• ایران قلم:این همه صدام حسین در “جوار خاک میهن” برایتان بشگن زد، به جایی رسیدید که الان از فرنگ برسید؟    :   " بشکن زدن " که چیزی نیست، اگر ترامپ ، با دست های خودش صدام حسین را از قبر در بیاورد و به همراه ترکی فیصل و جولیانی ...
  • محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • محمد عبدی:آربی اوانسیان؛ کارگردانی «هم شرقی، هم غربی»

    بخش سوم و چهارم کتاب یادداشت‌هایی از اشخاص مختلف از آتیلا پسیانی تا رامین جهانبگلو و محمدرضا اصلانی را در کنار هم قرار داده تا زوایای مختلف کار تئاتری و سینمایی آربی مورد بحث قرار گیرد و بخش پنجم که در جلد دوم قرار گرفته نمونه‌هایی از گفت‌و‌گوها و نوشته‌های آربی را شامل می‌شود و پس از آن نمونه‌هایی از نقدها (و حتی نقدهای منفی از جمله نقد تند و تیز هوشنگ حسامی بر «پژوهشی…» که با نام «هذیانی به نام تئاتر در جشن هنر شیراز» در روزنامه کیهان سال ۱۳۴۷ به چاپ رسیده) و بالاخره پی‌گفتاری از آربی، فهرست‌ها و نمایه.

    آربی اوانسیان؛ کارگردانی «هم شرقی، هم غربی»

    محمد عبدی  ـ 12.01.2016

    آربی اوانسیان بر گردن تئاتر ایران حق عظیمی دارد؛ هم‌او بود که به عنوان یکی از ستون‌های کارگاه نمایش، در بزرگ‌ترین حرکت تاریخ تئاتر ایران در دهه چهل و پنجاه شمسی نقش عمده‌ای داشت و با کارگردانی تئاترهایی بسیار مدرن، راه‌های تازه‌ای را در تئاتر آغاز کرد.

    «تئاتر و سینمای آربی اوانسیان؛ از ورای نوشته‌ها، گفت‌وگوها و عکس‌ها» کتاب درخوری است در ستایش و مرور این کارگردان تئاتر و سینما که پس از تحصیل سینما در مدرسه عالی فن فیلم لندن، در سال ۱۳۴۵ به ایران بازگشت؛ در کنار کارگردانی فیلم متفاوت چشمه، طی سال‌ها نمایش های مدرن پرسرو صدایی در تئاترشهر تهران و جشن هنر شیراز اجرا کرد (از «پژوهشی ژرف و سترگ…» و «باغ آلبالو» تا «کالیگولا» و «خلوت خفتگان») که برخی از آنها در جشنواره های جهانی هم شرکت کردند.

    آربی اوانسیان پس از انقلاب به فرانسه مهاجرت کرد و به فعالیت های خود در اشکالی چون تدریس، کارگاه‌های کوچک نمایشی، اجرای نمایش به زبان فرانسه و ارمنی و ساخت فیلم ادامه داد.

    این کتاب درخور به کوشش مجید لشکری در دو مجلد، در ۹۹۲ صفحه توسط انتشارات روزنه به شکل نفیسی به انتشار رسیده؛ با جلد های گالینگور و جعبه مخصوصی که هر دو جلد را در خود جای می‌دهد: یک کوشش دیرهنگام اما ضروری که دایره‌المعارف نسبتاً جامعی است درباره این چهره شاخص هنر ایران؛ با مجموعه‌ای از مطالب چاپ شده در آن زمان تا مصاحبه های تازه با دوستان و همکاران آربی.

    در بخش اول، پس از سه مقدمه (به قلم مجید لشکری، فرهاد مهندس پور و پیتر بروک)، رویدادنگاری فعالیت های آربی در دو بخش ایران و خارج از ایران منتشر شده که در ابتدای کتاب خواننده را با فعالیت های مختلف آربی طی چند دهه -که برخی مجهول مانده، به ویژه پس از مهاجرت- آشنا می‌کند.

    در بخش دوم با عنوان «گفت‌وگو با بازیگران، همکاران و نوشته‌های آنها» با همکاران آربی- به ویژه در کارگاه نمایش- گفت‌وگو شده یا یادداشتی از آنها به چاپ رسیده است؛ از سوسن تسلیمی و پرویز پورحسینی تا رضا قاسمی و مهدی هاشمی.

    با حسن دقت گردآورنده، هر شخصیتی که با او مصاحبه شده، در ابتدا صاحب شناسنامه دقیقی از همکاری‌اش با آربی شده و تک تک همکاری‌های آنها با اشاره به تاریخ آن قید شده است. به این ترتیب خواننده تصویر روشنی دارد از همکاری مصاحبه شونده (یا نویسنده یادداشت) با آربی و نوع و میزان این همکاری.

    سوسن تسلیمی که در گفت‌وگو با نگارنده هم در کتاب «سوسن تسلیمی در گفت‌وگویی بلند با محمد عبدی- نشر اچ اند اس مدیا-۲۰۱۲ ، لندن» نزدیک به صد صفحه درباره این همکاری کم‌نظیر و حاصل آن- از جمله نوع کار آربی و تمرین‌های غریبی که با بازیگران انجام می‌داد- صحبت کرده بود، در مصاحبه‌اش با مجید لشکری هم نتیجه‌گیری می‌کند: «در مجموع مخالفت شدیدی با بازیگری به شکل معمول و قراردادی داشت» و توضیح می‌دهد که او چگونه از بازیگر می‌خواست که بازی نکند و چطور در اجرای دوم باغ آلبالو از آنها خواست که متن را بدون گفتن دیالوگ ها و در سکوت اجرا کنند.

    بخش سوم و چهارم کتاب یادداشت‌هایی از اشخاص مختلف از آتیلا پسیانی تا رامین جهانبگلو و محمدرضا اصلانی را در کنار هم قرار داده تا زوایای مختلف کار تئاتری و سینمایی آربی مورد بحث قرار گیرد و بخش پنجم که در جلد دوم قرار گرفته نمونه‌هایی از گفت‌و‌گوها و نوشته‌های آربی را شامل می‌شود و پس از آن نمونه‌هایی از نقدها (و حتی نقدهای منفی از جمله نقد تند و تیز هوشنگ حسامی بر «پژوهشی…» که با نام «هذیانی به نام تئاتر در جشن هنر شیراز» در روزنامه کیهان سال ۱۳۴۷ به چاپ رسیده) و بالاخره پی‌گفتاری از آربی، فهرست‌ها و نمایه.

    آربی در موخره کتاب می نویسد: «زمان گذشته در تئاتر باید به زمان حال تبدیل گردد. در تئاتر زمان گذشته معنی ندارد. کارگردان و بازیگری که گرفتار مفهوم ظاهری کلمات‌اند کارشان فاقد نیروی آفرینش است و تماشاگر بی‌درنگ در فضایی که زمان در آن مرده است قرار می‌گیرد. تئاتر حضور در زمان حال است. بدون درک این موضوع هیچ نمایشی نمی‌تواند گویا و زنده باشد.»

    کتابی که با مقدمه پیتر بروک -کارگردان ستایش شده جهانی که در نمایش اورگاست که در تخت جمشید اجرا شد با آربی همکاری کرد- این چنین شروع می شود «آربی استثناء است. کافی‌ست تنها نامش را بشنوم تا نقش هایی از کالیدوسکوپ در ذهنم به گردش درآیند… تا به امروز دانش او مرا شگفت زده کرده است. او هم مردی شرقی است و هم غربی ست، با پذیرشی یکسان از جهان های پیدا و ناپیدا.»

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    مطالب مرتبط :

    آغاز انسان اندیشمند در ماقبل تاریخ

     رجوی دو هدف را دنبال میکرد . هدف اول این بود که اگر به هر دلیل اتفاقی در عراق افتاد اشرف را از دست ندهد و بقول خودش به کانون استراتژیک نبرد  برگردد،  به این منظور که حکومتی مثل ایاد علاوی و خلاصه کسی که با رژیم ایران سر سازگاری نداشته و مایل به بودن مجاهدین در عراق است بعنوان کارت علیه رژیم . هدف دوم از ... مطلب کامل

    دو قرن سکوت

    عبدالحسین زرین‌کوب در سال ۱۳۰۱ در بروجرد زاده شد و در خانواده بسیار باورمندی رشد کرد. تا کلاس ۱۱ را در زادگاهش خواند و همزمان با پافشاری پدرش فقه و تفسیر قرآن و ادبیات عرب آموخت. ۱۶ ساله بود که به تهران رفت و با اینکه رشته‌اش ادبی نبود با رتبه ممتاز دیپلم ادبی گرفت و در دانشکده حقوق نام‌نویسی کرد ولی باز با پافشاری پدرش به زادگاهش ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    در همین راستا بود ک باصرف مبالغ هنگفت و کمک لابی هاش در آلبانی تلاش داشت دولت و پلیس این کشور برخلاف تمایل این دولت را وادار و مجبور کند که آقای احسان بیدی رابعد تحمل بی دلیل یکسال زندان سر به نیست ویا حداقل به شکل فجیعی اخراج کند و بقول خودش از شر آقای بیدی خلاص شود اما با هشیاری دوستان و مقامات آلبانی که با ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    از جمله برنامه‌های ناپلئون، ساخت «آسیاب بادی» است که قرار است برای بهبود کیفیت زندگی حیوانات ساخته شود. نقشه اولیه این آسیاب توسط اِسنوبال طرح‌ریزی شده بوده و در ابتدا ناپلئون به مخالفت با آن برمی‌خیزد ولی بعدتر با بیرون راندن اِسنوبال، ایده ساخت آن را دوباره پی می‌گیرد اما به دلیل بی‌کفایتی ناپلئون، ساخت آن به شکل مطلوبی پیش نمی‌رود. در پایان، ساخته شدن این ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    بله این خط اخر فرقه مجاهدین خلق بود که به خیال خودش ما را اینطوری سر به نیست  کند که شکر خدا نتونستند کاری بکنند . بله این خط اخر فرقه مجاهدین خلق بود که به خیال خودش ما را اینطوری سر به نیست  کند که شکر خدا نتونستند کاری بکنند .وبعد از این ,این مار زخمی شده به این سادگی دست بردار نیست وحتما باید زهرش ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    اما این که در کمسیون پوشالی خودتان اطلاعیه صادر میکنید باید بگویم تناقضات داخل ان که من دیده ام کم نیست پس بهتر است از ستاد سیاسی خودت بخواهی که یک بار دیگر اطلاعیه خودتان را مروز بکند واز اینجا به شما میگویم اجازه نمیدهم هر غلطی میخواهید در رابطه با خانوده من بکنید و بگوید دست از سرتان برنمیدارم حتی اگر باشدرودر با شما بایستم و در ... مطلب کامل

    «مزرعه حیوانات» هنوز تعطیل نشده است

    چه بسیار فعالان سیاسی دنیا که مردم و جوانان را به خواندن این کتاب تشویق می‌کنند چرا که سمبولیسم شکل‌گرفته در آن فقط حکایت لنین و استالین و تروتسکی نیست و مابه‌ازای ماجراهای آن در بیشتر حکومت‌های تمامیت‌خواه و توتالیتر، واو به واو، تکرار می‌شود؛ داستانِ انگیزش به بهانه «خوابی» که میجر پیر برای حیوانات و مزرعه دیده، گرسنگی (فقر) و خشم ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    صبح روزی که همه منتظر آزاد شدن احسان بودند(«پنجشنبه 23 مرداد مصادف با 13 اوت») پلیس به او گفته بود که آماده باش که می خواهیم تورا آزاد کنیم! وقتی که خواسته بودند که اورا سوار کنند اواصرار کرده بود که دوستان من می آیند و باید وسایلم را هم آماده کنم که ببرم وقتی که پلیس فهمیده بود گفته بود قبول وسایل را بیاور ولی ما ترا ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    روشن است که مقامات آلبانیایی دخیل در بازداشت و آواره کردن آقای بیدی در مرز یونان سناریوی فرقه مجاهدین خلق در آلبانی را اجرا کرده اند ، چرا که وحشت رجوی از حضور اعضای نجات یافته از فرقه مجاهدین خلق در آلبانی دلایل روشن و مشخصی دارد که با بود و نبود تشکیلات مافیایی این فرقه مافیایی در آلبانی پیوند خورده است. اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    اواخر فیلم، یک قطار کوچک همراه با یک واگن را نشان می دهد که از خیل مسافران زیاد تنها چهار تن از دست زامبی های خونخوار نجات یافته و به سمت مقصد در حرکتند. این جا نیز مرد خبیث و خودشیفته که تا این زمان تعدادی و از جمله راننده قطار را قربانی زنده ماندن خود کرده بود به ویروس آلوده شده و قرار بود تا آخرین ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2021 ايران قلم. محفوظ است.