انفجار عظیم در بیروت؛ تا کنون۱۰۰ کشته، حدود ۴ هزار زخمی و عزای عمومی

0
471

یک روز پس از دو انفجار مهیب در منطقه بندری بیروت در شامگاه سه‌شنبه ۱۴ مرداد (چهارم اوت) مقامات لبنانی انبار کردن ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم (کود شیمیایی) را علت انفجار اعلام کردند. میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان در توییتی نوشت انباشتن حجم عظیمی از این همه مواد قابل انفجار آن هم بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی قابل قبول نیست. حسن دیاب، نخست وزیر لبنان نیز در سخنرانی خود پس از این انفجار گفت که عاملان این فاجعه بدون مجازات نخواهند ماند. شورای عالی دفاع لبنان بامداد چهارشنبه ۱۵ مرداد (پنجم اوت) در یک جلسه فوق‌العاده به ریاست میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور سه روز عزای عمومی و تعطیلی ادارات دولتی را اعلام کرد. موان عبود، استاندار بیروت در هنگام بازدید از محل انفجار، این “فاجعه” را به بمباران هیروشیما و ناکازاکی تشبیه کرد. شمار زخمی‌ها آن قدر زیاد است که گفته می‌شود بیمارستان‌های بیروت از عهده درمان آنها برنمی‌آید. دولت لبنان از کشورهای دوست درخواست کمک کرده است…

انفجار عظیم در بیروت؛ تا کنون۱۰۰ کشته، حدود ۴ هزار زخمی و عزای عمومی

05.08.2020

در انفجار بیروت دستکم ۱۰۰ نفر کشته و نزدیک به چهار هزار نفر زخمی شدند. دولت لبنان از کشورهای جهان درخواست کمک کرد. ایران، ترکیه، آمریکا، روسیه، اسرائیل، آلمان و فرانسه ضمن ابراز همبستگی برای کمک اعلام آمادگی کردند.

    
بیروت پس از انفجاربیروت پس از انفجار

یک روز پس از دو انفجار مهیب در منطقه بندری بیروت در شامگاه سه‌شنبه ۱۴ مرداد (چهارم اوت) مقامات لبنانی انبار کردن ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم (کود شیمیایی) را علت انفجار اعلام کردند.

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان در توییتی نوشت انباشتن حجم عظیمی از این همه مواد قابل انفجار آن هم بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی قابل قبول نیست.

حسن دیاب، نخست وزیر لبنان نیز در سخنرانی خود پس از این انفجار گفت که عاملان این فاجعه بدون مجازات نخواهند ماند.

شورای عالی دفاع لبنان بامداد چهارشنبه ۱۵ مرداد (پنجم اوت) در یک جلسه فوق‌العاده به ریاست میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور سه روز عزای عمومی و تعطیلی ادارات دولتی را اعلام کرد.

موان عبود، استاندار بیروت در هنگام بازدید از محل انفجار، این “فاجعه” را به بمباران هیروشیما و ناکازاکی تشبیه کرد.

شمار زخمی‌ها آن قدر زیاد است که گفته می‌شود بیمارستان‌های بیروت از عهده درمان آنها برنمی‌آید. دولت لبنان از کشورهای دوست درخواست کمک کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی با ارسال توییتی به زبان‌های عربی و انگلیسی با مردم لبنان ابراز همدردی کرد و نوشت “ایران اعلام آمادگی می‌کند که به هر صورت ممکن به لبنان کمک کند”.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس گفت ایران آماده کمک به لبنان است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره حادثه لبنان تاکنون واکنشی نشان نداده است.

نخست‌وزیر عراق در گفت وگوی تلفنی با همتای لبنانی خبر داد که بغداد به نشانه ابراز همدردی و همبستگی، یک هواپیمای حامل کمک‌های پزشکی به بیروت ارسال می‌کند.

گبی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل “شایعات در ارتباط با احتمال دست داشتن اسرائیل در انفجار بیروت” را به شدت رد کرد.

خبرگزاری آلمان گزارش داد حتی کشوراسرائیل که مناسبات دیپلماتیک با لبنان ندارد، از کانال‌های امنیتی و دیپلماتیک خارجی به مقامات لبنان خبر داده که آماده ارسال کمک‌های پزشکی و بشردوستانه به دولت لبنان است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز با ارسال پیامی در توئیتر به زبان عربی جان باختن لبنانی‌ها در حادثه انفجار بیروت را تسلیت گفت. اردوغان بلافاصله در گفت‌وگوی تلفنی با میشل عون، به همتای لبنانی خود تسلیت گفت.

سفیر ترکیه در بیروت گفت ساختمان سفارت ترکیه در بیروت در مجاورت محل وقوع انفجار قرار دارد و به دلیل خسارات وارده مجبور به تخلیه شده‌اند و دو شهروند این کشور نیز آسیب دیده‌اند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام آمادگی کرد که در صورت تمایل لبنان به این کشور کمک می‌کند.

وزارت خارجه آلمان در برلین اعلام کرد که انفجار حتی در سفارت این کشور نیز زخمی داشته است.

وزارت امور خارجه آلمان با انتشار بیانیه‌ای در صفحه توییتر خود نوشت تصاویری که از بیروت دیده شده تکان‌دهنده‌اند و کارکنان سفارت آلمان در بیروت نیز در میان زخمی‌های این حادثه هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ضمن ابراز همدردی آمریکا با لبنان گفت ایالات متحده رابطه بسیار خوبی با لبنان دارد و برای کمک آماده است. ترامپ اما انفجار در بندر بیروت را نتیجه یک حمله دانست و افزود “به نظر می‌رسد حمله‌ای هولناک بوده است”.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در حساب توییتری خود نوشت آمریکا اوضاع را تحت نظر دارد و ایالات متحده آماده‌ است برای خروج لبنان از این فاجعه کمک کند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه نیز ضمن احساس همدری با مردم لبنان برای ارسال کمک اعلام آمادگی کردند. فرانسه چندین تن از کمک‌های پزشکی نیز به بیروت ارسال کرده است.

Libanon | Gewaltige Explosion in Beirut: Mann wird evakuiert

این انفجار بزرگترین انفجار در بیروت پس از حادثه ترور رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ به شمار می‌رود.

خبرگزاری آلمان نوشت، این حادثه سه روز پیش از صدور حکم “دیوان عالی لبنان” که دادگاهی زیر نظر سازمان ملل است، رخ داد. در این دادگاه چندین نفر از اعضای حزب‌الله لبنان مظنون به مشارکت در ترور رفیق حریری هستند.

قرار است این دادگاه روز جمعه رای خود را در باره کشته شدن رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان صادر کند. حریری در سال ۲۰۰۵ کشته شد.

محل اقامت سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان و فرزند رفیق حریری نیز بر اثر انفجارهای روز سه‌شنبه آسیب دیده است.

 منبع : دویچه وله

در همین زمینه:

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید