برای نخستین بار در مسکو: یادمانی در سوگ قربانیان استالین

0
893

ایرینا شچرباکووا، خانم تاریخ‌دان روس، می‌گوید: «برپایی این یادمان مثبت و سازنده است، هرچند امروز در روسیه شاهد روندهایی پرتضاد هستیم». او می‌افزاید: «برای قربانیان بنای یادبود می‌سازند اما نمی‌گویند جلادان آنها چه کسانی بودند». به نظر روشنفکران و تحصیل‌کردگان، امروز در روسیه در رابطه با میراث خونین استالین فرایندهایی یکسره تناقض‌آمیز وجود دارد: در شرایطی که بسیاری از افراد سالمند از به یاد آوردن دوران او به لرزه می‌افتند، هنوز هستند کسانی که او را قهرمان می‌دانند و مایلند برای او مجسمه و یادمان برپا کنند.

برای نخستین بار در مسکو: یادمانی در سوگ قربانیان استالین

دویچه وله ـ 23.08.2018

در پایتخت روسیه به زودی بنای یادبودی برای قربانیان رژیم وحشت استالینی رونمایی می‌شود. “دیوار ماتم” در سوگ میلیون‌ها انسانی‌ست که در نظام کمونیستی اتحاد شوروی جان خود را از دست دادند.

    
Denkmal «Mauer der Trauer» in Moskau (picture alliance/dpa/E. A. Ducke)دیوار ماتم در مسکو

هر سال در روسیه روز ۳۰ اکتبر (۸ آبان) به پاس میلیون‌ها مخالف سیاسی که در دوران “اتحاد جماهیر شوروی” (سابق) کشته شدند، مراسمی برپا می‌شود. امسال این مراسم با رونمایی از بنایی عظیم همراه است.

یادمان “دیوار ماتم” از روی طرح گئورگی فرانگولیان، پیکرتراش نامی روسیه، ساخته شده است.

از زمان پایان سلطه حزب کمونیست و فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ تا کنون بسیاری از اردوگاه‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم سابق به موزه تبدیل شده‌اند.

یک میراث سیاسی سنگین و مخوف

بنای “دیوار ماتم” در مقطع تاریخی مهمی برپا می‌شود: صدمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر که در سال ۱۹۱۷ نظامی خودکامه را در روسیه پایه گذاشت و درست ۸۰ سال پس از اوج تصفیه‌های خونین استالین در سال ۱۹۳۷.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

ایرینا شچرباکووا، خانم تاریخ‌دان روس، می‌گوید: «برپایی این یادمان مثبت و سازنده است، هرچند امروز در روسیه شاهد روندهایی پرتضاد هستیم».

او می‌افزاید: «برای قربانیان بنای یادبود می‌سازند اما نمی‌گویند جلادان آنها چه کسانی بودند».

به نظر روشنفکران و تحصیل‌کردگان، امروز در روسیه در رابطه با میراث خونین استالین فرایندهایی یکسره تناقض‌آمیز وجود دارد: در شرایطی که بسیاری از افراد سالمند از به یاد آوردن دوران او به لرزه می‌افتند، هنوز هستند کسانی که او را قهرمان می‌دانند و مایلند برای او مجسمه و یادمان برپا کنند.

انتقاد رئیس جمهور آلمان از نظام‌های کمونیستی در سفر به چین

یکی از منتقدان می‌گوید: «تا زمانی که روسیه با گذشته خود روبرو نشود و از میلیون‌ها قربانی اختناق سیاسی یاد نکند، نمی‌تواند دولتی با حقوق و مبانی مشروع شناخته شود».

برای برپایی “دیوار ماتم” افراد زیادی، از هنرمندان تا مدافعان حقوق بشر، همکاری داشتند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز بر بنای آن صحه گذاشته است.

این یادمان قرار است روز دوشنبه (۳۰ اکتبر) در چهارراهی در مرکز مسکو رونمایی شود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید