ارتش آلمان شهروندان اتحادیه اروپا را به خدمت می‌گیرد

0
724

سخنگوی وزرات دفاع آلمان روز شنبه (۲۱ ژوئیه/ ۳۰ تیر) در برلین به خبرگزاری آلمان گفت «نیروهای مسلح آلمان گسترش پیدا خواهند کرد، از این رو ما به نیروهای توانمند و واجد شرایط نیاز داریم. بنابراین همه گزینه‌های ممکن را بررسی می‌کنیم.» سخنگوی وزارت دفاع آلمان تاکید کرد: «گزینه به خدمت گرفتن شهروندان دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در “کتاب سفید” ارتش آلمان درباره سیاست امنیتی سال ۲۰۱۶ وجود داشت و اکنون نیز در استراتژی نیروی انسانی ارتش آلمان که به تازگی روی آن کار شده گنجانده شده است.» موضوع به خدمت‌گرفتن سربازان خارجی در ارتش آلمان، البته فارغ از دغدغه سیاسی نیست. در قانون نظام وظیفه اجباری سابق، که تا چند سال پیش در آلمان معتبر بود، یک رابطه وفادارانه میان حکومت و سرباز برقرار بود که بر حس شهروندی این کشور استوار بود. معلوم نیست با به‌خدمت گرفتن سرباز و نظامی حقوق‌بگیر از دیگر کشورها، این رابطه چگونه برقرار خواهد شد.

ارتش آلمان شهروندان اتحادیه اروپا را به خدمت می‌گیرد

دویچه وله ـ 22.07.2018

نیروهای مسلح آلمان سال‌هاست که از کمبود نیروهای انسانی رنج می‌برد. وزارت دفاع آلمان اکنون برای تامین نفرات روی یک پیشنهاد قدیمی بحث می‌کند. این پیشنهاد عبارت است از به خدمت گرفتن شهروندان دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا.

    
Deutschland Bundeswehr Wachbataillon vor dem Bundeskanzleramt (picture-alliance/dpa/J. Büttner)

ازهنگامی که خدمت نظام وظیفه اجباری در آلمان لغو شد، نیروهای مسلح این کشور با مشکل پرسنلی و نیروی انسانی کافی برای استخدام روبرو هستند. به همین‌دلیل از مدت‌ها پیش استخدام شهروندان دیگر کشورهای عضو اتحادریه اروپا مورد توجه و بررسی وزارت دفاع آلمان قرار گرفته است.

سخنگوی وزرات دفاع آلمان روز شنبه (۲۱ ژوئیه/ ۳۰ تیر) در برلین به خبرگزاری آلمان گفت «نیروهای مسلح آلمان گسترش پیدا خواهند کرد، از این رو ما به نیروهای توانمند و واجد شرایط نیاز داریم. بنابراین همه گزینه‌های ممکن را بررسی می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت دفاع آلمان تاکید کرد: «گزینه به خدمت گرفتن شهروندان دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در “کتاب سفید” ارتش آلمان درباره سیاست امنیتی سال ۲۰۱۶ وجود داشت و اکنون نیز در استراتژی نیروی انسانی ارتش آلمان که به تازگی روی آن کار شده گنجانده شده است.»

هشدار درباره “ارتش مزدور”

موضوع به خدمت‌گرفتن سربازان خارجی در ارتش آلمان، البته فارغ از دغدغه سیاسی نیست. در قانون نظام وظیفه اجباری سابق، که تا چند سال پیش در آلمان معتبر بود، یک رابطه وفادارانه میان حکومت و سرباز برقرار بود که بر حس شهروندی این کشور استوار بود. معلوم نیست با به‌خدمت گرفتن سرباز و نظامی حقوق‌بگیر از دیگر کشورها، این رابطه چگونه برقرار خواهد شد.

Ursula von der Leyen (CDU), Bundesverteidigungsministerin

کارل‌-هاینس برونر، کارشناس امور دفاعی حزب سوسیال دموکرات آلمان به روزنامه “آوسبورگر آلگماینه” گفته است برای او پذیرش شهروندان دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان سرباز در ارتش آلمان قابل‌تصور و امکان‌پذیر است. با این‌حال او تاکید کرده: «اگر ما شهروندان دیگر کشور را را بپذیریم، حتی در برابر وعده دادن پاسپورت آلمانی به آنها، ارتش آلمان در معرض خطر تبدیل شدن به ارتش مزودر قرار خواهد گرفت.»

فلوریان هان، سخنگوی امور دفاعی حزب بایرنی سوسیال‌مسیحی در پارلمان آلمان نیز به روزنامه “آوسبورگر آلگماینه” می‌گوید، در چارچوب تسامح اروپایی مدل‌های جدید می‌تواند در اینجا توسعه یابد، اما موضوع وفاداری به‌طور خاص در مورد هر پرسنل نظامی و هر سربازی باید تضمین شود.

مخالفت حزب “آلترناتیو برای آلمان”

اما ایده به‌کارگیری سربازان خارجی با انتقاد شدید اعضای حزب “آلترناتیو برای آلمان”(AfD) موجه شده است. آلیسه وایدل، رئیس فراکسیون این حزب در پارلمان آلمان می‌گوید «سیاستی که از طرف دولت ارائه می‌شود، فاقد هرگونه عقل سلیم است.»

خانم وایدل می‌افزاید، مشکل پرسنلی پیش‌آمده برای ارتش آلمان، کنارگذاشته شدن قانون نظام وظیفه اجباری است. به نظر او باید به این وضعیت خاتمه داده شود.

با لغو قانون نظام وظیفه اجباری در سال ۲۰۱۱ یک سیتسم و ابزار مهم تامین تامین نیرو و کادر برای نیروهای مسلح آلمان از بین رفته است. سربازان که شماری از آنها بعدا به عنوان نیروهای حرفه‌ای به خدمت ارتش در می‌آمدند دیگر وجود ندارند. ارتش آلمان به سختی می‌تواند از بازار آزاد برای خود نیروهای انسانی کارآمد تامین کند.

هم‌اکنون در حدود ۱۸۰ هزار نفر در ارتش آلمان مشغول به خدمت هستند. در سال‌های آینده این تعداد باید به ۲۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید