مجاهدین خلق هیچ پایگاهی در داخل ایران ندارند

0
752

مجاهدین خلق هیچ پایگاهی در داخل ایران ندارند

شبکه “اخبار واقعی” امریکا، بیست و هشتم ژانویه ۲۰۱۹:… مجاهدین خلق مطلقا هیچ پایگاهی در داخل ایران ندارند. اینکه آیا مردم در ایران از دولت منتفر باشند یا آنرا دوست داشته باشند، قطعا از مجاهدین خلق متنفر هستند. چرا؟ خوب، بیایید به آنچه که مجاهدین خلق بلافاصله بعد از انقلاب انجام دادند نگاه کنیم. آنها در ابتدا بخشی از نیرویی بودند که سعی در سرنگون کردن شاه داشت، ولی آنها عقب ماندند … 

مجاهدین خلق فرقه رجوی هیچ پایگایی در ایران ندارندMojahedin Khalq (Rajavi cult) have no base of support inside Iran

لینک به متن اصلی (انگلیسی)
ترجمه ابراهیم خدابنده

افشای افسانه “بوگیمان” ترامپ در خصوص ایران

(مترجم – بوگیمان یا بیکیمان به معنی لولوخرخره است)

مجاهدین خلق هیچ پایگاهی در داخل ایران ندارند

۱۷ دسامبر ۲۰۱۸

مدیا بنجامین Medea Benjamin، یکی از مؤسسان CODEPINK، افسانه ها و تصورات غلط در خصوص ایران و برچیدن توافق هسته ای توسط دولت دونالد ترامپ را مورد بحث قرار میدهد. این خانم همچنین در خصوص کتابش با عنوان “داخل ایران: تاریخ و سیاست های واقعی جمهوری اسلامی ایران” سخن می گوید.

بن نورتون: اینجا شبکه اخبار واقعی The Real News Network است و من بن نورتون Ben Norton هستم.

 یکی از عناصر کلیدی سیاست خارجی دولت ترامپ افزایش تعدی علیه ایران است. ترامپ با رژیم سعودی همکاری می کند، ولی در عین حال، مدام خواهان سرنگونی دولت ایران است. خوب، برای بحث حول این موضوع یک شخصیت برجسته جنبش صلح ایالات متحده که به هدایت کارزار حفظ توافق هسته ای با ایران کمک می کند به ما پیوسته است. من با مدیا بنجامین صحبت می کنم، که یکی از مؤسسان جنبش صلح زنان Code Pink است، و همچنین نویسنده کتابی در خصوص ایران که بسیاری از افسانه های مربوط به این کشور را دور می اندازد. عنوان این کتاب “داخل ایران: تاریخ و سیاست های واقعی جمهوری اسلامی ایران” نام دارد.

از شما مدیا برای پیوستن به ما تشکر می کنم.

مدیا بنجامین: بن، خوشحالم که اینجا هستم.

بن تورتون: پس بیایید در خصوص ایران به عنوان یک کشور، قبل از اینکه به سیاست آمریکا بپردازیم، صحبت کنیم. افسانه های بسیاری در خصوص این کشور وجود دارند. البته، انتقادات بسیاری هم هستند. این کشور دارای تئوکراسی (حکومت مذهبی) است، ولی همچنین یک کشور دموکراتیک هم هست. در حقیقت، احتمالا دموکراتیک ترین کشور در منطقه است، یا حداقل یکی از آنان است. آنجا انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد که سه چهارم کسانی که حق رأی دارند در رأی گیری شرکت می کنند، که خیلی بیشتر از ایالات متحده است. آنان قطعا با موضوعاتی از قبیل سرکوب زنان یا نقض حقوق کارگران مواجه هستند. ولی در مقایسه با متحد ایالات متحده یعنی عربستان سعودی، همانطور که در کتاب خود اشاره کرده اید، ایران خیلی بهتر به نظر می رسد. چرا فکر می کنید افسانه های بسیاری در خصوص ایران وجود دارد و آیا می توانید در خصوص برخی تجاربی که داشته اید صحبت کنید؟ شما اولین بار در سال ۲۰۰۸ از ایران دیدار کردید و از آن زمان چندین بار دیگر به آنجا سفر کرده اید، و مشاهده نموده اید که برخی از این افسانه ها واقعا مسخره هستند.

مدیا بنجامین: خوب، خوشحالم که شما اینطور شروع کردید که یک دولت مشکل ساز وجود دارد، چرا که ما با جامعه مدنی در ایران کار می کنیم. و بسته به اینکه چه اتفاقات داخلی در سیاست ها رخ می دهند، فضای بیشتر یا فضای کمتر برای جامعه مدنی جهت تلاش برای ایجاد اصلاحات و تغییرات در دولت وجود دارد. در حال حاضر، زمان بسیار سختی است، و بسیاری از مردمی که طرف حساب ما در ایران خواهند بود در زندان هستند. ولی همانطور که شما می گویید، ایالات متحده تصویر گمراه کننده ای از ایران ارائه داده است. قبل از هر چیز، آنها همیشه می گویند که ایران حامی اول تروریسم در جهان است. و وقتی این را می شنویم، باید فقط بگوییم، “توقف، نه، این درست نیست”. و سپس، در خصوص شرایط داخلی در ایران، راه های بیشتری پیش روی زنان، برای مثال، تحصیل و شغل وجود دارد. ما به گروهی از زنان صاحب کسب و کار وصل هستیم که دارای کسب و کارهای بزرگ هستند. آنها کارخانه های بسیار بزرگ و مزارع خودشان را دارند. من با زنی دوست هستم که آرشیتکت بزرگ ترین سدها در کشور است.

پس این از همان چیزهایی است که در خصوص آن نمی شنوید، که زنان بسیار فعالانه در اقتصاد شرکت دارند. افسانه ای هست که جمعیت یهودی تحت سرکوب شدید است. من یک یهودی و یک آمریکایی هستم، وقتی برای بار اول به ایران رفتم من نسبت به این دو خصیصه (یهودی و آمریکایی) نگران بودم. و به محض اینکه به کسی این را می گفتم می گفتند که آمریکایی ها را دوست دارند و مردمی طرفدار آمریکایی ها هستند. و سپس، آنها یهودی ها را هم دوست دارند. و جالب است که حتی در میان ایرانیان مذهبی، آنها می گویند که اشتراکات بسیاری بین دو مذهب وجود دارد، و من تلاش نکردم نگویم که من چندان هم پابند یهودیت نیستم. یا اگر آنها سکولار بودند، می گفتند که ما شوخ طبعی یهودی ها را دوست داریم. فیلم های یهودی و از این دست. بنابراین این هم یک افسانه دیگر است. مطمئن نیستم چه موارد دیگری را میخواهید مطرح نمایید ولی موارد خیلی زیاد هستند.

بن نورتون: خوب، و همانطور که در کتابتان اشاره کردید، ایران دومین جمعیت بزرگ یهودی در خاورمیانه بعد از اسرائیل را دارا می باشد. و آنچه خارق العاده است این است که شما به یک نظر سنجی در سال ۲۰۱۴ توسط ADL اشاره می کنید، که یک گروه طرفدار اسرائیل است، و آنها علاقه بسیاری برای به تصویر کشیدن ایران به عنوان شیطان پلید دارند، ولی حتی آنها تعجب کردند که احساسات ضد یهودی در تمامی خاور میانه مشاهده کردند اما ایران بعد از اسرائیل کمترین موارد را در منطقه داشته است.

مدیا بنجامین: دقیقا. حتی یک کرسی در مجلس برای این جمعیت کوچک در نظر گرفته شده است.

بن نورتون: و آنچه جالب است اینست که در کتاب شما همچنین بسیار دقت می کنند که بین مردم آمریکا و دولت تفاوت قائل شوند که بسیاری از آمریکایی ها این دقت را ندارند. یعنی برخی آمریکایی ها دارند، ولی آنها واقعا ضرورتی احساس نمی کنند. اغلب، خصوصا سیاستمداران ما، مردم ایران را با دولت ایران یکی می دانند. شما نظرات نژاد پرستانه را می شنوید که می گویند نمی شود به ایرانی ها اعتماد کرد. و وقتی در باره ایران می شنویم، اغلب در فوکس نیوز Fox News و رسانه های نومحافظه کاران می بینیم که آنها علائم مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را نشان می دهند. آنها نمی گویند مرگ بر مردم آمریکا بلکه می گویند مرگ بر سیاست های دولت آمریکا که شما هم اشاره کردید که دولت آنان را بی ثبات کرده است، تحریم های فلج کننده بر جامعه اعمال نموده است که به مرگ بسیاری از شهروندان منجر شده است، که دولت انتخابی دموکراتیک نخست وزیر را در سال ۱۹۵۳ سرنگون کرده است. آنها دلایل خوبی دارند تا نسبت به دولت آمریکا منتقد و حتی متنفر باشند. ولی آنها همیشه مراقب هستند تا آنرا از آمریکایی هایی مانند شما جدا نمایند.

مدیا بنجامین: بله. و ممکن است که بخشی به این دلیل باشد که پراکندگی ایرانیان، و ایرانیان بسیاری هستند که در ایالات متحده و اروپا زندگی می کنند و به ایران سفر دارند، و لذا بسیاری از فرهنگ آمریکایی به داخل جامعه ایرانی رسوخ نموده است. و مردم محدودیت های دولت را خوب دور می زنند. محدودیت های دولت مانند فیسبوک و توئیتر، و برای ایرانیان خیلی راحت است، و اغلب آنها به این کار دست می زنند، که محدودیت ها را دور بزنند. لذا رفت و آمد های زیادی هست. ولی شرایط از جانب آمریکا و ترامپ بدتر شده است، چرا که ایران در تحریم مسلمانی قرار گرفت. و لذا، تلاش ترامپ برای دور نگاه داشتن تروریست ها از ایالات متحده، شامل ایرانیانی شد که هرگز در فعالیت های تروریستی علیه آمریکا در آمریکا دخالت نداشتند. آنها هم شامل این تحریم شدند که خصومت علیه ایرانیان در آمریکا و برابر قرار دادن ایرانیان با ترور را بیشتر کرد.

بن نورتون: بله، بیائید بیشتر راجع به سیاست های دولت ترامپ صحبت کنیم، و همچین سیاست های رئیس جمهور قبلی باراک اوباما. برای همین انتقاداتی که به اوباما می شود، که جنگ یمن را آغاز کرد، که توسط عربستان سعودی شروع شد، جنگ در لیبی، تخریب دولت.

مدیا بنجامین: حمله هواپیماهای بدون سرنشین

بن نورتون: دقیقا، جنگ هواپیماهای بدون سرنشین. یکی از معدود عناصر مثبت سیاست خارجی وی خارج شدن از یک بن بست مهم بود، برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) JCPOA، که یک معاهده بین المللی بود. اگرچه خروجی رسانه ها بصورت هماهنگ آنرا معاهده ای بین آمریکا و ایران می دانند، ولی پنج عضو دائم شورای امنیت ملل متحد که مشتمل است بر چین، بزرگترین کشور دنیا، روسیه، همچنین فرانسه و بریتانیا و اتحادیه اروپا و آلمان بودند.

مدیا بنجامین: و این معاهده در تمامیت آن به تصویب شورای امنیت رسید.

بن نورتون: دقیقا. لذا اوباما بخشی از یک روند بین المللی بود که اروپا، روسیه و چین را گرد هم آورد، و آنها توافق کردند، یک نوع رویکرد مجدد به ایران بود که تحریم ها را برداشت. و این تحریم ها اقتصاد ایران را فلج کرده است، و منجر به تعداد زیادی مرگ های قابل اجتناب از مردمی که نمی توانند دارو یا دیگر اشکال کمک های بیمارستانی را تهیه کنند گردیده است. ولی دولت ترامپ این توافقنامه را پاره کرد. و هنوز، تا همین حالا، در دسامبر ۲۰۱۸، تمامی دیگر طرف های توافقنامه که شامل ایران هم می شود به آن متعهد باقی مانده اند. ملل متحد روشن ساخته است که در حالی که ایران مجبور نیست به حضور خود در این توافقنامه ادامه دهد، چرا که ایالات متحده به تنهایی آنرا نقض کرده است، ایران هنوز به توافقنامه پایبند است. آیا میتوانید به خرابکاری ترامپ واکنش نشان دهید، یا خودتان اقدام به تخریب می کنید، این نقطه مهم تاریخی برای قانونگذاری است و چرا ایران هنوز در طرف خود به توافقنامه پیابند است؟

مدیا بنجامین: خوب، واقعا برای مردم ایران تراژیک است، که امیدهای خود را در فشار بر دولت برای برقراری یک توافقنامه با جامعه بین المللی قرار دادند، و سپس دیدند که سخت سران در داخل ایران که می گفتند: “چرا این کار را می کنید، نمی توانید به آمریکا اعتماد کنید” درست می گفتند، بله شما نمی توانید به آمریکا اعتماد کنید. یک رئیس جمهور جدید می آید و یک جانبه از پیمان خارج می شود، تحریم ها را مجددا برقرار می کند. و برای مردم مهم است که این تحریم ها را درک کنند، زیرا ما همیشه در کل جهان در حال تحریم کردن هستیم، شما هرگز نمی دانید که چقدر این تحریم ها سخت و چقدر فلج کننده است. زیرا به این ترتیب نه تنها تجار آمریکایی از تجارت با ایران منع می شوند، بلکه هر تاجر دیگری در کل جهان که بخواهد با ایران تجارت داشته باشد نمی تواند از دلار که ارز بین المللی است استفاده کند، و نمی تواند با ایالات متحده تجارت داشته باشد. و به این ترتیب، نابود کننده برای اقتصاد ایران و نابود کننده برای دیگر کشور هایی است که می خواهند به تجارت با ایران ادامه دهند.

حالا، ایران، دولت، می خواهد اگر منافع اقتصادی داشته باشد، که در آن قولش داده شده بود، به توافقنامه پایبند باشد. و به این دلیل است که حالا اروپایی ها تلاش می کنند تا راهی پیدا کنند که شرکت هایشان بتوانند بدون تحریم از جانب آمریکا با ایران کار کنند. ولی خیلی مشکل است، و روشن نیست که آیا این تلاش فایده خواهد داشت و آیا ایرانی ها به اندازه کافی منافع اقتصادی برای توجیه ماندن در آن توافقنامه خواهند یافت. ولی ما باید در این خصوص صحبت کنیم که هدف آمریکا از خارج شدن از توافقنامه چیست، که به نظر می رسد فلج کردن اقتصاد ایران و وادار کردن ایرانیان به قیام و سرنگون کردن دولت است.

بن نورتون: وزیر خارجه آمریکا مایک پومپئو Mike Pomeo، مدیر سابق سازمان سیا CIA، که یکی از افراد جناح عقابان ضد ایرانی مانند بسیاری از اطرافیان ترامپ است، این موضوع را کاملا واضح بیان کرده است. او اساسا اعتراف نمود که این یک تنبیه جمعی است، که تحت قوانین بین المللی غیر قانونی است، ولی این موضوع دیگری است. بیائید بیشتر در خصوص سیاست های دولت ترامپ صحبت کنیم. چون ما نه تنها پمپئو را داریم بلکه همچنین جان بولتون را هم داریم، که یکی از کارتونی ترین شخصیت های قابل تصور عقابان است. این همان کسی است که برای حمله به عراق یقه درانی می کرد. او همچنین برای سالیان است که برای جنگ با ایران لابی می کند. او کاملا محدوده خودش را دارد. منظورم اینست که به نوعی برای بولتون آسیب شناسانه است.

و ما آن بخش از سیاست دولت ترامپ را دیده ایم که نه تنها این تحریم های فلج کننده را برای تلاش جهت خفه کردن اقتصاد و مجبور ساختن ایرانیان برای قیام اعمال می کند، بلکه دولت ترامپ همچنین دیگر گروه های نظامی که سعی می کنند با دولت ایران بجنگند را حمایت می کند. اخیرا، ما شاهد یک حمله دهشتناک به مراسم رژه نظامی در ایران توسط گروه جدایی طلب عرب الاحواز که از دولت های غربی نیز کمک دریافت می کنند بودیم. حمله ظاهرا به یک رژه نظامی بود، ولی تعداد زیادی غیرنظامی، از جمله کودکان، در این حمله کشته شدند. ولی حتی فجیع تر از این، ما همچنین شاهد بوده ایم که دولت ترامپ شاخه زیتون به مجاهدین خلق داده است. برای ما در خصوص اینکه سازمان مجاهدین خلق چیست و چرا دولت ترامپ و جان بولتون از این فرقه عجیب حمایت می کنید توضیح دهید.

مدیا بنجامین: واقعا عجیب است که این سازمانی است که آنها برای حمایت به عنوان “جایگزین مشخص” برای دولت فعلی در ایران انتخاب کرده اند، زیرا مجاهدین خلق مطلقا هیچ پایگاهی در داخل ایران ندارند. اینکه آیا مردم در ایران از دولت منتفر باشند یا آنرا دوست داشته باشند، قطعا از مجاهدین خلق متنفر هستند. چرا؟ خوب، بیایید به آنچه که مجاهدین خلق بلافاصله بعد از انقلاب انجام دادند نگاه کنیم. آنها در ابتدا بخشی از نیرویی بودند که سعی در سرنگون کردن شاه داشت، ولی آنها عقب ماندند، سپس به کشور همسایه عراق نزد صدام حسین رفتند و توسط صدام حسین تعلیم دیده و مجهز شدند تا در خلال جنگ ایران و عراق، که این جنگ خونین و وحشتناک هشت سال به طول انجامید، به ایران بروند، و آنان عملیات انتحاری انجام دادند و افراد غیر نظامی را کشتند و در طرف دشمن مردم قرار گرفتند.

لذا آنان در ایران به عنوان یک گروه فاقد مشروعیت نگریسته می شوند. و مهمتر از همه، این یک گروه دیوانه است، یک گروه فرقه ایست. و این تنها ما نیستیم که این را می گوییم، بلکه مؤسسه رند RAND Corporation و دولت آمریکا و مدارک داخلی هم همین را می گویند. بعد از اشغال عراق توسط آمریکا، آنان از این کشور رانده شدند، و حالا پایگاه خود را در آلبانی دارند که واقعا به این صورت است که افراد خود را اسیر کرده اند، آنان زندانی هستند. اگر تصمیم بگیرید و بگویید که “اوه، من واقعیت را می بینم، این اصلا دیگر برای من خوب نیست، من میخواهم بیرون بروم” شما حق خروج از آنجا را ندارید. و آنان مجبور هستند به رهبران خود مریم رجوی و شوهرش احترام بگذارند، مسعود رجوی که طی ۷ سال گذشته هیچ اثری و خبری از او نیست، و به نظر می رسد که مرده باشد، و آنان وانمود می کنند که او هنوز جایی زنده است. این گروهی است که تا سال ۲۰۱۲ در لیست تروریستی آمریکا بود، وقتی که آنان پول زیادی به دست آوردند، که به نظر می رسد پول عربستان سعودی باشد، به سیاستمداران پول هنگفتی دادند تا خودشان را از لیست خارج کنند.

شما راجع به جان بولتون صحبت کردید. گزارش شده است که او ۱۸۰ هزار دلار از مجاهدین خلق پول دریافت کرده است. ولی همچنین افرادی مانند جولیانی، مانند نویت گینگریچ، و همچنین از دموکرات هم بوده اند. تعدادی دموکرات هم هستند، و آنان صرفا یک مهمانی تفریحی در واشنگتن در ساختمان ریبورن Rayburn در کنگره داشتند، که در آنجا دموکرات هایی مانند الیوت انگل Eliot Engel که رئیس کمیته روابط خارجی کنگره خواهد شد و برای ابراز حمایت به آنجا رفته بودند مشاهده شده اند. نانسی پلوسی Nancy Pelosi هم رفته بود تا حمایت خود از مجاهدین خلق را ابراز نماید. لذا خیلی عجیب و البته خطرناک است.

بن نورتون: پولاسی در واقع از یک جنبش حقوق بشری حمایت می کند که گفته میشود به مجاهدین خلق مربوط است. ولی بیایید کمی بیشتر در خصوص مجاهدین خلق صحبت کنیم و سپس در خصوص واکنش حزب دموکرات و رهبری آن در برابر نقض یک جانبه توافق هسته ای با ایران توسط دولت ترامپ صحبت کنیم. مشخصا آنچه در خصوص مجاهدین خلق حائز اهمیت است اینست که آنها در واقع یک فرقه هستند به شکلی که مسعود و مریم رجوی که یک زوج می باشند از دهه ۱۹۹۰ مانع از داشتن همسر توسط اعضا می باشند.

مدیا بنجامین: اعضا مجبور به طلاق بودند.

بن نورتون: بله، آنها مجبور به طلاق بودند و وفاداری آنان می بایست صرفا معطوف به فرقه مجاهدین خلق باشد. آنها همه این عجایب را دارا می باشند. برای همه انتقادهای دولت ایران، که زیاد هم هست، که شامل سرکوب زنان هم می شود، مجاهدین خلق نیز به همان میزان نظرات عقب مانده در خصوص آزادی زنان دارند، و همانطور که اشاره کردی، متحد عربستان سعودی است. بنابراین می شود کمی بیشتر در خصوص اینکه چگونه حزب دموکرات تحت ریاست اوباما واقعا علیه توافق هسته ای با ایران در جانب محافظه کاران قرار می گیرد، که بدتر از همه چاک شومر Chuck Schumer است. و حالا، حتی کسانی که از برجام JCPOA حمایت می کردند ساکت هستند.

مدیا بنجامین: خوب، فکر می کنید . . . خوب، قبل از هر چیز، در خصوص مجاهدین خلق، وقتی ما با این اعضای کنگره آمریکا و حمایت آنان از مجاهدین خلق مقابله کردیم، آنها گفتند: “خوب، مجاهدین خلق عوض شده اند”. و آنها عوض شده اند زیرا که آنها این مؤسسات بزرگ تبلیغی را دارند که پول زیادی می پردازد که صرفا آنچه که مجاهدین خلق می خواهند را بگویند. و آنها گروه های پوششی مختلفی دارند. ولی اگر پوشش را کنار بزنید زیر آن مجاهدین خلق است و این گروه فرقه ایست که افرادی که می خواهند ترک کنند را در داخل سازمان خودشان شکنجه می کند. لذا عجیب است که این تعداد از افراد در دولت آمریکا از مجاهدین خلق حمایت می کنند. ولی سؤال واقعی اینست که چرا حزب دموکرات واقعا از دولت ترامپ برای خروج یک جانبه از توافقنامه ای که کارکرد و ادامه داشت تا به نتیجه برسد اقدام می کند، و آمریکا را در مسابقه تلاقی با جامعه بین المللی قرار می دهد.

و من فکر می کنم که این بخاطر اینست که “دشمن دشمن من دوست من است”. ما حالا می بینیم که سعودی ها با اسرائیل علیه ایران کار می کنند. و بسیاری در حزب دموکرات هنوز مرهون دولت اسرائیل و گروههای لابی آن مانند AIPAC هستند، و دولت اسرائیل مصمم است راهی پیدا کند تا رژیم ایران را سرنگون نماید. بنابراین حزب دموکرات متأسفانه، من فکر می کنم بدلیل وفاداری به دولت اسرائیل، نمی خواهد علیه خروج یک جانبه دونالد ترامپ و مسیر خطرناکی که پیش گرفته است که میتواند به یک جنگ وحشتناک دیگر در خاور میانه ختم شود صحبت نماید.

بن نورتون: بله، پس بیایید نتیجه گیری کنیم. من می خواهم در خصوص چشم انداز یک جنگ تازه صحبت کنم. جنگ در عراق، اشغال غیر قانونی در سال ۲۰۰۳، جدا فاجعه بار بود. خیلی بیش از یک میلیون کشته برجا گذاشت و ثبات منطقه را بر هم زد. از قضا، در واقع ایران را قدرتمند کرد. ولی قبل از جنگ، ما دیدیم که یک ژنرال آمریکایی در واقع اطلاع رسانی کرده بود یک لیست بود که دولت بوش از پنج سال پیش هفت کشور را تهدید کرده بود که سرنگون یا بی ثبات می کند. بسیاری از کشورها در آن لیست بی ثبات یا سرنگون شده اند. لیبی، سوریه به میزان گسترده ای تخریب شدند، البته عراق، ولی ایران همیشه در رأس این لیست بود. و به نظر می رسد که امثال جان بولتون و افرادی که ترامپ داوطلبانه خود را به آنها تسلیم کرده است عاشق جنگ با ایران هستند. البته، این جنگ به مراتب فاجعه بارتر از جنگ با عراق خواهد بود.

آیا فکر می کنید که امکان آن وجود دارد، و اگر حتی امکان کوچکی نیست، اگر واقعی نیست، چه اشکال دیگری از جنگ های غیر مستقیم وجود دارد که دولت ترامپ علیه ایران بکار گیرد، و فعالان صلح اینجا در آمریکا چگونه سعی نمایند تا آنرا متوقف کرده و صلح و دیپلماسی را جایگزین نمایند.

مدیا بنجامین: من می گویم که جنگ با ایران در حال حاضر جریان دارد. و آن به شکل جنگ های نیابتی در منطقه است که سعی می کنند به تلافی ایران را از پا در آورند. و دیگری تحریم هاست، جنگ به شکل دیگری است. فرض بر این است که دارو و غذا شامل تحریم نمی شوند، ولی اینطور نیست چرا که بانک ها حاضر به معامله با ایران نیستند. بنابراین ما کسانی را می بینیم که از بیماری هایی مانند سرطان می میرند زیرا نمی توانند داروهایشان را بدست آورند. ما کسانی را می بینیم که روزگار سختی دارند و زمان بسیار دشواری را در حال حاضر به خاطر تحریم ها به پایان می برند. بنابراین ایالات متحده در حال حاضر در جنگ با ایران است. آیا این منجر به جنگ آتشین هم خواهد شد؟ به سادگی امکان پذیر است. ما دیده ایم که آمریکا به مقرهای ایران در سوریه حمله کرده است و ایران خویشتنداری کرده و تلافی نکرده است. ولی تا چه زمانی خویشتنداری خواهد کرد؟ آیا سپاه پاسداران دست به تلافی نخواهد زد؟

تحریم های آمریکا و فشار آمریکا بر روی ایران در واقع تقویت سپاه پاسداران در ایران است و اصلاح طلبان را ضعیف می کند. و بنابراین، شرایط هرچه بیشتر وخیم میگردد. لذا من فکر نمی کنم که ما باید ساکت بنشینیم و صرفا منتظر باشیم و نظاره کنیم که احتمالات در خصوص جنگ با ایران به چه صورت خواهد بود. من فکر می کنم ما باید بدانیم که شرایط در حال حاضر خیلی بد است، ما چکار می توانیم بکنیم که آمریکا را به سمت دیگری هدایت نماییم؟ ما چکار باید بکنیم دموکرات ها را وادار کنیم که وقتی سال آینده کنگره را به دست گرفتند، لوایحی را پیش بکشند که بگوید ایالات متحده باید به توافق هسته ای با ایران پایبند باشد؟ بیایید بگوییم که ما خواهان روابط دیپلماتیک و تجارت با ایران هستیم. بیایید تمامی تلاش ها برای حمایت از مجاهدین خلق را خنثی کنیم. من فکر می کنم کار زیادی در پیش داریم تا جریان را معکوس کرده و مانع از بروز یک جنگ آتشین شویم، ولی همچنین باید جنگی که در حال حاضر با ایران جریان دارد را هم متوقف کنیم.

بن نورتون: ما مجبوریم صحبتمان را پایان دهیم. ما با مدیا بنجامین، که یکی از مؤسسین گروه صلح به رهبری زنان، کد پینک Code Pink، و نویسنده چندین کتاب شامل “درون ایران – تاریخ و سیاست واقعی جمهوری اسلامی ایران” است صحبت کردیم. از شما مدیا برای پیوستن به ما بسیار متشکرم.

مدیا بنجامین: متشکرم

بن نورتون: برای شبکه اخبار واقعی The Real News Network من بن نورتون هستم.

(ترجمه ابراهیم خدابنده)

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید