شناسایی ۵ هزار کودک خیابانی در کشور

0
1056

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از ٩٠‌درصد کودکان خیابانی با پدر و مادر خودشان زندگی می‌کنند و بقیه هم نزد اقوام و آشنایان خود هستند. ‌درصد کمی از آنان به‌عنوان کودک خیابانی – به آن مفهومی که کودک شب در خیابان بخوابد- شناخته می‌شوند و این موضوع خیلی نادر است، حتی آنهایی هم که بودند معمولا با پدر یا مادر خود، شب در خیابان به‌عنوان بی‌خانمان‌ می‌مانند. مسعودی فرید افزود: بنابراین برنامه گسترش مراکز روزانه ویژه کودکان خیابانی را در اولویت قرار دادیم تا با رویکرد خانواده‌محور بتوانیم با کمک به خانواده، از کودک حمایت بیشتری کنیم.

شناسایی ۵ هزار کودک خیابانی در کشور

روزنامه آفرینش ـ 09.03.2016

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شناسایی ۵‌هزار کودک خیابانی در طرح ساماندهی آنان در کشور، گفت: مجموعا حدود ٣٠ تا ۴٠‌درصد این کودکان خیابانی را اتباع بیگانه به‌ویژه اتباع افغانستان تشکیل می‌دهند.

حبیب‌الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کودکان خیابانی، کودکانی هستند که یک تا پنج ساعت در خیابان هستند که یا کار می‌کنند یا کار نمی‌کنند و از خانواده‌های مختلف مانند خانواده زن سرپرست، فقیر یا خانواده دارای پدر معتاد می‌آیند و گاهی نیز برخی خانواده‌ها کودک را به زور از خانه بیرون می‌کنند که کار کند. او با اشاره به طرح ساماندهی کودکان خیابانی موسوم به طرح حمایت از کودک و خانواده، خاطرنشان کرد: این طرح به‌صورت آزمایشی از سه‌سال قبل در برخی استان‌ها آغاز شده و‌ سال آینده به همه استان‌های کشور گسترش می‌یابد. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از ٩٠‌درصد کودکان خیابانی با پدر و مادر خودشان زندگی می‌کنند و بقیه هم نزد اقوام و آشنایان خود هستند. ‌درصد کمی از آنان به‌عنوان کودک خیابانی – به آن مفهومی که کودک شب در خیابان بخوابد- شناخته می‌شوند و این موضوع خیلی نادر است، حتی آنهایی هم که بودند معمولا با پدر یا مادر خود، شب در خیابان به‌عنوان بی‌خانمان‌ می‌مانند. مسعودی فرید افزود: بنابراین برنامه گسترش مراکز روزانه ویژه کودکان خیابانی را در اولویت قرار دادیم تا با رویکرد خانواده‌محور بتوانیم با کمک به خانواده، از کودک حمایت بیشتری کنیم.55a09d7cb3b152f6e52e6b4555a7015e.jpg

او گفت: ‌سال گذشته طرح ساماندهی و حمایت از کودکان خیابانی در پنج استان شامل استان‌های تهران، البرز، همدان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری به صورت آزمایشی اجرا شد. نکته جالب این طرح، این است که تمام امور طرح از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد و موسسات غیردولتی انجام می‌شود. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: امسال این طرح تا ١۵ استان گسترش یافت و استان‌هایی مانند استان‌های اصفهان و فارس نیز وارد اجرای طرح شدند و‌ سال ٩۵ می‌خواهیم این طرح را به تمام کشور گسترش دهیم. مسعودی فرید افزود: در حقیقت رویکرد ما در ساماندهی کودکان خیابانی، گسترش مراکز روزانه ویژه این کودکان است، اگرچه مراکز شبانه خود را تعطیل نمی‌کنیم. او گفت: در مراکز روزانه به خوراک و سلامت کودکان، رسیدگی شده و از سوی دیگر با خانواده کودک ارتباط برقرار می‌کنیم و اگر مشکل قابل حلی در خانواده وجود داشته باشد به برطرف شدن مشکل کمک می‌کنیم؛ به‌طور مثال ممکن است فردی در خانواده باشد که بتوانیم روی اشتغال آن فرد در خانواده سرمایه‌گذاری کنیم.

او گفت: این مسأله می‌تواند کمک کند که بتوانیم به اهداف بهتری در حوزه کودکان دست یابیم. بودجه ‌سال گذشته برای اجرای طرح ساماندهی کودکان خیابانی، ٣میلیارد تومان و امسال ۶‌میلیارد تومان بود و‌ سال آینده حداقل به ١٠‌میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. طرح حمایت از کودکان خیابانی‌ سال آینده در همه استان‌ها اجرایی می‌شود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید