• ایران قلم:این همه صدام حسین در “جوار خاک میهن” برایتان بشگن زد، به جایی رسیدید که الان از فرنگ برسید؟    :   " بشکن زدن " که چیزی نیست، اگر ترامپ ، با دست های خودش صدام حسین را از قبر در بیاورد و به همراه ترکی فیصل و جولیانی ...
  • محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • دوست داری آتش از اسلحه بچکانی یا مرکب از قلم نـِئین؟

    همکاری با فیلم‌سازانی که به فیلم‌سازان پیشرو معروف شدند چون داریوش مهرجویی (فیلم گاو)، بهمن فرمان آرا ( شازده احتجاب)، علی حاتمی (سلطان صاحبقران، سوته دلان) و ناصر تقوایی (نفرین) عاملی شد که در آثاری بازی کند که با جریان روز سینمای ایران در پیش از انقلاب تفاوتی آشکار داشت. جمشید مشایخی حضور پر رنگی در سینمای پیش از انقلاب داشت. اما شهرتش هیچگاه به پای ستاره‌های آن زمان نرسید؛ کسانی چون بهروز وثوقی، محمد علی فردین و یا ناصر ملک مطیعی. شاید علت این بوده که بازیگرانی چون او یا در فیلم‌هایی بازی می‌کردند که در مورد پسند عامه نبود و تماشگر خاص خود را داشت و یا با حضور در فیلم‌های تجاری در سایه بازیگران نقش اول فیلم قرار می‌گرفتند که ستاره‌های سینمای آن زمان بودند. پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ در سینما نیز مانند دیگر هنرها، تغییراتی بنیادی رخ داد.

    جمشید مشایخی، پیر سینمای ایران

    بی بی سی
    Image captionجمشید مشایخی در سینمای پیش از انقلاب نقش های متفاوتی بازی کرد

    جمشید مشایخی در ۶ آذرماه سال ۱۳۱۳ در جنوب تهران بدنیا آمد. ابتدا به مدرسه نظام رفت ولی خیلی زود بازیگری تئاتر را پی گرفت.

    او کار تئاتر حرفه‌ای را از سال ۱۳۳۶ با بازی در نمایش وظیفه پزشک آغاز کرد و بعد از آن در نمایش‌های بسیاری از جمله «آی بی کلاه، آی با کلاه» اثر غلامحسین ساعدی، «لونه شغال و افعی» اثر علی نصیریان و «مرده‌های بی کفن و دفن» اثر ژان پل سارتر به کارگردانی حمید سمندریان بازی کرد.

    او مدتی کارمند اداره هنرهای دراماتیک بود و زمانی که دانشکده هنرهای دراماتیک تأسیس شد، به تحصیل در این دانشکده پرداخت که در میانه آن را رها کرد.

    مشایخی در سال ۱۳۴۲ با بازی در فیلم کوتاه “جلد مار” بازیگری در سینما را آغاز کرد. اما نخستین اثر مهم او بازی در نقش خان دایی در فیلم قیصر ساخته مسعود کیمیایی بود. از این پس نقش مردان جا افتاده تیپی برای او شد که در فیلم‌های متعددی تکرار شد.

    جوان‌تر که بود نقش مردان مقتدر میانسال را بازی می‌کرد (سوته دلان، ماه عسل) و در میانسالی نقش پیرمردها را (پدر بزرگ و آوار) و هنگام پیرانه سری انگار که همیشه به همین هیبت بوده.

    چهره‌اش در سال‌های حضور در سینمای ایران – بجز اینکه گرد پیری بر سر و رویش نشست – تغییر چندانی نکرد و در بیشتر نقش‌هایش سبیل همیشگی را بر صورت داشت، اما تنوع نقش‌هایش (از ناصرالدین شاه تا رفتگر شهرداری، از شاهزاده قاجاری تا رضا تفنگچی) و توانمندی او در اجرای آنها، در سینمای ایران مثال زدنی است.

    • داود رشیدی٬ بازیگر نقش مکملی که ستاره شد
    • بازیگران زن بر ‘لبه تیغ’ سینمای ایران
    • الاکلنگ بازی توقیف فیلم‌ها در سینمای ایران
    • در جستجوی قطعات گمشده سینمای ایران

    همکاری با فیلم‌سازانی که به فیلم‌سازان پیشرو معروف شدند چون داریوش مهرجویی (فیلم گاو)، بهمن فرمان آرا ( شازده احتجاب)، علی حاتمی (سلطان صاحبقران، سوته دلان) و ناصر تقوایی (نفرین) عاملی شد که در آثاری بازی کند که با جریان روز سینمای ایران در پیش از انقلاب تفاوتی آشکار داشت.

    جمشید مشایخی حضور پر رنگی در سینمای پیش از انقلاب داشت. اما شهرتش هیچگاه به پای ستاره‌های آن زمان نرسید؛ کسانی چون بهروز وثوقی، محمد علی فردین و یا ناصر ملک مطیعی.

    شاید علت این بوده که بازیگرانی چون او یا در فیلم‌هایی بازی می‌کردند که در مورد پسند عامه نبود و تماشگر خاص خود را داشت و یا با حضور در فیلم‌های تجاری در سایه بازیگران نقش اول فیلم قرار می‌گرفتند که ستاره‌های سینمای آن زمان بودند.

    پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ در سینما نیز مانند دیگر هنرها، تغییراتی بنیادی رخ داد.

    مشایخیحق نشر عکسFARARO
    Image captionآذرماه ۸۵ بزرگذاشتی به پاس ۵۰ سال فعالیت هنری مشایخی در عرصه بازیگری تئاتر و سینما در تهران برگزار شد.

    سیاست‌های مخالف ستاره‌سازی در سینمای جمهوری اسلامی که عملا حضور ستاره‌های سینما را غیر ممکن می‌ساخت، راه را برای بازیگرانی که سابقه بازیگری موفقی چه در سینما و چه بر روی صحنه داشتند ولی به هر دلیلی زیر سایه ستاره‌ها بودند، باز می‌کرد.

    بسیاری از ستاره‌های سینمای ایران به تدریج از حضور بر روی پرده نقره‌ای محروم شدند. تعداد کمی در همان بحبوحه انقلاب مهاجرت کردند (بهروز وثوقی و پرویز صیاد)، اما برای بیشتر آنها با آنکه ماندند و در یکی دو فیلم بازی کردند، به علت نقش آفرینی در فیلم‌هایی که “طاغوتی و مروج فساد” خوانده می‌شدند، کم‌کم امکان ادامه کار از میان رفت و خانه‌نشین شدند (فردین، ایرج قادری و ناصر ملک مطیعی) و ‌برای عده‌ای کمتر‌، دهه‌ها طول کشید تا امکان بازگشت برای بازیگری فراهم شد، هرچند که دیگر نتوانستند ستاره‌های پرفروغ سینمای ایران بشوند. (سعید راد و سعید کنگرانی).

    فیلم‌سازان ایرانی سراغ بازیگرانی رفتند که پیش از انقلاب هم فعال بودند اما سیاست‌گذاران فرهنگی مشکلی با چهره آنها نداشتند. عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، داود رشیدی، علی نصیریان و چندین هنرپیشه معتبر سینما و تئاتر ایران – با وجود سابقه طولانی در سینما و تئاتر پیش از انقلاب- چهره‌های جدید سینمای ایران شدند.

    از این میان جمشید مشایخی در سال‌های اول پس از انقلاب و سپس عزت الله انتظامی بیش از بقیه درخشیدند. آثار علی حاتمی که همیشه پر بازیگر بود، پس از انقلاب نیز عرصه‌ای بود برای هنرنمایی این دسته از بازیگران.

    اما نقش جمشید مشایخی در مجموعه تلویزیونی “هزار دستان” و فیلم “کمال الملک” پر رنگ‌تر از نقش دیگر همکارانش بود. “خانه عنکبوت” (علیرضا داود نژاد) هم از این نمونه بود.

    با گرم‌تر شدن بازار فیلم‌سازی و مجموعه‌های تلویزیونی در اواسط دهه ۱۳۶۰، فعالیت این بازیگر کهنه کار سینما نیز بالا گرفت. در مقطعی سه چهار فیلم در سال بازی می‌کرد و همزمان در مجموعه‌های تلویزیونی هم حضور داشت. برای همین انتقاد بسیاری را برانگیخت که چندان در انتخاب‌هایش سختگیری نمی‌کند.

    رضا تفنگچی / خوشنویس ( هزار داستان)، کمال الملک، حبیب آقا ظروفچی (سوته دلان) و شازده احتجاب از جمله به یاد ماندنی‌ترین نقش‌های این بازیگر بود.

    جمشید مشایخی در ششمین دوره چهره‌های ماندگار به عنوان چهره ماندگار سینمای ایران برگزیده شد و در آبان ماه سال ۸۵ در پاریس به خاطر ۵ دهه فعالیت هنری از او تجلیل به عمل آمد.

    آذرماه ۸۵ هم بزرگداشتی به پاس ۵۰ سال فعالیت هنری او در عرصه بازیگری تئاتر و سینما در تهران برگزار شد.

    از وی سه فرزند به نام‌های نادر، نغمه و سام بجا مانده است که نادر از شناخته شده‌ترین آهنگسازان ایران است و رهبری ارکستر سمفونیک تهران را نیز بر عهده داشته است.

    او روز سیزدهم فروردین ماه ۱۳۹۸ و در حالی که به علت بیماری ایام نوروز را در بیمارستان عرفان تهران سپری کرده بود در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

    —————

    دوست داری آتش از اسلحه بچکانی یا مرکب از قلم نـِئین؟

    جمشید مشایخی، بازیگر صاحب‌نام سینما و تئاتر، و یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان این عرصه در ایران، در ۸۵ سالگی درگذشت. برخی نقش‌هایی که بازی کرد، پس از سال‌ها، همچنان در میان بازی‌های ماندنی سینمای ایران جای دارند.


    مطالب مرتبط :

    سرنوشت انقلاب ۱۳۵۷راتوازن قوا تعیین کرد. قسمت پایانی

    مجاهدین ضد خلق اگر عناصر خود سر را تقویت نکردند، کاری انجام نداده وهمیشه بمثابه مانعی دربرابر تلطیف اوضاع سیاسی عمل کردند واین مسئله را با نگاه به لیست ترور هایی که انجام  دادند یا ترور های سرویس های خصوصی امریکا، بقایای ساواک و ...میکرد را بعهده گرفتند، با وضوح بیشتری نمایان است. اگر بفرض حکومت ایران تمام کارهایش بد باشد  ، تضعیف قابل توجه داعش وجلوگیری از ... مطلب کامل

    جواد فیروزمند:درگذشت مهدی تقوایی و نقشی که میتوانست ایفا کند

    تقریبا نه خود و نه هیچ یک از اعضای خانواده اش روی خوشی در جنگ سرنوشت ندیدند. و متأثر از اینکه طی ۲۸ سال جدایی خاموش از سازمان و آرمان های گذشته، سینه سوزان و درهم شکسته اش را بگشاید، لب بجنباند و سازمان مطبوعش را با آنهمه بلایای درون تشکیلاتی که برسرش ، خانواده اش و مهمتر از همه در مسیر مبارزه اش آمده ... مطلب کامل

    چرا آمار قربانیان کرونا در آلمان پایین است؟

     راز پایین بودن آمار قربانیان کرونا در آلمان فرارو  ـ 29.03.2020 آمار و ارقام مبتلایان و مرگ ومیر‌های ناشی از کروناویروس جدید حاکی از آن است که اروپا در حال تبدیل شدن به کانون اصلی شیوع این ویروس همه گیر است. ایتالیا و اسپانیا به تنهایی حدود ۱۶۰۰۰ مرگ و میر ناشی از کرونا را به ثبت رسانده اند ... مطلب کامل

    چرا آمار قربانیان کرونا در آلمان پایین است؟

      مگر افراد برده شما هستند که باید چنین به آنان امر و نهی و حتی درخصوصی ترین امورشان تابع شما باشند؟  ثانیا بر فرض که تو درست بگویی آیا کاری و شرافتی و عمل خیری و باقی الصالحاتی بیشتر از اینکه فردی با یک زن بی پناهی زندگی مشترک بخواهد داشته باشد؟ یک زندگی مشترک ایجاد کند ... مطلب کامل

    فلسفه میان” بهشت سوسیالیسم” و “فلسفه زندگی”

    فیلسوف دیگری بنام لوتس (1881-1871م) در آن زمان میگفت برای ورود به شناخت جهان راههای گوناگونی وجود دارد؛ درک و شناخت انسان از جهان میتواند، علمی، استتیک، مذهبی، اقتصادی و یا سیاسی باشد و برای هر کدام از این راهها، زمانی افرادی از گوشه ای برای پاداش این حقیقت جهانی،دست تکان خواهند داد. در ادامه بحث تعریف و وظایف رشته فلسفه، متفکر آشنایی بنام ویلهلم دیلتای(1911-1833) کوشید تا ار ... مطلب کامل

    فلسفه میان” بهشت سوسیالیسم” و “فلسفه زندگی”

    نماینده ی این مردمی که ازنظر شما حاکمیت شان اشغال شد ، چه کسی بود؟ آنها که تازه وبصورت حداکثر بیست نفری سر ازخانه های تیمی درمیآورند و قاطی چند هزار ( حداکثر 3هزار) زندانی سیاسی شده بودند که تنها درصد ناچیزی از مردم ( روشنفکران انقلابی) انها را میشناختند؟!   ضمنا درابتدای انقلاب استبداد ... مطلب کامل

    فلسفه میان” بهشت سوسیالیسم” و “فلسفه زندگی”

    حالا نگاه کنید سر همین ویروس کرونا که الان جهانی شده . این مریم قجر داره پیام میده اهای مردم دنیا بیاید بینیند اخوندها کرونا هستن وبه داد مردم نمیرسه.در حالی که این حتی در ایتالیا وفلسطین وعراق والبانی هم الان اومده این خانم با تمام درک وفهمش وانقلابش میگه این فقط ایرانه .خب خانم محترم تو کمک کن تمام دنیاهم داره نگاه میکنه ... مطلب کامل

    در قرنطینه چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

    یکی دیگر از آثار مهم ادبی در زمینه اپیدمی، نوشته آنتونن آرتو، نویسنده و نظریه‌پرداز ادبی فرانسوی است که در سال ۱۹۳۸ به چاپ رسید و با ترجمه جلال ستاری با عنوان "تئاتر به‌مثابه طاعون" به فارسی نیز منتشر شده است. آرتو در این متن، طاعون را به عنوان یک نیروی مثبت در نظر می‌گیرد. در واقع، اپیدمی در اینجا موجب رستگاری است و سبب می‌شود که علائم ... مطلب کامل

    خاطرات رحمان محمدیان از اسارت در زندان های صدام حسین و مسعود رجوی ـ مقدمه، موش کتاب خور

    مقداری از خاطرات جبهه و جنگ در هنگام اسارت بدست نیروهای عراقی افتاد و یا در سنگرجبهه باقی ماند که اصلا بعد از اسارت من نفهمیدم که چه شد چرا که وقتی که من اسیر شدم تا چند ماه بعنوان مفقود الاثر قلمداد می شدم و بعد از چند ماه پیگیری خانواده ام نتوانستند وسایل شخصی مرا بدست بیاورند و بقیه و بیشتر عمرم هم در فرقه ... مطلب کامل

    سازمان جهانی بهداشت “همه‌گیری جهانی کرونا” را اعلام کرد

    توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت به افراد سالخورده‌تر و در خطر بیشتر (این موارد عمومی هستند و ممکن است در کشورهای مختلف، از جمله در ایران، همه آن‌ها شدنی یا در دسترس نباشد. با این حال سازمان جهانی بهداشت اقدام به ارائه موارد ضروری و تا جای ممکن همگانی می‌کند) اگر مهمان دارید، فاصله دست‌کم یک متری را رعایت کنید، از ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2020 ايران قلم. محفوظ است.
    marmaris escort - marmaris bayan escort - escort marmaris - marmaris escort bayan -