آقدام سوال برانگیز جنگ طلبان آمریکا و گذاشتن نام یک ارگان حکومتی در لیست تروریستی

0
545

چراکه برخورد با تروریست هم قواعد و قوانینی دارد که اگر درمورد مبحث خاص ما انجام گیرد ،  معنی ای جز حمله به پایگاه های سپاه در منطقه ی خلیج فارس و … ندارد واین چیزی است که میتواند یک جنگ منطقه ای تمام عیار و با آثار ویرانگر غیر قابل پیش بینی را بهمراه داشته باشد! دراین صورت این سئوال اساسی مطرح میشود که آیا آمریکا حاضر به قبول ریسک چنین بزرگی هست؟! اگر هست، چیزی جز دست زدن به دیوانگی نیست . چرا که حاصل آن ویرانی جهانی است که شامل خود آمریکا وکشورهای مرتجع منطقه ای حامی خودش میباشد! سران جنگ طلب و مستاصل از حل تضادهای ساختاریش، با این اقدامات بغایت خطرناک ، براین باورند که با این کار ، بین مردم وسپاه تضاد ودشمنی بوجود میآورند وحال آنچه موضوع برعکس است و انجام اقداماتی این چنینی ازطرف سران آمریکا ، میتواند میزان محبوبیت ومشروعیت سپاه دربین مردم ایران را بالا ببرد! درهر صورت، انتظار ازسیاستمداران ایرانی این است که با اقدامات دیپلماتیک وزیرکانه ، مانع جنگی شوند که آمریکا اقلا براثر فشار اسرائیل و …، گرایش بسوی آن دارد. دراین میان، باند رجوی سرازپا نشناخته و مقالات اساسی خود را درزمانی که میبیند از سیل طرفی نبسته ، باین سمت و سو میل داده و متمم های بیشتری براین تصمیمات جنون آمیز سران جنگ افروز وسلطه گر آمریکا ، از قبیل اضافه کردن وزارت اطلاعات براین لیست و محاکمه ی گردانندگان ایران دردادگاه های جنائی بین المللی ، افزوده ودر کشاکش تضادهای ایران با آمریکا ، به کاسه ای داغ تر از آش  وآنهم در راستای نشان دادن میزان دشمنی خود با ایران ، تبدیل شده اند!

گذاشتن نام یک ارگان حکومتی در لیست تروریستی و علت و عواقب آن

09.04.2019 ـ حمید تبریزی

هر روزی که میگذرد، نام سپاه پاسداران ایران که سالهاست امریکا میخواهد آنرا درلیست تروریستی خود قرار بدهد ، بیشتر وبیشتر بر زبان ها جاری میشود واین مسئله چه عواقبی دارد؟

سپاه پاسداران ، نیروی نظامی برتر ایران- بعنوان یک کشور عضو رسمی وحتی ازبنیانگذاران سازمان ملل متحد – بوده و جزء مهم وجدایی ناپذیر حکومت ایران است.

یعنی اگر آمریکا دست به چنین کاری میزند، دراصل دولت ایران را با مشخصات قانونی که برایش شمردیم ، تروریست میداند واین کار اگر صورت رسمیت یابد ، کاری بسیار غیر عادی وبی نظیر درجهان انجام میگیرد!

صرفنظر ازاینکه قسمت مهم این تشبثات، درمسیر اهداف جنگ روانی آمریکا برعلیه ایران است ، اما مسئله ابعاد خطرناکتری میتواند داشته باشد.

چراکه برخورد با تروریست هم قواعد و قوانینی دارد که اگر درمورد مبحث خاص ما انجام گیرد ،  معنی ای جز حمله به پایگاه های سپاه در منطقه ی خلیج فارس و … ندارد واین چیزی است که میتواند یک جنگ منطقه ای تمام عیار و با آثار ویرانگر غیر قابل پیش بینی را بهمراه داشته باشد!

دراین صورت این سئوال اساسی مطرح میشود که آیا آمریکا حاضر به قبول ریسک چنین بزرگی هست؟!

اگر هست، چیزی جز دست زدن به دیوانگی نیست . چرا که حاصل آن ویرانی جهانی است که شامل خود آمریکا وکشورهای مرتجع منطقه ای حامی خودش میباشد!

سران جنگ طلب و مستاصل از حل تضادهای ساختاریش، با این اقدامات بغایت خطرناک ، براین باورند که با این کار ، بین مردم وسپاه تضاد ودشمنی بوجود میآورند وحال آنچه موضوع برعکس است و انجام اقداماتی این چنینی ازطرف سران آمریکا ، میتواند میزان محبوبیت ومشروعیت سپاه دربین مردم ایران را بالا ببرد!

درهر صورت، انتظار ازسیاستمداران ایرانی این است که با اقدامات دیپلماتیک وزیرکانه ، مانع جنگی شوند که آمریکا اقلا براثر فشار اسرائیل و …، گرایش بسوی آن دارد.

دراین میان، باند رجوی سرازپا نشناخته و مقالات اساسی خود را درزمانی که میبیند از سیل طرفی نبسته ، باین سمت و سو میل داده و متمم های بیشتری براین تصمیمات جنون آمیز سران جنگ افروز وسلطه گر آمریکا ، از قبیل اضافه کردن وزارت اطلاعات براین لیست و محاکمه ی گردانندگان ایران دردادگاه های جنائی بین المللی ، افزوده ودر کشاکش تضادهای ایران با آمریکا ، به کاسه ای داغ تر از آش  وآنهم در راستای نشان دادن میزان دشمنی خود با ایران ، تبدیل شده اند!

//////////////////////////////////

مطالب در ارتباط

 ایران و آمریکا نیروهای نظامی یکدیگر را به تروریسم متهم کردند

  • 8 آوریل 2019 – 19 فروردین 1398

در ایران، شورای عالی امنیت ملی، دولت آمریکا را حامی تروریسم و نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه را «گروه تروریستی» معرفی کرد. این تصمیم ساعتی پس از آن گرفته شد که آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را رسماً در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. رئیس جمهوری آمریکا گفت این اقدام، فشارها بر حکومت ایران را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

—————

آمریکا سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد

دولت دونالد ترامپ روز دوشنبه ۱۹ فروردین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: «خون سربازان آمریکایی روی دست سپاه است.»

    
Iran Khamenei Militär (leader.ir)

دولت ایالات متحده آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. این خبر را دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۱۹ فروردین (۸ مارس) در واشنگتن اعلام کرد. به گفته او سپاه پاسداران ایران از این پس در لیست سیاه گروه‌های تروریستی قرار دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با اعلام این خبر در کاخ سفید گفت که قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سیاه گروه‌های تروریستی بدان معناست که سپاه پاسداران “به‌طور فعال” از تروریسم به عنوان “ابزار سیاست دولتی” استفاده می‌کند، از آن حمایت کرده و آن را تأمین مالی می‌کند.

این نخستین بار است که آمریکا بخشی از یک حکومت و یک سازمان رسمی نظامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد.

اکنون کنگره آمریکا یک هفته فرصت دارد تا این تصمیم را بررسی کند. اگر کنگره با تصمیم رییس جمهوری آمریکا مخالفت نکند، این تصمیم به مرحله اجرا درخواهد آمد.

View image on Twitter

View image on Twitter

دونالد ترامپ گفت: «این نخستین بار است که ایالات متحده بخش دیگری از حکومت را در فهرست تروریستی وزارت امور خارجه قرار می‌دهد. این اقدام نشاندهنده این واقعیت است که عملکرد ایران به طور بنیادین با دیگر کشورها فرق دارد.»

رییس جمهوری آمریکا افزود: «این تصمیم، پیام روشنی به تهران است تا بداند حمایتش از تروریسم پیامدهایی جدی خواهد داشت. ما به‌دلیل حمایت رژیم ایران از اقدامات تروریستی و تا هنگامی که این رژیم از رفتار یاغی‌گرانه و بدخواهانه خود دست نکشد، ما به فشار مالی خود و افزایش هزینه برای رژیم ایران ادامه می‌دهیم.»

قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی این امکان را به آمریکا می‌دهد که تحریم‌های بیشتری را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند.

دونالد ترامپ در همین باره گفت: «این تصمیم، خطرات معامله تجاری با سپاه پاسداران را آشکار می‌کند.  اگر با سپاه پاسداران معامله کنید، یعنی تروریسم را  تامین مالی کرده‌اید.»

واکنش‌های اولیه

در نخستین واکنش‌ها، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل اقدام آمریکا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را ستود.

دوست گرامی‌ام پرزیدنت ترامپ، از تصمیم شما برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی سپاسگزارم. از شما متشکرم که به یکی دیگر از درخواست‌های مهم من‌ پاسخ مثبت دادید، امری که به نفع کشورهای ما و کشورهای منطقه است.

بحرین نیز از این اقدام آمریکا استقبال کرده است.

از سوی دیگر، شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که “رژیم ایالات متحده را دولت حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام و تمامی نیروهای وابسته به آن را گروه تروریستی” می‌داند.

پیشتر، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی خواستار مقابله به مثل و تروریست خواندن ارتش آمریکا در غرب آسیا شده بود.

View image on Twitter

View image on Twitter

خبرگزاری فارس

@FarsNews_Agency

نظربه حمایت پنهان وآشکارنیروهای نظامی آمریکا درمنطقه ازگروه‌های تروریستی ودخالت مستقیم درانجام فعالیت‌های تروریستی توسط نظامیان آن کشور، ظریف با ارسال نامه ای خطاب به روحانی پیشنهادکرد شورای عالی امنیت ملی نیروهای نظامی آمریکا درغرب آسیا رادرفهرست گروه‌های تروریستی ایران قرار دهد

28

See خبرگزاری فارس’s other Tweets
Twitter Ads info and privacy

ظریف همچنین روز دوشنبه ۱۹ فروردین (۸ آوریل) در جلسه علنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شرکت کرد و از ارسال یک یادداشت اعتراضی به سفارت سوئیس در مورد قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا خبر داد.

به گزارش سایت خانه ملت، علی نجفی خوشرودی، نماینده مردم بابل در رابطه با حضور وزیر خارجه در مجلس گفت: «وزیر امور خارجه با اشاره به اعلام آمریکا مبنی بر گنجاندن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی، این اقدام را محکوم و تاکید نمود چنین اقدامی خطرات زیادی ایجاد می‌کند. اگرچه جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش نبوده و نیست، لیکن چنانچه آمریکا چنین تصمیمی بگیرد، جمهوری اسلامی ایران نیز عمل متقابل خواهد نمود.»

طرح تروریستی خواندن ارتش آمریکا

حشمتالله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: «در کمتر از چند ساعت نظامیان آمریکا در منطقه در کنار داعش در فهرست گروه‌های تروریستی قرار خواهند گرفت.»

او گفت: «روش اول اقدام مقابله به مثل با آمریکا اجرای قانون مصوب مجلس در خصوص اقدام متقابل و متناسب در برابر سیاست آمریکاست. اگر کل روح این قانون در این زمینه از نظر مجلس تامین شود، نیازی به لایحه دوفوریتی در مجلس نیست، اما در غیر این صورت طرح دوفوریتی را فردا در مجلس به تصویب می‌رسانیم.”

‌‌پیشتر، فرماندهان سپاه پاسداران هشدار داده بودند که در صورت قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی عواقبی جدی برای نیروهای آمریکایی به‌ویژه در غرب آسیا خواهد داشت.

همزمان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وجود طرحی خبر داده بودند که در صورت تروریست خواندن سپاه پاسداران، قانونی را تصویب خواهند کرد که بر اساس آن، ایران نیز ارتش آمریکا را سازمانی تروریستی خواهد دانست.

اتهام به سپاه؛ سرکوب مردم، حمایت از تروریسم

به‌دنبال انتشار بیانیه دونالد ترامپ، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: «خون سربازان آمریکایی روی دست سپاه است.»

پمپئو سپاه و دولت ایران را به انجام اقدامات تروریستی در دنیا متهم کرد و گفت: «اعضای سپاه نه انقلابی، بلکه دزدان و مسئولان فاسدی هستند که از قدرت خود سوءاستفاده کرده‌اند.»

برایان هوک، رییس گروه ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا نیز که در این کنفرانس خبری حضور داشت گفت: «سپاه در سرکوب مردم ایران نقش موثری دارد و این تصمیم باعث کاهش سرکوب‌ها علیه مردم ایران می‌شود.»

هوک همچنین گفت: «سپاه بازوی قدرتمند رژیم ایران است. سپاه در نیمی از اقتصاد ایران سهیم است و ما به جهان می‌گوییم که معامله با سپاه چه مشکلاتی خواهد داشت.»

آمریکا پیش از این شمار زیادی از فرماندهان ارشد سپاه، شرکت‌های وابسته به این نهاد و سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه را تحریم کرده بود، اما اکنون کلیت این تشکیلات یک سازمان تروریستی محسوب می‌شود و با اعضا و همکارانش به عنوان همدستان فعالیت‌های تروریستی برخورد خواهد شد.

برایان هوک گفت که سپاه از زمان تأسیس، تهدید سربازان آمریکایی را در دستور کار داشته و امنیت آنها را به خطر انداخته است.

هوک رژیم جمهوری اسلامی را متهم کرد که آموزش گروه‌های تروریستی در منطقه را بر عهده دارد و افزود که سپاه پاسداران مجری این سیاست‌ها در منطقه است.

دونالد ترامپ نوروز ۹۷ در پیامی خطاب به ایرانیان ضمن تبریک سال نو، به شدت از سپاه پاسداران انتقاد کرد و سپاه را “نیرویی متخاصم” خواند که به گفته او مردم ایران را سرکوب کرده و اموال آنها را برای حمایت از تروریسم در خارج از مرزها به تاراج می‌برد.

وزارت امور خارجه آمریکا تا کنون حدود ۶۰ گروه و سازمان از کشورهای مختلف را، از جمله شبکه القاعده، گروه دولت اسلامی (داعش)، حزب‌الله لبنان و برخی از گروه‌های فلسطینی نظیر حماس را در لیست سیاه “سازمان‌های تروریستی خارجی” قرار داده است.

تهدید پایگاه‌های آمریکا در منطقه

مسئولان ایران و فرماندهان نظامی این کشور در سال‌های گذشته هر بار زمزمه قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی مطرح شده شروع به تهدید آمریکا به “اقدام متقابل” کرده‌اند. این تهدیدها در چند روز گذشته نیز تکرار شده است.

تیرماه ۹۶ که بحث تروریستی اعلام کردن و تحریم سپاه پاسداران در سنای آمریکا مطرح شد، فرمانده کل سپاه پاسداران تهدید کرده بود که اگر واشنگتن قصد تحریم این نهاد را داشته باشد باید پایگاه‌های خود را تا محدوده هزار کیلومتری ایران برچیند.

جعفری چند ماه بعد نیز گفته بود: «در صورتی که اخبار پراکنده موجود در خصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر در نظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان به ویژه منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت.»

فرمانده کل سپاه یک روز پیش از اعلام رسمی تروریستی خواندن سپاه از سوی آمریکا این اقدام را “حماقت” خواند و گفت: «در چنین شرایطی ارتش و نیروهای امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا از آرامش امروز برخوردار نخواهند بود.»

فلاحت‌پیشه روز یکشنبه از تهیه یک طرح دو فوریتی برای “مقابله به مثل” با آمریکا خبر داد و به خبرگزاری ایسنا گفت «با توجه به این که آمریکا می‌خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد، طرح دو فوریتی را تهیه کرده‌ایم که به محض رخ دادن این اتفاق نظامیان آمریکا را در کنار “داعش” در فهرست گروه‌های تروریستی اعلام می‌کنیم.»

سپاه پاسداران در ایران نقش یک دولت موازی را بازی می‌کند و نقش آن حتی از سوی محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی، روسای جمهوری پیشین و فعلی مورد انتقاد قرار گرفته است.

مطابق برخی برآوردها، سپاه بر بخش بسیار بزرگی از اقتصاد ایران تسلط دارد. شرکت‌های زیر مجموعه سپاه بزرگ‌ترین پیمانکاران طرح‌های کلان در تمام حوزه‌ها هستند و حجم بزرگی از صادرات محصولات پتروشیمی و واردات کالا را در اختیار دارند.

با قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، دارایی‌های مقامات و شرکت‌های وابسته به این نهاد در خارج از ایران بلوکه می‌شود و سپاهیان در سفرهای خارجی با محدودیت‌ها و خطرهای جدی روبه‌رو خواهند شد.

ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران: در مبارزه با گروه تروریستی سنت‌کام از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد شد

رژه نیروهای سپاهحق نشر عکسAFP
Image captionرژه نیروهای سپاه

ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران در بیانیه‌ای اقدام آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست “سازمان‌های تروریستی خارجی” را محکوم کرده است.

این ستاد تصمیم آمریکا را “تلاش مذبوحانه و از سر استیصال و انتقام‌جویی” خوانده و گفته است که این اقدام “هیچ ارزش و اعتبار عملیاتی ندارد و عملا محکوم به شکست است.”

در این بیانیه هشدار داده شده است که ایران از این به بعد با نیروهای تحت امر ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا ( CENTCOM) “به عنوان تروریست برخورد خواهد نمود و در پشتیبانی از اقدامات ضدتروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مبارزه با گروه تروریستی سنت‌کام از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.”

روز دوشنبه هشت آوریل (۱۹ فروردین) دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست “سازمان‌های تروریستی خارجی” قرار داد.

آقای ترامپ در آن بیانیه گفت که این تصمیم که با هدایت وزارت خارجه آمریکا گرفته شده “این واقعیت را به رسمیت شناخته که ایران نه فقط دولتی حامی تروریسم است بلکه سپاه پاسدران فعالانه در تامین بودجه آن نقش دارد و از تروریسم به‌عنوان ابزاری دولتی استفاده می‌کند”.

در مقابل شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که دولت آمریکا را “دولت حامی تروریسم” و فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام) و تمامی نیروهای وابسته به آن را “گروه تروریستی”می‌داند.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا یا سنت‌کام یکی از ستادهای فرماندهی کل ایالات متحده است که حوزه فعالیتش کشورهای غرب آسیا، خاور میانه و بخشی از آفریقا از جمله ایران، افغانستان و عربستان را در بر می‌گیرد.

  • آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد
  • هشدار فرمانده سپاه: در صورت تحریم سپاه نیروهای آمریکایی در منطقه آرامش نخواهند داشت
  • آمریکا ‘شبکه انتقال یک میلیارد دلار به سپاه پاسداران’ را تحریم‌ کرد
آیت‌الله خامنه‌ایحق نشر عکسKHAMENEI.IR
Image captionآیت‌الله خامنه‌ای سپاه را “یک دستگاه برجسته در خط مقدم مواجهه با دشمن” توصیف کرد

“گربه‌رقصانی آمریکا”

آیت‌الله علی خامنه‌ای، در واکنش علت دشمنی آمریکا‌ با سپاه پاسداران را “پیشگامی آن در دفاع از کشور و انقلاب” عنوان کرده بود.

سایت رهبر ایران امروز سه‌شنبه ۲۰ فروردین سخنان دیشب او را در جمع تعدادی از “پاسداران و خانواده‌های آنان” به مناسبت روز پاسدار منتشر کرده که گفته است: “آمریکایی‌ها به خیال خود علیه سپاه و در واقع علیه انقلاب و ایران نقشه می‌کشند و گربه‌رقصانی می‌کنند، البته این خباثت‌ها به جایی نخواهد رسید.”

آقای خامنه‌ای سپاه پاسداران را “یک دستگاه برجسته در خط مقدم مواجهه با دشمن” خوانده که “هم در میدان عملیاتی و مقابله با دشمن در مرزها و حتی چند هزار کیلومتر دورتر در اطراف حرم حضرت زینب پیشقدم است و هم در میدان مقابله سیاسی با دشمن.”

آیت‌الله خامنه‌ای گفته است که “دشمنان جمهوری اسلامی مانند ترامپ و احمق‌های دور و بر نظام حاکمه آمریکا در حال حرکت به سمت حضیض هستند.”

از زمان اعلام تصمیم آمریکا علیه سپاه بسیاری از مقام‌های ایران از احزاب و گرایش‌های مختلف سیاسی از تصمیم آمریکا انتقاد و با سپاه پاسداران اعلام همبستگی کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز سه‌شنبه گفت که آمریکا با تروریست خواندن سپاه پاسداران “می‌خواهد کینه و شکست خود علیه ملت ایران” را جبران کند.

مجلسحق نشر عکسICANA
Image captionعلی لاریجانی، رئیس مجلس با یونیفرم سپاه در جلسه امروز حاضر شد

یونیفرم سپاه در مجلس

تعداد زیادی از نمایندگان مجلس ایران روز سه‌شنبه با یونیفرم سپاه پاسداران به جلسه امروز مجلس رفتند و شعار “مرگ بر آمریکا” سر دادند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در این جلسه گفت که از نظر ایران دولت آمریکا و نیروهای مسلح این کشور “نماد تروریسم بین‌المللی در ابعاد نظامی و اقتصادی” هستند.

آقای لاریجانی خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت: “آقای ترامپ می‌دانیم چرا به این روز افتاده‌اید، چرا که تصور می‌کردید با خروج از توافق هسته‌ای می‌توانید به ایران ضربه بزنید اما موفق نشدید. تصور می‌کردید در سال گذشته می‌توانید فروش نفت ایران را به صفر برسانید اما موفق نشدید.”

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل سپاه را “عامل شکست توطئه‌ها و خواب‌های شوم دشمنان منطقه و جهان اسلام” خوانده و گفته است: “این اقدام ننگین دولت آمریکا نشان از ضعف، ناتوانی و توسل به هر اقدام نابخردانه‌ای در اوج استیصال و بی‌آبرویی در میان جهانیان است که البته با واکنش جدی ایران مواجه شده و خواهد شد.”

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهورایران هم گفته اقدام دولت آمریکا “در امتداد جنگ اقتصادی و تحریمی است که آن دولت پیمان‌شکن علیه ملت و دولت ما از سال پیش سازمان داده است.”

هم‌‍زمان مجلس ایران با دو فوریت طرح “تقویت جایگاه سپاه” در برابر آمریکا موافقت کرده است بر اساس این طرح، نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه تروریست اعلام می‌شوند.

در این طرح آمده است: “کلیه نیرو‌های نظامی امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا که در غرب آسیا فعالیت می‌کنند و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به نمایندگی از آن‌ها در منطقه غرب آسیا و… فعالیت می‌کنند تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه کمک مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی و غیر آن به این دسته از نیرو‌ها از نظر این قانون معاونت در اقدامات تروریستی به حساب می‌آید.”

علی مطهریحق نشر عکسIRNA
Image captionعلی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران (چپ): سازمانی مانند سپاه که در بین مردم محبوب است، وقتی او را تروریست می‌نامند به نفع او خواهد بود و به ضرر آمریکا است

استقبال عربستان

خبرگزاری دولتی عربستان به نقل از “یک منبع مسئول در وزارت خارجه” این کشور گزارش داده است که عربستان سعودی از اضافه شدن سپاه پاسداران ایران به فهرست “سازمان های تروریستی” از سوی دولت آمریکا، استقبال می‌کند.

این مقام، قراردادن سپاه پاسداران ایران در فهرست “سازمان‌های تروریستی” از سوی آمریکا را “گامی عملی و جدی در راستای مبارزه با تروریسم” خوانده و گفته است که این اقدام آمریکا “خواسته مکرر کشورمان از جامعه بین‌المللی در خصوص ضرورت مقابله علیه تروریسم مورد حمایت رژیم ایران را جامه عمل پوشاند.” دولت آمریکا دیروز اعلام کرد که سپاه پاسداران ایران را به فهرست “سازمان‌های ترورویستی خارجی” اضافه می‌کند.

پیش از این بحرین هم از اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران استقبال کرده بود.

نخست وزیر اسرائیل هم از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به دلیل “تروریستی” خواندن سپاه قدردانی کرده بود.

درمقابل دولت سوریه و جنبش حزب‌الله لبنان اقدام آمریکا علیه سپاه را محکوم کرده‌اند.

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید