به نسبت کاهش یافته است. با این حال، تعداد زیادی از افرادی که در حال حاضر بیمار هستند می‌توانند در روز‌ها یا هفته‌های آینده بمیرند. حتی اگر عفونت‌های جدیدی در آلمان گزارش نشود و شیوع این ویروس در برخی نقاط متوقف شود، میزان مرگ و میر تا زمانی که همه افراد آلوده بهبود پیدا کنند، ممکن است ادامه یابد.

برخی از مقامات ایتالیایی اظهار داشته اند که ایتالیا نسبت به آلمان در مورد آزمایشات پس از مرگ کروناویروس سختگیرانه‌تر عمل می‌کند و این بدان معنی است که برخی از مرگ‌های ناشی از کروناویروس در آلمان ممکن است کشف نشده باشند. پروفسور «کارل لاوتباخ»، اپیدمیولوژیست و عضو پارلمان آلمان به سی بی سی نیوز گفت: ما فقط می‌توانیم تشخیص دهیم که ویروس SARS-CoV-۲ چقدر کشنده است و و چگونه پس از همه گیری میزان مرگ و میر از کشور به کشور دیگر متفاوت است.

انجام آزمایشات گسترده
یکی از دلایل عمده میزان پایین مرگ و میر ناشی از کروناویروس جدید در آلمان این واقعیت است که این کشور آزمایشات گسترده‌ای را نسبتاً زودتر از دیگر کشور‌ها آغاز کرده و به همین دلیل موفق شد در همان مراحل اولیه شیوع ویروس نسبت به آن واکنش نشان دهد. تاکنون بیش از نیم میلیون تست کروناویروس در کشور آلمان انجام شده است و پروفسور لاوتباخ در این خصوص به سی بی اس نیوز گفت که آلمان می‌خواهد ظرفیت آزمایش‌های خود را تا ۲۰۰۰۰۰ تست در روز گسترش دهد.

آزمایش گسترده این امکان را به آلمان می‌دهد تا رویکرد کره جنوبی برای مهار شیوع بیماری را دنبال کند. در کنار اجرای اقدامات مربوط به فاصله اجتماعی، دانشمندان برجسته می‌گویند که آزمایش گسترده می‌تواند نقش مهمی در کنترل همه گیر بیماری داشته باشد. «کریستین دروستن»، ویروس شناس و نخستین کسی که اولین آزمایش کروناویروس موجود در آلمان را تهیه کرد، به رسانه‌های مختلف گفت که این کشور شیوع این ویروس را زود تشخیص داد و بنابراین زمان کافی برای اتخاذ تدابیر لازم در خصوص “صاف کردن منحنی” و آماده سازی سیستم مراقبت‌های بهداشتی برای تعداد فزاینده‌ای بیماران احتمالی را داشت.

تفاوت مهم دیگر در خصوص میزان مرگ و میر ناشی از کروناویروس در میان کشورها، میانگین سنی جمعیت آلوده است. میانگین سنی افرادی که در آلمان ابتلای آن‌ها به COVID-۱۹ مثبت گزارش شده، در حال حاضر ۴۵ سال است در حالی که این میانگین سنی در کشور ایتالیا ۶۳ سال بوده است.

با این حال همانطور که پروفسور لاوتباخ خاطرنشان می‌کند، هنوز برای محاسبه دقیق نرخ مرگ و میر ناشی از کروناویروس جدید در آلمان بسیار زود است چرا که شیوع این بیماری هنوز در مراحل اولیه خود است و این بیماری در اکثر قریب به اتفاق مردم هنوز گسترش پیدا نکرده است.

در ایتالیا، شیوع این بیماری زودتر رخ داد و اکنون کاملاً گسترش یافته است. این امر به درک این واقعیت کمک می‌کند که بیشتر مردمی که در آنجا فوت کرده اند، در حدود سه یا چهار هفته با COVID-۱۹ جنگیده اند. در آلمان مراحل اولیه همه گیری، در حدود ۱۸ روز بعدتر از ایتالیا آغاز شد و همین امر سبب شده است تا بسیاری از کارشناسان بهداشت و سلامت، بار‌ها و بار‌ها نسبت به افزایش میزان مرگ و میر در کشور آلمان، در روز‌های آتی هشدار دهند.

سیستم مراقبت‌های بهداشتی مجهز
ظرفیت سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در جوامع مختلف نیز در میزان مرگ و میر تأثیر دارد. هنگامی که تعداد بیماران بد حال از تعداد تختخواب‌های مراقبت‌های ویژه و ونتیلاتور‌ها بیشتر شود، همه افراد مبتلا به بیماری‌های بحرانی نمی‌توانند درمان کافی را دریافت کنند و به طور طبیعی تعداد کشته شدگان افزایش می‌یابد. این امر در بعضی از مناطق ایتالیا مشهود است، جایی که تعدادی از پزشکان گزارش داده اند که مجبور هستند تصمیم بگیرند که کدام بیماران بیشترین شانس بهبودی را دارند و می‌توانند در دستگاه تنفس قرار گیرند و کدام بیماران باید بمیرند.

آلمان با ۲۸۰۰۰ تخت مراقبت‌های ویژه، در معالجه بیماران با بیماری‌های جدی مجهزتر است در حالی که در ایتالیا تنها ۵۰۰۰ تخت مراقبت‌های ویژه وجود دارد. در مجموع در کل بیمارستان‌های عمومی آلمان حدود ۴۵۰۰۰۰ تختخواب وجود دارد که در حال حاضر حدود ۱۰۰۰۰۰ تخت از این تعداد خالی است. آغاز دیرتر شیوع کروناویروس در آلمان به همراه آزمایش‌های گسترده اولیه، به بیمارستان‌های این کشور فرصت داد تا ظرفیت خود را افزایش دهند. در حال حاضر مناطق جداگانه‌ای در بیمارستان‌ها برای بیماران کروناویروس ایجاد شده و تمهیدات لازم برای دو برابر کردن تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه نیز در حال انجام است. همچنین تمام برنامه‌های غیر ضروری در سیستم پزشکی این کشور به تعویق افتاده و کارکنان بیمارستان‌های مناطق غیر درگیر برای مراقبت از بیماران مبتلا به COVID-۱۹ آموزش می‌بینند.

اما در ایتالیا، حداقل در آغاز، گزارش‌ها نشان می‌داد که بسیاری از بیمارستان‌ها فاقد بخش‌های ویژه برای بیماران کروناویروس بودند. این امر باعث شد تا ویروس در بیمارستان‌ها به سرعت گسترش یابد و بیماران ضعیف شده را آلوده کند. با این حال «لوتار ویلر»، مدیر کل RKI تأکید کرد که آلمان هنوز در ابتدای همه گیری است. بدون شک تعداد کشته شدگان افزایش می‌یابد چرا که هنوز هم در مورد چگونگی گسترش اپیدمی سوالات و ابهامات بسیاری وجود دارد. وی افزود بیمارستان‌های آلمان نیز ممکن است طی هفته‌ها یا ماه‌های آینده پر شوند و به حد نهایی خود برسند.

کریستین دروستن در پادکست”Corona-Update”، که توسط شبکه عمومی آلمان NDR تولید شده است، خاطرنشان می‌کند: اوضاع در ایتالیا “واقعیتی است که به ما نشان می‌دهد اگر الان کاری نکنیم و جلوی افزایش مبتلایان را نگیریم”، سرنوشتی مشابه در پیش روی ما خواهد بود.

///////////////////////////

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید