چهار هنرمند ایرانی به عضویت آکادمی اسکار درآمدند

0
1133

آکادمی علوم اسکار ۸۱۹ هنرمند را به عنوان اعضای جدید خود معرفی کرد. شمار قابل توجهی از اعضای آکادمی امسال زن و از هنرمندان در اقلیت هستند. نام چهار هنرمند ایرانی نیز در میان آنها به چشم می‌خورد: نرگس آبیار در شاخه نویسندگی، ستار اورکی، آهنگساز ایرانی در شاخه موسیقی، سمیرا مخملباف و علی عباسی سینماگر ایرانی−دانمارکی در شاخه کارگردانی. نرگس آبیار کارگردان فیلم‌هایی چون “شبی که ماه کامل شد” و “شیار ۱۴۳” سال ۲۰۱۷ با فیلم “نفس”‌ نماینده ایران در رشته‌ بهترین فیلم‌های بین‌المللی اسکار بود اما به جمع نامزدهای نهایی جایزه راه پیدا نکرد. ستار اورکی آهنگساز شماری از مهم‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر سینمای ایران از جمله “جدایی نادر از سیمین” و “فروشنده” است.  علی عباسی فیلمساز جوان ایرانی دانمارکی با فیلم “مرز” به شهرت رسید. سمیرا مخملباف از کارگردانان نامدار ایرانی خارج از کشور است که سال ۲۰۰۰ با فیلم “تخته سیاه” برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کن شد و سال ۲۰۰۳ نیز با فیلم “پنج عصر” جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مسابقه اصلی فستیوال کن را از آن خود کرد…

چهار هنرمند ایرانی به عضویت آکادمی اسکار درآمدند

06.07.2020

آکادمی علوم اسکار در واکنش به اتهام‌ نژادپرستی و جنسیت‌زدگی، شمار زنان و هنرمندان در اقلیت خود را افزایش داده است. چهار هنرمند ایرانی، نرگس آبیاری، ستار اورکی، سمیرا مخملباف و علی عباسی از اعضای جدید این آکادمی هستند.

    
Oscar-Verleihung 2019 Proben (picture-alliance/Zuma/Ampas)

آکادمی علوم اسکار ۸۱۹ هنرمند را به عنوان اعضای جدید خود معرفی کرد. شمار قابل توجهی از اعضای آکادمی امسال زن و از هنرمندان در اقلیت هستند. نام چهار هنرمند ایرانی نیز در میان آنها به چشم می‌خورد: نرگس آبیار در شاخه نویسندگی، ستار اورکی، آهنگساز ایرانی در شاخه موسیقی، سمیرا مخملباف و علی عباسی سینماگر ایرانی−دانمارکی در شاخه کارگردانی.

نرگس آبیار کارگردان فیلم‌هایی چون “شبی که ماه کامل شد” و “شیار ۱۴۳” سال ۲۰۱۷ با فیلم “نفس”‌ نماینده ایران در رشته‌ بهترین فیلم‌های بین‌المللی اسکار بود اما به جمع نامزدهای نهایی جایزه راه پیدا نکرد. ستار اورکی آهنگساز شماری از مهم‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر سینمای ایران از جمله “جدایی نادر از سیمین” و “فروشنده” است.

علی عباسی فیلمساز جوان ایرانی دانمارکی با فیلم “مرز” به شهرت رسید. سمیرا مخملباف از کارگردانان نامدار ایرانی خارج از کشور است که سال ۲۰۰۰ با فیلم “تخته سیاه” برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کن شد و سال ۲۰۰۳ نیز با فیلم “پنج عصر” جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مسابقه اصلی فستیوال کن را از آن خود کرد.

پیش از این هم برخی از چهر‌های شناخته شده سینمای ایران مانند اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد و گلشیفته فراهانی به عضویت آکادمی علوم و هنرهای سینما درآمده بودند.

آکادمی علوم اسکار اما امسال در واکنش به طرح مکرر اتهام‌ نژادپرستی و جنسیت‌زدگی، زنان و رنگین‌پوستان بیشتری را به عضویت پذیرفته و اعلام کرده از ۸۱۹  عضو جدید آن، ۳۶ عضو غیرسفیدپوست و در مجموع ۴۵ درصد زن هستند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

دیوید روبین، رئیس این آکادمی تأکید کرده است: «ما استعدادهای برتر را برای عضویت در آکادمی اسکار دعوت کردیم که نشان‌دهنده تنوع غنی جامعه جهانی فیلم هستند که حال بیشتر از هر زمان دیگری است.»

آکادمی اسکار هر سال یکبار اعضای جدیدی را به همکاری دعوت می‌کند. شمار اعضای غیرآمریکایی این آکادمی از سال ۲۰۱۵ تا کنون سه برابر شده است. این اعضا در مورد اهدای جوایز اسکار به فیلم‌ها و فیلمسازان تصمیم می‌گیرند.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

مدیریت آکادمی اسکار چهار سال پیش پذیرفته بود شمار زنان و اعضای غیرسفیدپوست خود را دو برابر کند. این تصمیم در پی فراخوان به تحریم جوایز اسکار و اعتراضات گسترده در شبکه‌های اجتماعی با هشتک “#OscarsSoWhite”  اتخاذ شد.

اجرایی کردن این تصمیم در سال جدید، پس از اعتراضات سراسری آمریکا علیه نژادپرستی که با کشته شدن جورج فلوید در یک عملیات خشونت‌بار پلیس شکل گرفتند، اهمیت بیشتری پیدا کرد.

در همین زمینه:

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید