• ایران قلم:این همه صدام حسین در “جوار خاک میهن” برایتان بشگن زد، به جایی رسیدید که الان از فرنگ برسید؟    :   " بشکن زدن " که چیزی نیست، اگر ترامپ ، با دست های خودش صدام حسین را از قبر در بیاورد و به همراه ترکی فیصل و جولیانی ...
  • محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • “خوک” در برلیناله؛ قتل‌های زنجیره‌ای این بار در میان فیلمسازان

    مانی حقیقی در برخورد با کشتار فیلمسازان کمابیش در همان تنگنایی قرار می‌گیرد که کارگردان فیلم او در آن گرفتار شده است: آنها هر دو به خوبی می‌دانند که سرنخ ماجرا در کجاست و دست چه کسان و مقام‌هایی به خون هنرمندان آلوده است،‌اما هردو خود را به “کوچه علی چپ” می‌زنند زیرا به خوبی می‌دانند که به بیان حقیقت مجاز نیستند. در این میان حسن واکنشی بیشتر هیستریک و عصبی نشان می‌دهد، اما سازنده “خوک” ترجیح می‌دهد با ماجرا با طنز و شوخی برخورد کند و به کل روایت لحنی ریشخندآمیز یا “گروتسک” بدهد. تمام امید و آرزوی حسن این است که قربانی بعدی “خوک” باشد، اما قاتل نه تنها به سراغ او نمی‌آید، بلکه به او ضربه‌ای سنگین‌تر وارد می‌آورد: هنرپیشه محبوب او شیوا (با بازی لیلا حاتمی) و سینماگر رقیب او سعیدی (با بازی علی مصفا) سرشان از بدن جدا می‌شود. حسادت و تنگ‌نظری حسن که می‌بیند قاتل کسان دیگری را به جای او انتخاب کرده،‌ جای خود را به نگرانی سنگین‌تری می‌دهد. مشکل بزرگتر این است که او این دو قربانی تازه را در برابر چشم دهها نفر تهدید به قتل کرده است. پس در شهر، به برکت شبکه‌های اجتماعی این شایعه می‌پیچد، که قاتل یا خوک،‌ کسی جز حسن نیست. گروه بیشماری از کاربران فضای مجازی از حسن می‌خواهند که خود را از اتهامات تبرئه کند.

    “خوک” در برلیناله؛ قتل‌های زنجیره‌ای این بار در میان فیلمسازان

    دویچه وله – 23.02.2018

    آخرین فیلم مانی حقیقی تمام ویژگی‌های فیلم‌های پیشین او را با خود دارد: چشمی باز بر واقعیت‌های امروز جامعه ایران، آمیزش واقعیت با خیال، انتقاد از کوته‌بینی فرهنگی، استیل پرتحرک و برقراری تعادل میان لحن‌ تراژیک و کمیک.

    نمایی از خوک آخرین ساخته‌ی مانی حقیقی که در بخش رقابتی برلیناله حضور داردنمایی از “خوک” آخرین ساخته‌ی مانی حقیقی که در بخش رقابتی برلیناله حضور دارد

    دوربین در پیاده‌رو چهار دختر نوجوان شاد و شنگول را دنبال می‌کند که فارغ از هیاهوی اطراف و آفات زمانه، مشغول “هره و کره” هستند. با فریادی سراسیمه و هراسناک ‌دوربین ناگاه از تعقیب دخترها دست برمی‌دارد و خیره می‌شود به سر بریده‌ای که کنار جوی خیابان افتاده. سر به سینماگری مشهور تعلق دارد و او چندمین فیلمسازی‌ست که این روزها به قتل رسیده است.

    در شهر همه خبر دارند که از چندی پیش قاتلی بیرحم فیلمسازان نامدار کشور را به دام می‌اندازد، ‌بر پیشانی آنها با تیغ نام خوک حک می‌کند و سپس سر از تنشان جدا می‌کند و به گوشه‌ای می‌اندازد. همه با وحشت منتظر هستند که ببینند اکنون قاتل به سراغ کدام هنرمند خواهد رفت، و این انتظار دیری نمی‌پاید و سری تازه یافت می‌شود، و قربانی بعدی کسی نیست جز شخص مانی حقیقی!

    مانی حقیقی ­(چپ) در کنار حسن معجونی و لیلا حاتمی (عوامل فیلم خوک) در کنفرانس خبری در برلیناله ۲۰۱۸مانی حقیقی ­(چپ) در کنار حسن معجونی و لیلا حاتمی (عوامل فیلم خوک) در کنفرانس خبری در برلیناله ۲۰۱۸

    این تمهید، دستکم در سینما، یکی از موارد نادر ا‌ست که فیلمسازی با نام و نشان خود را به قتل برساند و برای خود مجلس ختم برپا کند. فیلمساز که اصرار دارد قتل‌هایی فجیع را با لحنی شوخ و سرخوشانه روایت کند،‌ خود را نیز در کنار قربانیان “خوک” جای می‌دهد. اما آیا او جز توسل به طنز و شوخی راه دیگری داشته است؟

    کسی که این بار برای شناسایی سر بدون جسد به پاسگاه پلیس فرا خوانده می‌شود، یکی از همکاران مقتول است به نام حسن کسمایی (با نقش‌آفرینی حسن معجونی)‌. حسن اکنون چندین سال است که از متولیان امور مجوز کارگردانی دریافت نکرده و در نتیجه نتوانسته فیلمی بسازد و زندگی را با ساختن آنونس‌های تبلیغاتی سر می‌کند. او که ظاهرا در گذشته فیلمسازی موفق بوده، آیتی‌ست ‌در تکبر و خودشیفتگی.

    خودشیفتگی این “بچه ننه” نه تنها در سرووضع غیرمتعارف او،‌ عشق او به گیتار و تنیس و ادا و اطوارهای کودکانه، که در رفتار و حرکات گستاخانه و تفرعن‌آمیز او نیز آشکار است: به همه بدوبیراه می‌گوید، به روی دیگران دست بلند می‌کند، ‌به سر صحنه می‌رود و فیلمبرداری از یک پلان پرطمطراق (هرچند پوچ و مضحک) را به هم می‌ریزد و…

    او هنوز خود را مهمترین کارگردان کشور می‌داند و اکنون بزرگترین ناراحتی و اندوه او این است که چرا قاتل او را نادیده گرفته و به جای کشتن او به سراغ فیلمسازانی می‌رود که اهمیت زیادی ندارند! مادر پیر او هم، که با فرزند دلبندش تنها به زبان شیرین آذری حرف می‌زند، به او دلداری می‌دهد که “آن قاتل احمق” حتما به زودی به اشتباه خود پی می‌برد و به سراغ او می‌آید.

    کشتار و خونریزی به نام نامی “خوک”

    کشتار پیاپی فیلمسازان لاجرم ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای نویسندگان و روشنفکران ایرانی را در دهه ۱۳۷۰ تداعی می‌کند که سرانجام روشن شد عاملان آن از میان مأموران امنیتی وقت بودند، که البته سروته ماجرا نیز با “خودکشی” یکی از طراحان قتل‌ها به هم آمد و تمام شد، هرچند که از یادها نرفت.

    مانی حقیقی در برخورد با کشتار فیلمسازان کمابیش در همان تنگنایی قرار می‌گیرد که کارگردان فیلم او در آن گرفتار شده است: آنها هر دو به خوبی می‌دانند که سرنخ ماجرا در کجاست و دست چه کسان و مقام‌هایی به خون هنرمندان آلوده است،‌اما هردو خود را به “کوچه علی چپ” می‌زنند زیرا به خوبی می‌دانند که به بیان حقیقت مجاز نیستند. در این میان حسن واکنشی بیشتر هیستریک و عصبی نشان می‌دهد، اما سازنده “خوک” ترجیح می‌دهد با ماجرا با طنز و شوخی برخورد کند و به کل روایت لحنی ریشخندآمیز یا “گروتسک” بدهد.

    مانی حقیقی در کنفرانس خبری برلیناله ۲۰۱۸مانی حقیقی در کنفرانس خبری برلیناله ۲۰۱۸

    تمام امید و آرزوی حسن این است که قربانی بعدی “خوک” باشد، اما قاتل نه تنها به سراغ او نمی‌آید، بلکه به او ضربه‌ای سنگین‌تر وارد می‌آورد: هنرپیشه محبوب او شیوا (با بازی لیلا حاتمی) و سینماگر رقیب او سعیدی (با بازی علی مصفا) سرشان از بدن جدا می‌شود.

    حسادت و تنگ‌نظری حسن که می‌بیند قاتل کسان دیگری را به جای او انتخاب کرده،‌ جای خود را به نگرانی سنگین‌تری می‌دهد. مشکل بزرگتر این است که او این دو قربانی تازه را در برابر چشم دهها نفر تهدید به قتل کرده است. پس در شهر، به برکت شبکه‌های اجتماعی این شایعه می‌پیچد، که قاتل یا خوک،‌ کسی جز حسن نیست. گروه بیشماری از کاربران فضای مجازی از حسن می‌خواهند که خود را از اتهامات تبرئه کند.

    حسن که برای خود حیثیت و مقام والایی قائل است،‌ باید از نام و آبروی خود دفاع کند و برایش یک راه بیشتر نمی‌ماند: باید خود نقش خوک را به عهده بگیرد و خود را قربانی او جا بزند. به کمک دوستی در تدارک این کار است که خوک از راه می‌رسد تا خود کار را به پایان ببرد. اما دست آخر مادر مهربان حسن وارد می‌شود و با تفنگی کهنه که، زمانی به ستارخان تعلق داشته، هم‌ دخل خوک را می‌آورد،‌ هم فرزند دلبند را نجات می‌دهد و هم پسر عزیزدردانه‌ی خود را از تمام تهمت‌ها تبرئه می‌کند.

    این پلان پایانی که شاید تمهیدی از سر ناچاری بوده برای پایانی خوش، با تاروپود هجوآمیز فیلم و بافت سیاسی آن همخوان نیست: زمینه‌چینی فیلم تا آن لحظه به تماشاگر می‌گوید که حسن لایق آن نیست که به دست خوک کشته شود،‌پس درست نیست که خوک به سراغ حسن بیاید، باید او را رها کند و بگذارد “تا بی‌خبر بمیرد در درد خودپرستی”.

    در همین زمینه:

    مطالب صوتی و تصویری مرتبط

    مطالب مرتبط :

    بعد از شش ماه دونالد ترامپ برای اولین بار با ماسک در انظار عمومی ظاهر شد

     رجوی دو هدف را دنبال میکرد . هدف اول این بود که اگر به هر دلیل اتفاقی در عراق افتاد اشرف را از دست ندهد و بقول خودش به کانون استراتژیک نبرد  برگردد،  به این منظور که حکومتی مثل ایاد علاوی و خلاصه کسی که با رژیم ایران سر سازگاری نداشته و مایل به بودن مجاهدین در عراق است بعنوان کارت علیه رژیم . هدف دوم از ... مطلب کامل

    دو قرن سکوت

    عبدالحسین زرین‌کوب در سال ۱۳۰۱ در بروجرد زاده شد و در خانواده بسیار باورمندی رشد کرد. تا کلاس ۱۱ را در زادگاهش خواند و همزمان با پافشاری پدرش فقه و تفسیر قرآن و ادبیات عرب آموخت. ۱۶ ساله بود که به تهران رفت و با اینکه رشته‌اش ادبی نبود با رتبه ممتاز دیپلم ادبی گرفت و در دانشکده حقوق نام‌نویسی کرد ولی باز با پافشاری پدرش به زادگاهش ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    در همین راستا بود ک باصرف مبالغ هنگفت و کمک لابی هاش در آلبانی تلاش داشت دولت و پلیس این کشور برخلاف تمایل این دولت را وادار و مجبور کند که آقای احسان بیدی رابعد تحمل بی دلیل یکسال زندان سر به نیست ویا حداقل به شکل فجیعی اخراج کند و بقول خودش از شر آقای بیدی خلاص شود اما با هشیاری دوستان و مقامات آلبانی که با ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    از جمله برنامه‌های ناپلئون، ساخت «آسیاب بادی» است که قرار است برای بهبود کیفیت زندگی حیوانات ساخته شود. نقشه اولیه این آسیاب توسط اِسنوبال طرح‌ریزی شده بوده و در ابتدا ناپلئون به مخالفت با آن برمی‌خیزد ولی بعدتر با بیرون راندن اِسنوبال، ایده ساخت آن را دوباره پی می‌گیرد اما به دلیل بی‌کفایتی ناپلئون، ساخت آن به شکل مطلوبی پیش نمی‌رود. در پایان، ساخته شدن این ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    بله این خط اخر فرقه مجاهدین خلق بود که به خیال خودش ما را اینطوری سر به نیست  کند که شکر خدا نتونستند کاری بکنند . بله این خط اخر فرقه مجاهدین خلق بود که به خیال خودش ما را اینطوری سر به نیست  کند که شکر خدا نتونستند کاری بکنند .وبعد از این ,این مار زخمی شده به این سادگی دست بردار نیست وحتما باید زهرش ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    اما این که در کمسیون پوشالی خودتان اطلاعیه صادر میکنید باید بگویم تناقضات داخل ان که من دیده ام کم نیست پس بهتر است از ستاد سیاسی خودت بخواهی که یک بار دیگر اطلاعیه خودتان را مروز بکند واز اینجا به شما میگویم اجازه نمیدهم هر غلطی میخواهید در رابطه با خانوده من بکنید و بگوید دست از سرتان برنمیدارم حتی اگر باشدرودر با شما بایستم و در ... مطلب کامل

    «مزرعه حیوانات» هنوز تعطیل نشده است

    چه بسیار فعالان سیاسی دنیا که مردم و جوانان را به خواندن این کتاب تشویق می‌کنند چرا که سمبولیسم شکل‌گرفته در آن فقط حکایت لنین و استالین و تروتسکی نیست و مابه‌ازای ماجراهای آن در بیشتر حکومت‌های تمامیت‌خواه و توتالیتر، واو به واو، تکرار می‌شود؛ داستانِ انگیزش به بهانه «خوابی» که میجر پیر برای حیوانات و مزرعه دیده، گرسنگی (فقر) و خشم ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    صبح روزی که همه منتظر آزاد شدن احسان بودند(«پنجشنبه 23 مرداد مصادف با 13 اوت») پلیس به او گفته بود که آماده باش که می خواهیم تورا آزاد کنیم! وقتی که خواسته بودند که اورا سوار کنند اواصرار کرده بود که دوستان من می آیند و باید وسایلم را هم آماده کنم که ببرم وقتی که پلیس فهمیده بود گفته بود قبول وسایل را بیاور ولی ما ترا ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    روشن است که مقامات آلبانیایی دخیل در بازداشت و آواره کردن آقای بیدی در مرز یونان سناریوی فرقه مجاهدین خلق در آلبانی را اجرا کرده اند ، چرا که وحشت رجوی از حضور اعضای نجات یافته از فرقه مجاهدین خلق در آلبانی دلایل روشن و مشخصی دارد که با بود و نبود تشکیلات مافیایی این فرقه مافیایی در آلبانی پیوند خورده است. اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    اواخر فیلم، یک قطار کوچک همراه با یک واگن را نشان می دهد که از خیل مسافران زیاد تنها چهار تن از دست زامبی های خونخوار نجات یافته و به سمت مقصد در حرکتند. این جا نیز مرد خبیث و خودشیفته که تا این زمان تعدادی و از جمله راننده قطار را قربانی زنده ماندن خود کرده بود به ویروس آلوده شده و قرار بود تا آخرین ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2020 ايران قلم. محفوظ است.