رئیس جمهور فرانسه خواستار تشکیل «یک ارتش واقعی اروپایی» شد

0
424

رئیس جمهور فرانسه خواستار تشکیل «یک ارتش واقعی اروپایی» شد


امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، خواستار تشکیل «ارتش واقعی اروپا» به منظور دفاع این اتحادیه از خود در برابر چین، روسیه و حتی ایالات متحده شد.

وی که از آغاز دوره ریاست‌جمهوری خود بر ضرورت تشکیل یک نیروی مشترک نظامی برای اتحادیه اروپا تأکید داشته، در گفت‌و‌گو با «رادیو اروپا ۱» گفت که اروپا در زمینه دفاعی باید وابستگی کمتری به آمریکا داشته باشد.

وی تأکید کرد که اهمیت این امر به‌ویژه پس از اعلام خروج آمریکا از پیمان موشک‌های هسته‌ای که با روسیه داشت، برجسته می‌شود.

اشاره وی به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است که در سال ۱۹۸۷، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست شوروی، امضا و از ژوئن ۱۹۸۸ نیز اجرایی شد.

هدف از این پیمان از میان بردن موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آن‌ها، با برد ۵۰۰ تا هزار، و هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود. این پیمان مربوط به موشک‌های زمینی می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با وارد کردن این اتهام که روسیه مفاد این پیمان را نقض کرده خبر داد که آمریکا از این پیمان خارج می‌شود. روسیه این اتهامات را رد می‌کند.

مکرون بر این باور است که جدا از تشکیلات ناتو، باید یک نیروی اروپایی متشکل از ۹ کشور اروپایی تشکیل شود تا هنگام وقوع درگیری‌ها یا بلایای طبیعی در این قاره وارد عمل شود.

رئیس جمهور فرانسه افزود که «ما نمی‌توانیم از اروپاییان دفاع کنیم، مگر اینکه تصمیم به تشکیل یک ارتش واقعی بگیریم.»

وی به طور مشخص دفاع از این قاره مقابل چین، روسیه و آمریکا را از اهداف تشکیل این ارتش عنوان کرده است.

وزیران دفاع ۹ کشور یادشده قرار است روز هفتم نوامبر برای نخستین‌بار در پاریس با یکدیگر دیدار و درباره جزئیات عملکرد این نیروی نظامی مشترک مذاکره کنند.

اتحادیه اروپا قصد دارد بودجه دفاعی خود را از سال ۲۰۲۱ به بعد به‌طور گسترده افزایش دهد و ۱۳ میلیارد یورو را طی هفت سال به پژوهش و ساخت تجهیزات جدید اختصاص دهد.

۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز متعهد شده‌اند همکاری‌های دفاعی هماهنگی در سرمایه‌گذاری و کمک به توسعه این پروژه که «پِسکو» نام دارد، داشته باشند.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که با تشکیل این ارتش مشترک مخالف بود، موجب احیای دوباره گفت‌و‌گوها در این زمینه میان اعضا شده است.

علاوه بر این، نگرانی‌ها نسبت به تمایل کمتر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مقایسه با روسای جمهور پیشین آمریکا در کمک به اروپا برای مقابله با تهدیدات روسیه نیز از دیگر دلایل افزایش علاقه اروپا به تشکیل این نیروی نظامی مشترک است.

به‌دنبال مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روس و دخترش در بریتانیا که لندن، مسکو را عامل آن می‌داند، تصرف شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ و حمایت مسکو از جدایی‌طلبان شرق اوکراین و نیز استقرار سامانه‌های موشکی روسیه در نزدیکی مرزهای کشورهای اروپایی، تنش‌ها میان اتحادیه اروپا و روسیه افزایش یافته است.

اوایل آبان‌ماه سال جاری نیز بزرگترین رزمایش ناتو از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با شرکت ده‌ها هزار نیرو انجام شد که انتقاد دولت روسیه را برانگیخت.

بازداشت شش نفر به اتهام تلاش برای ترور رئیس جمهور فرانسه

خبرگزاری آسوشیتدپرس از پاریس خبر می‌دهد که روز سه‌شنبه شش نفر در ارتباط با طراحی نقشه سوء‌قصد به جان امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه بازداشت شده‌اند.

بازداشت‌شدگان متعلق به جریان راست افراطی توصیف شده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام قضایی فرانسه که نخواست نامش فاش شود می‌گوید که این سه نفر در سه منطقه مختلف در این کشور دستگیر شده‌اند. بازداشت‌شدگان از ۲۲ تا ۶۲ سال سن دارند و در میان‌ آنها یک زن هم هست.

همین مقام نقشه آنها برای ترور رئیس جمهور فرانسه را «ناتمام، اما خشن» توصیف کرد.

طرح سوء‌قصد به جان رئیس جمهور کمتر از یک هفته پیش از آن کشف می‌شود که قرار است دونالد ترامپ و چند ده رهبر دیگر از سراسر جهان در مراسم سالگرد پایان جنگ جهانی اول در پاریس شرکت کنند.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید