مرگ جورج فلوید: بعد از وزیر دفاع، رئیس ستاد کل ارتش آمریکا از هم قدم شدن با ترامپ پشیمان است

0
1182

رئیس ستاد کل ارتش آمریکا روز پنج‌شنبه، ۱۱ ژوئن، در سخنرانی در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی جدید دانشگاه پدآفند ملی که از طریق ویدیو ایراد شد در مورد دیدار از کلیسا هم صحبت کرد. او گفت: “من نباید آنجا می‌رفتم زیرا حضور من در آن لحظه و در آن فضا این تصور را ایجاد کرد که نظامیان در سیاست داخلی حضور دارند.” وی افزود: “به عنوان یک افسر ارتش در حال خدمت این کار اشتباهی بود که از آن درس گرفتم و صمیمانه امیدوارم که همه از آن درس گرفته باشیم.” در آن روز، رئیس ستاد کل ارتش لباس رزم برتن داشت و دونالد ترامپ را همراهی می‌کرد به همین خاطر منتقدان گفتند که حضور او به حمایت از تصمیم رئیس جمهوری به استفاده از ارتش برای مهار معترضان تعبیر شد…

ترامپ در توییتر نوشته: «گارد ملی ما که مراقبت از محوطه اطراف کاخ سفید را برعهده داشتند نمی توانست باور کنند که این بازدید چه اندازه آسان بود. یکی از آنها گفت که “به قدم زدن در پارک شباهت داشت.” گارد ملی و ماموران پلیس به سهولت معترضان، تحریک‌کننندگان و آنارشیست‌های گروه آنتی‌فا و دیگران را کنترل کردند. کارشان عالی بود.» آقای ترامپ طی دو هفته گذشته بارها لیبرال‌ها و گروه ضدفاشیست آنتی‌فا را مسئول خشونت‌های دو هفته گذشته دانسته اما رسانه‌های آمریکا می‌گویند شواهدی مبنی بر این که آنتی‌فا دخالتی در این قضایا داشته وجود ندارد و همزمان برخی از گروه‌های راست افراطی که حامی آقای ترامپ هم هستند به راه‌اندازی برخی خشونت‌ها و تلاش برای بدنام کردم آنتی‌فا متهم شده‌اند.

مرگ جورج فلوید: رئیس ستاد کل ارتش آمریکا از هم قدم شدن با ترامپ پشیمان است

آمریکاحق نشر عکسAFP
Image captionژنرال میلی و مارک اسپر (نفر وسط)، وزیر دفاع، همراه رئیس جمهوری در بازدید از کلیسا

رئیس ستاد ارتش آمریکا گفته است که همراهی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری تا کلیسایی در نزدیک کاخ سفید که در جریان تظاهرات علیه مرگ جورج فلوید آسیب دیده بود کار درستی نبوده است.

ژنرال مارک میلی گفته است که این بازدید، که روز اول ژوئن صورت گرفت، “این تصور را پدید آورد که ارتش وارد مسایل سیاست داخلی شده است.”

پس از آنکه ماموران تجمع معترضان به قتل جورج فلوید در برابر کاخ سفید را متفرق کردند، رئیس جمهوری به این کلیسا رفت و یک جلد انجیل را در دست گرفت و برابر دوربین‌ها ایستاد.

استفاده از نفرات ارتش برای متفرق کردن معترضان باعث بحثی شدید در داخل آمریکا شده است.

دونالد ترامپ در جریان اعتراضات و ناآرامی‌های پس از مرگ جورج فلوید و غارت‌هایی که در برخی شهرها در حاشیه این اعتراضات شکل گرفت از “لزوم برقراری نظم و قانون” صحبت کرد و با احضار نفرات گارد ملی به پایتخت، گفت در صورت لزوم نفرات «سراپا مسلح» ارتش را به سایر شهرها خواهد فرستاد و همزمان خشونت معترضان را محکوم کرد.

اما بعد از آنکه چهار پلیس حاضر در محل کشته شدن او به اتهام ارتباط با قتل بازداشت شدند و تحت پیگرد قرار گرفتند، اکثر اعتراضات مسالمت‌آمیز بوده است. این واقعه همچنین تظاهراتی را در کشورهای دیگر علیه خشونت پلیس و نابرابری نژادی در پی داشته است.

ویدیوی صحنه مرگ جورج فلوید در مینیاپولیس نشان می‌دهد که یک مامور پلیس سفیدپوست زانویش را برای نزدیک به ۹ دقیقه روی گردن او گذاشته و به رغم خواهش و تمنای او مبنی بر این که نمی تواند نفس بکشد، دریک شاون، افسر پلیس زانویش را از روی گردن جورج فلوید بر نمی‌دارد.

آمریکانفرات ارتش برای حفاظت از کاخ سفید به کار گرفته شدند

ژنرال میلی چه گفت؟

رئیس ستاد کل ارتش آمریکا روز پنج‌شنبه، ۱۱ ژوئن، در سخنرانی در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی جدید دانشگاه پدآفند ملی که از طریق ویدیو ایراد شد در مورد دیدار از کلیسا هم صحبت کرد.

او گفت: “من نباید آنجا می‌رفتم زیرا حضور من در آن لحظه و در آن فضا این تصور را ایجاد کرد که نظامیان در سیاست داخلی حضور دارند.”

وی افزود: “به عنوان یک افسر ارتش در حال خدمت این کار اشتباهی بود که از آن درس گرفتم و صمیمانه امیدوارم که همه از آن درس گرفته باشیم.”

در آن روز، رئیس ستاد کل ارتش لباس رزم برتن داشت و دونالد ترامپ را همراهی می‌کرد به همین خاطر منتقدان گفتند که حضور او به حمایت از تصمیم رئیس جمهوری به استفاده از ارتش برای مهار معترضان تعبیر شد.

بیشتر بخوانید:

تشییع جنازه جورج فلوید برگزار شد

در این مراسم، مارک اسپر، وزیر دفاع نیز حضور داشت و اگرچه نگفته است که حضور او اشتباه بوده اما در یک نشست خبری تلویحا اظهار داشته که فکر می‌کرد هدف رئیس جمهوری در این پیاده روی ملاقات با نفرات نظامی حاضر در محل و بازدید از خسارت به کلیسا بود.

مقامات ارشد به رسانه‌ها گفته‌اند که پس از این نشست خبری، دونالد ترامپ بر سر وزیر دفاع فریاد کشیده اما رئیس جمهور آمریکا هنوز او به اظهارات ژنرال میلی واکنش نشان نداده است.

در آن روز چه روی داد؟

در آن روز ماموران پلیس تجمع مسالمت‌آمیزی را که در میدان لافایت در نزدیکی کاخ سفید برگزار شده بود را با استفاده از اسپری فلفل و گلوله پلاستیکی متفرق کردند و دقایقی بعد رئیس جمهوری و همراهانش توانستند برای بازدید از کلیسای اسقفی سنت جان به آن محل بروند.

روز قبل از آن، تظاهرکنندگان زیر زمین این کلیسا تاریخی را به آتش کشیده بودند.

آقای ترامپ که خود را مدافع مسییحیان مومن و رای دهندگان محافظه کار می‌داند در بیرون کلیسا یک جلد انجیل را در دست گرفت اما نه آن را خواند و نه به کلیسا اشاره‌ای کرد.

شماری از رهبران مذهبی در آمریکا این اقدام را مورد انتقاد قرار دادند. مایکل کاری، اسقف سرپرست کلیسای سنت جان هم گفت که آقای ترامپ از کلیسا “برای مقاصد سیاسی حزبی” استفاده کرده است.

آقای ترامپ گفته است که “اکثر رهبران مذهبی” بازدید او از کلیسای آسیب دیده را دوست داشتند و تاکید داشته که متفرق کردن معترضان ارتباطی با این بازدید نداشته است.

امروز او بار دیگر در توییتر خود از نیروهای امنیتی قدردانی کرد.

او نوشته: «گارد ملی ما که مراقبت از محوطه اطراف کاخ سفید را برعهده داشتند نمی توانست باور کنند که این بازدید چه اندازه آسان بود. یکی از آنها گفت که “به قدم زدن در پارک شباهت داشت.” گارد ملی و ماموران پلیس به سهولت معترضان، تحریک‌کننندگان و آنارشیست‌های گروه آنتی‌فا و دیگران را کنترل کردند. کارشان عالی بود.»

آقای ترامپ طی دو هفته گذشته بارها لیبرال‌ها و گروه ضدفاشیست آنتی‌فا را مسئول خشونت‌های دو هفته گذشته دانسته اما رسانه‌های آمریکا می‌گویند شواهدی مبنی بر این که آنتی‌فا دخالتی در این قضایا داشته وجود ندارد و همزمان برخی از گروه‌های راست افراطی که حامی آقای ترامپ هم هستند به راه‌اندازی برخی خشونت‌ها و تلاش برای بدنام کردم آنتی‌فا متهم شده‌اند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید