• ایران قلم:این همه صدام حسین در “جوار خاک میهن” برایتان بشگن زد، به جایی رسیدید که الان از فرنگ برسید؟    :   " بشکن زدن " که چیزی نیست، اگر ترامپ ، با دست های خودش صدام حسین را از قبر در بیاورد و به همراه ترکی فیصل و جولیانی ...
  • محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • «ماجرای نیمروز»؛ روایتی خیره‌کننده از تاریخ

    نقد فیلم منحصر به فرد جشنواره فجر – «ماجرای نیمروز»؛ روایتی خیره‌کننده از تاریخ

    فردا نیوز، چهارم فوریه ۲۰۱۷:…  مهدویان با حذف قطب مخالف ماجرا (یعنی سازمان مجاهدین خلق) سعی می‌کند این عدم قضاوت را تا لحظه آخر فیلم حفظ کند. مهدویان این نکته را به خوبی فهمیده که ورود به دنیای اعضای سازمان مجاهدین خلق او را وادار به موضع‌گیری می‌کند، پس او از نمایش آن‌ها چشم‌پوشی می‌کند تا مجبور نشود درباره آن‌ها قضاوتی داشته باشد. به جای آن مهدویان … 

    لینک به منبع

    نقد فیلم منحصر به فرد جشنواره فجر

    «ماجرای نیمروز»؛ روایتی خیره‌کننده از تاریخ

    ماجرای نیمروز یک اثر باشکوه است. نه به خاطر کارگردانی منحصربه فردش و نه به خاطر مستندنمایی یک داستان حادثه‌ای. به این دلیل فیلم بزرگی است که ما را به عنوان مخاطب سینما به نوع دیگری از دیدن دعوت می‌کند.

    «ماجرای نیمروز»؛ روایتی خیره‌کننده از تاریخ/ فیلمی که به جشنواره فجر آبرو داد

    سرویس فرهنگی فردا؛ مازیار وکیلی: ماجرای نیمروز یک اثر باشکوه است. نه به خاطر کارگردانی منحصربه فردش و نه به خاطر مستندنمایی یک داستان حادثه‌ای. ماجرای نیمروز به این دلیل فیلم بزرگی است که ما را به عنوان مخاطب سینما به جور دیگر دیدن دعوت می‌کند.

    مهدویان داستان حساس و تاریخی‌اش را چنان نفس‌گیر و با حوصله روایت می‌کند که این داستان‌های بارها شنیده شده را با اشتیاق می‌بلعیم. مهدویان تمام این پازل را با چنان شکوه و دقتی کنار هم می‌چیند که نمی‌توان جور دیگری تصورش کرد. مهدویان به خوبی می‌داند از فرم چگونه استفاده کند تا تماشاگر را روی صندلی میخکوب نماید. نماهای فیلم که انگار یک‌سری نمای گزارشی بی‌کیفیت هستند نه تنها بافت و معماری آن زمان را به خوبی بازسازی می‌کند بلکه به فیلم چنان التهاب فزاینده‌ای می‌بخشد که در سینمای ایران بی‌سابقه است.

    مهدویان به خوبی فهمیده برای روایت تاریخ نباید رمانتیک بود. تاریخ یک روایت واقعی است. نباید با تاریخ و روایت آن عاطفی برخورد کرد. مهدویان قبل از اینکه یک مورخ باشد یک راوی است. او سعی می‌کند آن دوران ملتهب را با چنان دقت نظری روایت کند که ما آن را با تمام وجود حس کنیم. تاریخ برای مهدویان نه یک نوستالژی که صرفاً ماده خامی است که باید آن را به تماشا نشست. از دل چنین تفسیری است که بی‌طرفی و عدم قضاوت مهدویان را ملاحظه می‌کنیم.

    ماجرای نیمروز مجاهدین خلق منافقین فرقه رجوی

    مهدویان با حذف قطب مخالف ماجرا (یعنی سازمان مجاهدین خلق) سعی می‌کند این عدم قضاوت را تا لحظه آخر فیلم حفظ کند. مهدویان این نکته را به خوبی فهمیده که ورود به دنیای اعضای سازمان مجاهدین خلق او را وادار به موضع‌گیری می‌کند، پس او از نمایش آن‌ها چشم‌پوشی می‌کند تا مجبور نشود درباره آن‌ها قضاوتی داشته باشد. به جای آن مهدویان با تمرکز روی تیم اطلاعاتی به طور کامل حال و هوای آن دوران و نگاه‌های مختلفی را که درباره برخورد با اعضای سازمان مجاهدین خلق وجود داشته را نمایش می‌دهد.

    مهدویان موفق می‌شود احساسات را از تمام فیلمش بگیرد و همین عدم احساسات گرایی است که فیلم را تا این حد تکان‌دهنده از آب درآورده. اجرای بی‌تاکید از فجایع تنها یک بازی فرمی ساده نیست، بلکه نشان‌دادن عریان واقعیت است. چند صحنه از فیلم این واقعیت چنان روی سر تماشاگر آوار می‌شود که او نمی‌تواند از زیر بار این فشار راحت بیرون بیاید. برای مثال نگاه کنید به لحظه ترور لیندا کیانی به عنوان یکی از اعضای بریده سازمان به دست خواهرش. یا لحظه‌ای که حجازی‌فر از صدیقیان می‌خواهد چشمان بچه را بگیرد تا کشتاری را که منافقان به راه انداخته‌اند نبیند.

     «ماجرای نیمروز»؛ روایتی خیره‌کننده از تاریخ/ فیلمی که به جشنواره فجر آبرو داد

    پس فرم فیلم‌برداری و تدوین فیلم نه یک جذابیت فنی صرف که تنها راه چاره برای بازنمایی تاریخ است. حتی معدود لحظاتی که اعضای گروه احساساتی می‌شوند اصلا روی این احساسات تاکید نمی‌شود. در واقع مهدویان موفق شده با طراحی بصری باشکوه خود عاطفه و احساسات را از تصاویر و روایت تاریخی‌اش بگیرد و آن را مماس با واقعیت آن زمان و حتی امروز روایت کند.از طرف دیگر مهدویان سعی می‌کند تمام دیدگاه‌های آن دوران را نمایندگی کند. از خشونت کاراکتر حجازی‌فر بگیر تا تعقل کاراکتر زمین‌پرداز همه و همه نمایندگان دیدگاه‌های پرآشوب آن دوران هستند.

    حالا می‌توان مهدویان را در کنار نعمت‌الله یکی از معدود ایماژیست‌های سینمای ایران دانست که دوربین و طراحی بصری آثارشان صرفاً برای زیبایی نیست. بلکه این فرم کاملاً ارتباط تماتیکی با روایت و داستان آن‌ها دارد و از دل متن است که فرم آن‌ها ساخته می‌شود.

    اما ماجرای نیمروز محلی برای درخشش مجدد هادی حجازی‌فر هم هست. او کاراکتر فیلمش را از یک شخصیت محکم فراتر می‌برد و با خشونت و بدویتی که به شخصیت می‌بخشد آن را بدل به یک انسان زمینی کامل می‌کند. یک بمب ساعتی دو پا که هر لحظه آماده انفجار است. مهدویان با رمانتیک‌زدایی از تاریخ موفق می‌شود روایت موثق و درخشانی از تاریخ به مخاطب عرضه کند.

    ماجرای نیمروز خیلی فیلم بزرگی است. انقدر بزرگ که این چند صد کلمه گوشه‌ای از دنیای پیچیده‌اش را هم توضیح نمی‌دهد. پس منتظر اکران آن می‌مانیم تا با حوصله و صبر بیشتری درباره این فیلم حرف بزنیم. فیلمی که از همین تماشای اول ابعادش فراتر از سینمای ایران به نظر می‌رسد. فقط می‌ماند یک حسرت بزرگ. حسرتی که باعث می‌شود فیلم مهدویان از یک شاهکار سینمایی کامل یک گام فاصله داشته باشد. و آن حسرت ماجرای عاشقانه‌ای است که در فیلم وجود دارد و با اتمسفر آن ناهمخوان است.

    «ماجرای نیمروز»؛ روایتی خیره‌کننده از تاریخ/ فیلمی که به جشنواره فجر آبرو داد

    کاش مهدویان از این روایت شبه رمانتیک چشم‌پوشی می‌کرد تا اثرش همین یک دست‌انداز کوچک را هم نداشته باشد. آن‌موقع می‌شد به راحتی از یک شاهکار بدون اشکال حرف زد. با ماجرای نیمروز کار دیگر فیلم‌سازان برای روایت تاریخ معاصر خیلی سخت شده. حالا دیگر بازنمایی بصری دقیق آن دوران کافی نیست، بلکه فیلم‌سازان باید سعی کنند از این روایت درخشان تاریخی قدمی فراتر روند که خیلی بعید است بتوانند چنین کاری را انجام دهند.

    سیانورآغاز اکران آخرین فیلم بهروز شعیبی؛ از امروز سیانور را در سینما ببینید

    مطالب مرتبط :

    چشم انداز استیضاح ترامپ و افق نهائی آن

      مگر افراد برده شما هستند که باید چنین به آنان امر و نهی و حتی درخصوصی ترین امورشان تابع شما باشند؟  ثانیا بر فرض که تو درست بگویی آیا کاری و شرافتی و عمل خیری و باقی الصالحاتی بیشتر از اینکه فردی با یک زن بی پناهی زندگی مشترک بخواهد داشته باشد؟ یک زندگی مشترک ایجاد کند ... مطلب کامل

    فلسفه میان” بهشت سوسیالیسم” و “فلسفه زندگی”

    فیلسوف دیگری بنام لوتس (1881-1871م) در آن زمان میگفت برای ورود به شناخت جهان راههای گوناگونی وجود دارد؛ درک و شناخت انسان از جهان میتواند، علمی، استتیک، مذهبی، اقتصادی و یا سیاسی باشد و برای هر کدام از این راهها، زمانی افرادی از گوشه ای برای پاداش این حقیقت جهانی،دست تکان خواهند داد. در ادامه بحث تعریف و وظایف رشته فلسفه، متفکر آشنایی بنام ویلهلم دیلتای(1911-1833) کوشید تا ار ... مطلب کامل

    فلسفه میان” بهشت سوسیالیسم” و “فلسفه زندگی”

    نماینده ی این مردمی که ازنظر شما حاکمیت شان اشغال شد ، چه کسی بود؟ آنها که تازه وبصورت حداکثر بیست نفری سر ازخانه های تیمی درمیآورند و قاطی چند هزار ( حداکثر 3هزار) زندانی سیاسی شده بودند که تنها درصد ناچیزی از مردم ( روشنفکران انقلابی) انها را میشناختند؟!   ضمنا درابتدای انقلاب استبداد ... مطلب کامل

    فلسفه میان” بهشت سوسیالیسم” و “فلسفه زندگی”

    حالا نگاه کنید سر همین ویروس کرونا که الان جهانی شده . این مریم قجر داره پیام میده اهای مردم دنیا بیاید بینیند اخوندها کرونا هستن وبه داد مردم نمیرسه.در حالی که این حتی در ایتالیا وفلسطین وعراق والبانی هم الان اومده این خانم با تمام درک وفهمش وانقلابش میگه این فقط ایرانه .خب خانم محترم تو کمک کن تمام دنیاهم داره نگاه میکنه ... مطلب کامل

    در قرنطینه چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

    یکی دیگر از آثار مهم ادبی در زمینه اپیدمی، نوشته آنتونن آرتو، نویسنده و نظریه‌پرداز ادبی فرانسوی است که در سال ۱۹۳۸ به چاپ رسید و با ترجمه جلال ستاری با عنوان "تئاتر به‌مثابه طاعون" به فارسی نیز منتشر شده است. آرتو در این متن، طاعون را به عنوان یک نیروی مثبت در نظر می‌گیرد. در واقع، اپیدمی در اینجا موجب رستگاری است و سبب می‌شود که علائم ... مطلب کامل

    خاطرات رحمان محمدیان از اسارت در زندان های صدام حسین و مسعود رجوی ـ مقدمه، موش کتاب خور

    مقداری از خاطرات جبهه و جنگ در هنگام اسارت بدست نیروهای عراقی افتاد و یا در سنگرجبهه باقی ماند که اصلا بعد از اسارت من نفهمیدم که چه شد چرا که وقتی که من اسیر شدم تا چند ماه بعنوان مفقود الاثر قلمداد می شدم و بعد از چند ماه پیگیری خانواده ام نتوانستند وسایل شخصی مرا بدست بیاورند و بقیه و بیشتر عمرم هم در فرقه ... مطلب کامل

    سازمان جهانی بهداشت “همه‌گیری جهانی کرونا” را اعلام کرد

    توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت به افراد سالخورده‌تر و در خطر بیشتر (این موارد عمومی هستند و ممکن است در کشورهای مختلف، از جمله در ایران، همه آن‌ها شدنی یا در دسترس نباشد. با این حال سازمان جهانی بهداشت اقدام به ارائه موارد ضروری و تا جای ممکن همگانی می‌کند) اگر مهمان دارید، فاصله دست‌کم یک متری را رعایت کنید، از ... مطلب کامل

    سازمان جهانی بهداشت “همه‌گیری جهانی کرونا” را اعلام کرد

    از اون سال همه در گیر طلاق های اجباری و جدایی زن و شوهر شروع شد باید یاد آوری کنم که افراد رده بالا از سال 1369 پنج شنبه و جمعه به خانه نمی رفتند و بعضی ها هم بصورت مخفی و اور از چشم مریم و مسعود می رفتند و شنبه باز می گشتند؛ خلاصه اینکه این ظلاق برای افراد مجرد به گفته مسعود چند برابر واجب ... مطلب کامل

    انتقاد شدید اتحادیه اروپا از اقدام ترامپ ممنوعیت یک ماهه سفر به آمریکا

    دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، در نخستین سخنرانی خود در مورد شیوع ویروس جدید کرونا اعلام کرد که از بامداد جمعه ۲۴ اسفند (۱۴ مارس) سفر شهروندان ۲۶ کشور اروپایی به آمریکا برای مدت ۳۰ روز ممنوع خواهد بود. رئیس کمیسیون و رئیس شورای اتحادیه اروپا، اورزولا فون‌درلاین و شارل میشل، این تصمیم ترامپ را به عنوان اقدامی یک‌جانبه و بدون مشورت رد کرده و هشدار می‌دهند ... مطلب کامل

    انتقاد شدید اتحادیه اروپا از اقدام ترامپ ممنوعیت یک ماهه سفر به آمریکا

    شگرد دجالگرانه فرقه رجوی اینست که به دیگران انگ و تهمت  میزند تا خودش را مبرا و تبرئه کند البته  و در درون مناسبات هم با نفرات  به همین منوال عمل می کند و در نهایت با استفاده از مکانیزم دین  و در پوش اختیار و آگاهی همه را مجبور میکنند که بر آنچه که به آنها دیکته شده را تایید نمایند. و بدینگونه است که مرید و ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2020 ايران قلم. محفوظ است.
    marmaris escort - marmaris bayan escort - escort marmaris - marmaris escort bayan -