بازتاب سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران در رسانه‌های اروپا

0
924

رولاند نلس، گزارشگر وبسایت آلمانی “اشپیگل آنلاین” در واشنگتن معتقد است که دونالد ترامپ در شرایط بدی گرفتار آمده است. او دستور ترامپ برای حمله به مواضعی از ایران در روز پنجشنبه، ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) و بازپس‌گرفتن دستور حمله را نمادی از استیصال رئیس جمهوری ایالات متحده می‌داند. نلس در این راستا به سخنان ترامپ در باره سرنگون کردن پهپاد آمریکایی نیز اشاره می‌کند: «رئیس جمهور آمریکا ابتدا گفت که “ایران اشتباه بزرگی مرتکب شده” و آمریکا پاسخ خواهد داد.» او سپس توضیح داد، از آنجایی که پهپاد بی‌سرنشین بوده، سرنگون کردن آن آنقدر پراهمیت نیست که اگر خلبان آمریکایی می‌داشت و خلبان کشته می‌شد. و در نهایت او این ظن را بیان کرد که شاید اصلا مقامات ایران در جریان این حمله نبود‌ه‌اند، و شاید یک ژنرال “احمق” مسبب بروز این اتفاق باشد. نویسنده مقاله “اشپیگل آنلاین” در پایان به نقل از سناتور رند پل، هم‌حزبی ترامپ، می‌نویسد: «ترامپ معتقد است که جنگ عراق یک اشتباه بوده است. جنگ با ایران اشتباهی به مراتب بزرگ‌تر خواهد بود».

بازتاب سرنگونی پهپاد آمریکایی در رسانه‌های اروپا

دویچه وله ـ 21.03.2019

سرنگونی پهپیاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران در نزدیکی تنگه هرمز بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اروپایی داشت. اکثر روزنامه‌ها نسبت به آغاز یک جنگ تازه در منطقه هشدار داده‌اند.

    
پهپاد گلوبال هاوکپهپاد “گلوبال هاوک”

روزنامه آلمانی “فرانکفورتر آلگماینه” می‌نویسد: «اینکه آیا پهپاد سرنگون‌شده آمریکایی به حریم هوایی ایران تجاوز کرده یا نه، فقط طرف‌های درگیر می‌دانند؛ و اظهارات آنها هم متناقض است.»

این روزنامه در ادامه تاکید می‌کند که ورود یک هواپیما به حریم هوایی یک کشور حتما نباید با “خشونت نظامی” پاسخ داده شود، کما اینکه پهپاد آمریکایی یک هواپیمای تجسسی بوده است.

به اعتقاد روزنامه معتبر آلمانی، «ایرانی‌ها می‌خواستند از این طریق قدرت خود را به نمایش بگذارند».

“فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ” ضمن اشاره به اینکه تندروهای ایران فرصت را برای ضربه‌های مقطعی به ایالات متحده مناسب دیده‌اند، تاکید می‌کند که وضعیتشکننده و خطرناک فعلی پیامد “استراتژی نسنجیده آمریکا” است: «یک بار دیگر معلوم شد که ترامپ با روش‌خونسردانه‌اش، نه تنها به توافق مورد علاقه‌اش (با ایران) نزدیک نشده بلکه ریسک (جنگ) را بیش از پیش افزایش داده است».

“داغ‌ترین منطقه جهان”

روزنامه ایتالیایی “لا استامپا” پس از شرح سرنگون کردن پهپاد آمریکایی نوشت که “دوئل” میان ایران و آمریکا یک مرحله جلوتر رفته و دریای عمان به “داغ‌ترین منطقه جهان”َ مبدل شده است.

به اعتقاد مفسر این روزنامه، “به نظر می‌رسد” که دیگر کسی نمی‌تواند جلوی تشدید تنشی را بگیرد که «روز ۱۲ مه با حمله‌به نفتکشها در بندر فجیره رو به وخامت نهاد و پنجشنبه پیش به دریای عمان سرایت کرد».

“اشتباهی به‌مراتب بزرگ‌تر”

رولاند نلس، گزارشگر وبسایت آلمانی “اشپیگل آنلاین” در واشنگتن معتقد است که دونالد ترامپ در شرایط بدی گرفتار آمده است. او دستور ترامپ برای حمله به مواضعی از ایران در روز پنجشنبه، ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) و بازپس‌گرفتن دستور حمله را نمادی از استیصال رئیس جمهوری ایالات متحده می‌داند.

نلس در این راستا به سخنان ترامپ در باره سرنگون کردن پهپاد آمریکایی نیز اشاره می‌کند: «رئیس جمهور آمریکا ابتدا گفت که “ایران اشتباه بزرگی مرتکب شده” و آمریکا پاسخ خواهد داد.» او سپس توضیح داد، از آنجایی که پهپاد بی‌سرنشین بوده، سرنگون کردن آن آنقدر پراهمیت نیست که اگر خلبان آمریکایی می‌داشت و خلبان کشته می‌شد. و در نهایت او این ظن را بیان کرد که شاید اصلا مقامات ایران در جریان این حمله نبود‌ه‌اند، و شاید یک ژنرال “احمق” مسبب بروز این اتفاق باشد.

نویسنده مقاله “اشپیگل آنلاین” در پایان به نقل از سناتور رند پل، هم‌حزبی ترامپ، می‌نویسد: «ترامپ معتقد است که جنگ عراق یک اشتباه بوده است. جنگ با ایران اشتباهی به مراتب بزرگ‌تر خواهد بود».

“ترامپ باید تصمیم بگیرد”

روزنامه لیبرال “اسمه” (Sme)، چاپ اسلواکی از ترامپ خواسته است، در رابطه با تنش با ایران و ونزوئلا تصمیم بگیرد. این روزنامه معتقد است که وضعیت ایران و ونزوئلا این ویژگی را دارند که تعیین کنند، دوران ریاست جمهوری ترامپ هم با “حمله” به کشوری مقارن باشد، یا اینکه نقش آمریکا را به عنوان “پلیس جهان” کم‌رنگ کند.

“اسمه” تصریح می‌کند که تنش آمریکا با ایران و ونزوئلا در حال حرکت به سوی درگیری نظامی است و «ترامپ باید با ورق باز بازی کند».

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

این روزنامه اسلواکی ضمن بیان این پرسش که آیا ترامپ به روسیه اجازه خواهد داد که دوباره، مانند دوران جنگ سرد، جهان دو قطبی‌شود می‌نویسد: «اگر ترامپ به خاطر ملاحظات انتخاباتی، خاور نزدیک و ونزوئلا را به حال خودشان رها کند» زمینه سقوط غرب را فراهم خواهد آورد، و چنین وضعیتی «پیامدهای مهمی برای نظم جهانی خواهد داشت».

تاثیر حمله به پهپاد بر بازار‌بورس

بسیاری از روزنامه‌های اروپایی در باره سرنگون کردن پهپاد آمریکایی توسط جمهوری اسلامی و تاثیر آن بر بازار بورس گزارش داده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها، تشدید تنش در منطقه خلیج فارس بر بازارها تاثیر گذاشته، اما دقیقا نمی‌توان گفت که روند منفی برخی بورس‌ها، مثلا در آلمان و توکیو، تا چه حد پیامد این برخورد نظامی بوده است.

در این راستا به “جنگ اقتصادی” میان آمریکا و چین، و کشمکش‌های گمرکی میان آمریکا و اتحادیه اروپا نیز اشاره شده است.

در همین زمینه:

//////////////////////////////

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید