“ترامپ جزئیات دیدارهایش با پوتین را مخفی کرده است”

0
888

در همین حال انتشار گزارشی از سوی نیویورک تایمز نیز خشم رییس‌جمهور آمریکا را برانگیخته است. ترامپ در مصاحبه خود با فاکس نیوز گزارش این روزنامه را “بسیار توهین‌آمیز” خواند. نیویورک تایمز روز جمعه ۲۱ دی (۱۱) ژانویه گزارش کرده بود که پس از اخراج کومی، اف‌بی‌آی در مورد اقدام احتمالی ترامپ در جهت منافع روسیه دست به تحقیق زده است. هدف این اقدام، رسیدگی به دو موضوع بوده: اینکه که آیا ترامپ در جهت منافع روسیه و به ضرر منافع ملی کشور خود عمل کرده است، و دیگر اینکه آیا عملکرد رئیس جمهور می‌تواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیاندازد؟ ترامپ شامگاه شنبه در پاسخ به پرسش مجری فاکس نیوز مبنی بر اینکه آیا او اینک یا تا به حال برای روسیه کار کرده، پاسخ داد: «فکر می‌کنم این توهین‌آمیزترین مقاله‌ای است که در مورد من نوشته شده و اگر شما آن را بخوانید، خواهید دید که آنها هیچ چیزی پیدا نکرده‌اند.» او ادامه داد که تاکنون هیچ‌یک از رؤسای جمهور آمریکا به اندازه او نسبت به روسیه سختگیری نکرده است. ترامپ گفت: «اگر از روس‌ها بپرسید، من از هر کس دیگر، از هر رییس‌جمهور دیگری به طور قطع از سه یا چهار رییس‌جمهور پیشین [آمریکا] نسبت به روسیه سختگیرتر بوده‌ام.» سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز پیش‌تر گزارش روز جمعه نیویورک تایمز را “حرف مفت” خوانده و گفته بود که ترامپ هرگز در برابر روسیه نرمش نشان نداده است. به نوشته رسانه‌های آمریکایی تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ارتباط احتمالی ترامپ با روسیه در مراحل نهایی است.

“ترامپ جزئیات دیدارهایش با پوتین را مخفی کرده است”

13.01.2018 ـ دویچه وله

به گزارش واشنگتن پست رییس‌جمهور آمریکا طی دو سال گذشته جزئیات گفت‌وگوهای رو در روی خود با رییس‌جمهور روسیه را از مقامات کابینه ایالات متحده پنهان کرده است. ترامپ تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد عملکردش را “توهین‌آمیز” خواند.

    
منابع آگاه گفته‌اند به واشنگتن پست گفته‌اند هیچ جزئیات مکتوبی در مورد پنج مورد مذاکره رو در روی ترامپ با پوتین در دو سال گذشته، حتی در میان مدارک محرمانه نیز وجود ندارد

روزنامه “واشنگتن پست” گزارش داده است که دونالد ترامپ جزئیات دیدارهای خود با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه را از مقامات دولتی پنهان کرده و حتی دستکم در یک مورد یادداشت‌های مترجم خود را گرفته و به او دستور داده در مورد آنچه در نشست بیان شده سکوت کند و با دیگر مقامات کابینه در این مورد حرفی نزند.

“واشنگتن پست” به نقل از مقامات فعلی و پیشین دولت گزارش داده است که ترامپ در سال ۲۰۱۷ پس از دیدار با پوتین در هامبورگ یادداشت‌های مترجم را از او گرفته است. در این دیدار رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین آمریکا هم حضور داشته است.

به نوشته این روزنامه این حرکت ترامپ زمانی فاش شد که یک مشاور کاخ سفید و یک مقام ارشد وزارت خارجه افزون بر یادداشت‌هایی که تیلرسون از این نشست در اختیار آنها گذاشته بود، از مترجم درخواست اطلاعات بیشتری کرده و خواستار دریافت یادداشت‌های او شده بودند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

واشنگتن پست نوشته محدودیت‌های اعمال شده از سوی ترامپ بخشی از یک عملکرد گسترده به شمار می‌رود که ترامپ با توسل به آن، مکالمات و ارتباطات خود با پوتین را حتی از مقامات رده بالای دولت خود نیز مخفی کرده است.

مقامات دولتی‌ به این روزنامه گفته‌اند هیچ جزئیات مکتوبی در مورد پنج مورد مذاکره رو در روی ترامپ با پوتین در دو سال گذشته، حتی در میان مدارک محرمانه، وجود ندارد.

پس از انتشار این گزارش در نسخه آنلاین روزنامه واشنگتن پست، ترامپ شامگاه شنبه ۲۲ دی (۱۲ ژانویه) در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز با حمله لفظی به این روزنامه و صاحب‌امتیاز آن، تأکید کرد هیچ اقدامی برای مخفی کردن دیدارهای خصوصی‌اش با پوتین انجام نداده است.

ترامپ و پوتین سال ۲۰۱۷ در جریان نشست سران کشورهای ۲۰ در شهر هامبورگ آلمان با یکدیگر یک دیدار خصوصی برگزار کردند که جزئیات آن از رسانه‌ها مخفی نگه داشته شد.

ترامپ به فاکس نیوز گفت در آن دیدار در مورد مسائل مختلفی از جمله اسرائیل با پوتین گفت‌وگو کرده است. او بدون اشاره به جزئیات افزود: «هر کسی می‌توانست به این دیدار گوش کند.»

دیدار ترامپ و پوتین در هامبورگ چند هفته پس از آن رخ داد که شماری از رسانه‌های آمریکایی از جمله واشنگتن پست گوشه‌ای از گفت‌وگوهای ترامپ با شماری از مقامات ارشد روسیه در کاخ سفید را منتشر کردند. ترامپ در این دیدار که در اتاق کار رییس‌جمهور (اتاق بیضی‌شکل) برگزار شده بود، به مقام‌های روسی گفته اخراج جیمز کومی، رییس اف‌بی‌آی، موجب “کاهش چشمگیر فشارها” شده است. ترامپ از کومی با لفظ “مرد دیوانه” یاد کرده بود.

واکنش ترامپ به گزارش نیویورک تایمز و تحقیقات اف‌بی‌آی

در همین حال انتشار گزارشی از سوی نیویورک تایمز نیز خشم رییس‌جمهور آمریکا را برانگیخته است. ترامپ در مصاحبه خود با فاکس نیوز گزارش این روزنامه را “بسیار توهین‌آمیز” خواند.

نیویورک تایمز روز جمعه ۲۱ دی (۱۱) ژانویه گزارش کرده بود که پس از اخراج کومی، اف‌بی‌آی در مورد اقدام احتمالی ترامپ در جهت منافع روسیه دست به تحقیق زده است. هدف این اقدام، رسیدگی به دو موضوع بوده: اینکه که آیا ترامپ در جهت منافع روسیه و به ضرر منافع ملی کشور خود عمل کرده است، و دیگر اینکه آیا عملکرد رئیس جمهور می‌تواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیاندازد؟

ترامپ شامگاه شنبه در پاسخ به پرسش مجری فاکس نیوز مبنی بر اینکه آیا او اینک یا تا به حال برای روسیه کار کرده، پاسخ داد: «فکر می‌کنم این توهین‌آمیزترین مقاله‌ای است که در مورد من نوشته شده و اگر شما آن را بخوانید، خواهید دید که آنها هیچ چیزی پیدا نکرده‌اند.»

او ادامه داد که تاکنون هیچ‌یک از رؤسای جمهور آمریکا به اندازه او نسبت به روسیه سختگیری نکرده است. ترامپ گفت: «اگر از روس‌ها بپرسید، من از هر کس دیگر، از هر رییس‌جمهور دیگری به طور قطع از سه یا چهار رییس‌جمهور پیشین [آمریکا] نسبت به روسیه سختگیرتر بوده‌ام.»

سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز پیش‌تر گزارش روز جمعه نیویورک تایمز را “حرف مفت” خوانده و گفته بود که ترامپ هرگز در برابر روسیه نرمش نشان نداده است.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ارتباط احتمالی ترامپ با روسیه در مراحل نهایی است.

مولر اندکی پس از اخراج کومی سرپرستی این تحقیقات را بر عهده گرفت.

گروه تحت هدایت او اینک پیرامون این موضوع تحقیق می‌کند که آیا روسیه برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ تلاشی انجام داده است، آیا ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه همکاری کرده و آیا کنارگذاشتن جیمز کومی، اقدامی برای جلوگیری از تحقیقات دستگاه قضایی در خصوص پرونده روسیه بوده است یا خیر.

ترامپ تا کنون هر گونه ارتباط با روسیه را تکذیب کرده است.

در همین زمینه:

WWW LINKS

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید