موگرینی: مخاطب سخنان وزیر خارجه آمریکا تمامی حامیان برجام بودند

0
737

فدریکا موگرینی در بیانیه ای گفته است: ما به سخنرانی وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پومپئو گوش دادیم، سخنرانی که مخاطب آن نه تنها ایران بلکه همه کسانی بود که از «برنامه جامع اقدام مشترک»، برجام، حمایت می کنند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرده است: توافق هسته ای ایران و تداوم حمایت از آن دستاوردهای عمده دیپلماسی بین المللی هستند، چرا که صلح آمیز باقی ماندن کامل ظرفیت های هسته ای ایران را تضمین می کنند. آقای پومپئو روز دوشنبه در یک سخنرانی در اندیشکده بنیاد هریتیج برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران ۱۲ شرط تعیین کرد. آقای پومپئو گفت، آمریکا «شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت». سخنرانی وزیر خارجه آمریکا حدود دو هفته پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اعلام کرد آمریکا از توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی خارج می‌شود. آقای پمپئو گفت برجام یک توافق «بازنده» است که «پیامدهای منفی بزرگی» دارد. او افزود که از زمان امضاء توافق هسته‌ای در تیرماه ۱۳۹۴ ایران نفوذ و فعالیت خود را در خاورمیانه گسترش داده است.

موگرینی: مخاطب سخنان وزیر خارجه آمریکا تمامی حامیان برجام بودند

رادیو فردا  ـ 22.05.2018

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌ روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت در واکنش به اظهارات مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره استراتژی تازه آمریکا پس از خروج از توافق هسته ای با ایران، برجام، گفته است برجام بدیل و جایگزینی ندارد.

فدریکا موگرینی در بیانیه ای گفته است: ما به سخنرانی وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پومپئو گوش دادیم، سخنرانی که مخاطب آن نه تنها ایران بلکه همه کسانی بود که از «برنامه جامع اقدام مشترک»، برجام، حمایت می کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرده است: توافق هسته ای ایران و تداوم حمایت از آن دستاوردهای عمده دیپلماسی بین المللی هستند، چرا که صلح آمیز باقی ماندن کامل ظرفیت های هسته ای ایران را تضمین می کنند.

آقای پومپئو روز دوشنبه در یک سخنرانی در اندیشکده بنیاد هریتیج برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران ۱۲ شرط تعیین کرد. آقای پومپئو گفت، آمریکا «شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت».

سخنرانی وزیر خارجه آمریکا حدود دو هفته پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اعلام کرد آمریکا از توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی خارج می‌شود.

آقای پمپئو گفت برجام یک توافق «بازنده» است که «پیامدهای منفی بزرگی» دارد. او افزود که از زمان امضاء توافق هسته‌ای در تیرماه ۱۳۹۴ ایران نفوذ و فعالیت خود را در خاورمیانه گسترش داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، تحریم‌ها «فشار مالی بی‌سابقه‌ای» به ایران وارد خواهند کرد. او، ایران را بزرگترین حامی تروریسم در جهان توصیف کرد و افزود:ایران پول کافی برای هر ادامه این فعالیت های خود نخواهد داشت.

برجام جایگزین ندارد

با این حال،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید، آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۰ بار تایید کرده است که ایران تعهدات خود را در چارچوب توافق هسته ای انجام داده و همچنان اجرای آن را ادامه می دهد و (این نهاد) همچنین اعلام کرده است، برای انجام ماموریت هایش اجازه دسترسی به مکان های مورد نظر خود را داشته است.

خانم موگرینی با اشاره به این که برجام حاصل یک دهه مذاکرات پیچیده و حساس بوده، گفته است: تا زمانی که ایران به تعهدات هسته ایش پایبند باشد، اتحادیه اروپا همچنان به اجرای کامل و موثر برجام متعهد است و به آن پایبند خواهد بود.

او اضافه کرده است: این توافق به جامعه بین المللی تعلق دارد و توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده است. جامعه بین المللی انتظار دارد که همه طرف ها تعهداتشان را براساس آنچه دو سال پیش امضا کردند، اجرا کنند.

به گفته خانم موگرینی، عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران بخش مهمی از برجام است که جامعه بین المللی باید به آن پایبند بماند.

مسئول سیاست خارجی اروپا تصریح کرده است: برجام برای رسیدگی به تمام مسایل مربوط با ایران طراحی نشده است. نگرانی ها در خصوص نقش ایران در منطقه، تروریسم و نقض حقوق بشر به طور متناوب از سوی اتحادیه اروپا مطرح شده اند و اتحادیه اروپا تحریم هایی در این زمینه برای تغییر رفتار ایران اعمال کرده است.

خانم موگرینی در ادامه گفته است: وزیر امور خارجه پومپئو در سخنرانی خود مشخص نکرد چطور خروج از برجام منطقه را در خصوص اشاعه تسلیحات هسته ای امن تر کرده یا خواهد کرد و ما را چگونه برای تاثیر گذاری بر اقدامات ایران خارج از چارچوب برجام در موقعیت بهتری قرار خواهد داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرده است: برجام هیچ جایگزینی ندارد.

این در حالی است که وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی روز دوشنبه خود خواستار حمایت همه متحدان آمریکا از استرتژی تازه این کشور در قبال ایران شده است.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال به شرکت‌های اروپایی که در سال‌های اخیر با ایران قرارداد بسته‌اند هشدار داد که اگر تحریم‌های آمریکا را نقض کنند «پاسخگو» خواهند بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های اروپایی ۹۰ روز فرصت داده تا قبل از شروع تحریم‌ها فعالیت‌های خود را در ایران تعطیل کنند.

رهبران کشورهای اروپایی اکنون در حال یافتن و کاربست راه حل‌هایی برای پرهیز از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کاستن از تاثیرات تحریم‌ها بر فعالیت شرکت‌های اروپایی در ایران هستند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید