ایران: کمک خارجی به سیل‌زدگان از طریق هلال احمر به دلیل تحریم آمریکا ناممکن است

0
971

آقای قاسمی به ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران گفته است “نهادهای امداد رسان مثل صلیب سرخ و هلال احمر در روزهای اخیر اعلام کرده اند نمی توانند کمک های خود را به هلال احمر جمهوری اسلامی ارسال کنند و به نظر می رسد آمریکا در صدد ممانعت از ارسال کمک های انسان دوستانه به مردم سیل زده است”. بارش شدید باران و جاری شدن سیل در شهرهای ایران از حدود بیست روز پیش زندگی در اغلب استان های ایران را تحت تاثیر قرار داده است. تاکنون بیشتر از چهل شهروند ایرانی بر اثر گرفتار شدن در سیل کشته شده اند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است “معمولا حتی در شرایط سخت و اضطراری تمام سیستم های بانکی مسدود نمی‌شوند و امکان ارسال کمک های بشر دوستانه و انسانی به مردم از طریق نهادهایی مثل صلیب سرخ و هلال احمر فراهم می‌شود اما آمریکا در یک رویکرد ضد انسانی و ظالمانه تمام مسیرهای کمک رسانی به مردم سیل زده را مسدود کرده است”‌. آقای قاسمی گفته است که “نهادهای امداد رسان داخلی و مردم تلاش می کنند خسارت های وارد شده به مردم سیل زده را کاهش دهند ولی تاکنون هیچ کمک خارجی به صورت محسوس دریافت نشده و راهی برای این کمک رسانی وجود ندارد”. این مقام ایرانی اعلام کرده که در شرایط کنونی کمبود برخی تجهیزات مانند هلی کوپتر یا بالگرد “محسوس است و تامین این تجهیزات با مشکل مواجه شده است”. سخنگوی وزارت خارجه ایران از نهادهای بین‌المللی خواسته “اقدامی عاجل” در این زمینه انجام دهند.

ایران: کمک خارجی به سیل‌زدگان از طریق هلال احمر به دلیل تحریم آمریکا ناممکن است

سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید امکان وازیر کمک های خارجی به حساب های هلال احمر ایران به دلیل تحریم، وجود نداردحق نشر عکسISNA
Image captionسخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید امکان وازیر کمک های خارجی به حساب های هلال احمر ایران به دلیل تحریم، وجود ندارد

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته است با توجه به مسدود بودن حساب های بانکی هلال احمر هیچ شهروند خارجی یا ایرانی مقیم خارج نمی تواند کمکی به مردم سیل زده ارسال کند.

آقای قاسمی به ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران گفته است “نهادهای امداد رسان مثل صلیب سرخ و هلال احمر در روزهای اخیر اعلام کرده اند نمی توانند کمک های خود را به هلال احمر جمهوری اسلامی ارسال کنند و به نظر می رسد آمریکا در صدد ممانعت از ارسال کمک های انسان دوستانه به مردم سیل زده است”.

بارش شدید باران و جاری شدن سیل در شهرهای ایران از حدود بیست روز پیش زندگی در اغلب استان های ایران را تحت تاثیر قرار داده است. تاکنون بیشتر از چهل شهروند ایرانی بر اثر گرفتار شدن در سیل کشته شده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است “معمولا حتی در شرایط سخت و اضطراری تمام سیستم های بانکی مسدود نمی‌شوند و امکان ارسال کمک های بشر دوستانه و انسانی به مردم از طریق نهادهایی مثل صلیب سرخ و هلال احمر فراهم می‌شود اما آمریکا در یک رویکرد ضد انسانی و ظالمانه تمام مسیرهای کمک رسانی به مردم سیل زده را مسدود کرده است”‌.

آقای قاسمی گفته است که “نهادهای امداد رسان داخلی و مردم تلاش می کنند خسارت های وارد شده به مردم سیل زده را کاهش دهند ولی تاکنون هیچ کمک خارجی به صورت محسوس دریافت نشده و راهی برای این کمک رسانی وجود ندارد”.

این مقام ایرانی اعلام کرده که در شرایط کنونی کمبود برخی تجهیزات مانند هلی کوپتر یا بالگرد “محسوس است و تامین این تجهیزات با مشکل مواجه شده است”. سخنگوی وزارت خارجه ایران از نهادهای بین‌المللی خواسته “اقدامی عاجل” در این زمینه انجام دهند.

یک روز پیش از این محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حساب توییتر خود با انتقاد از آمریکا و با اشاره به تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت دونالد ترامپ و مشکلات هلال احمر برای کمک‌رسانی به سیل زدگان این رفتار را “تروریسم اقتصادی” توصیف کرده بود.

ایالات متحده آمریکا می گوید اقلام بشردوستانه را از شمول تحریم ها علیه ایران معاف کرده اما مقام های ایرانی اظهارات آمریکا در این باره را رد می کنند.

ایالات متحده آمریکا بهار سال گذشته از توافق هسته ای موسوم به برجام خارج شد و اعمال همه تحریم های رفع شده با این توافق را مجددا از سر گرفت. ایران از این اقدام به دیوان بین المللی دادگستری در لاهه شکایت کرده است.

دیوان بین المللی دادگستری از ایالات متحده خواسته تا امکان مبادله کالاهای بشردوستانه نظیر غذا، دارو و اقلام پزشکی و همچنین خدمات مرتبط با هواپیماهای مسافربری غیرنظامی برای ایران را فراهم کند.

ایران می گوید دیوان بین المللی دادگستری از ایالات متحده خواسته تا جزئیات اقدامات اش را درباره اجرای این دستور اعلام کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید