پلیس آمریکا: هدف عامل قتل ۲۲ نفر در ال‌پاسو نژاد پرستانه و شکار مکزیکی‌ها …

0
1063

بیانیه نژادپرستانه در اینترنت مجرم به هنگام دستگیری از حق خود برای خودداری از حرف زدن صرفنظر و چگونگی اعمال جرمش را برای پلیس تشریح کرده است. او گفته که به قصد انجام تیراندازی ۹ ساعت با خودروی خود از محل زندگی‌اش در آلن (در تگزاس) به شهر مرزی ال پاسو رانندگی کرده چون حدس می‌زده که مهاجران زیادی از آمریکای لاتین در این شهر زندگی می‌کنند. او سپس با تفنگ تهاجمی‌ و چند خشاب مهمات وارد مرکز خرید شده و شروع به تیراندازی کرده است. او در بیانیه راست‌گرایانه افراطی خود که پیش از اعمال جرم علیه مهاجران آمریکای لاتینی در اینترنت منتشر کرده بود نسبت به “تهاجم هیسپانیک‌ها” هشدار داده بود. طی کشتار ال پاسو یک مرد آلمانی نیز جان خود را از دست داد. همسر مرد ۶۶ ساله آلمانی که مکزیکی است گفت که همسرش ۴۰ سال از عمرش را در مکزیک گذرانده بود. او که اهل ماربورگ بوده امروز شنبه در مکزیک به خاک سپرده خواهد شد. قربانی آلمانی کشتار ال پاسو نخست به عنوان کارمند نیروی هوایی و سپس به عنوان مدیر یکی از کارخانجات مونتاژ در مکزیک کار می‌کرده که کالاهایی را برای عرضه به بازار آمریکا تولید می‌کرده است. او تازه دوره بازنشستگی‌ خود را شروع کرده بود. در این میان پلیس آمریکا توانسته طرح حمله‌ای دیگر را خنثی کند. پلیس ایالت نوادا مرد جوانی را که با گروه‌های راست‌گرای افراطی در ارتباط بوده دستگیر کرده است. این مرد ۲۳ ساله اهل لاس وگاس، حمله به یک کنیسه را برنامه‌ریزی بوده است. به گفته دادستانی، این مرد موادی برای ساخت بمب در اختیار داشته است.

پلیس آمریکا: هدف عامل قتل ۲۲ نفر در ال‌پاسو نژاد پرستانه و شکار مکزیکی‌ها بوده است

دویچه وله ـ 11.08.2019

گزارش پلیس آمریکا درباره دستگیری مردی که در ال پاسوی تگزاس ۲۲ نفر را به قتل رساند حاوی جزئیاتی تکان‌دهنده است. در این میان پلیس نوادا هم گویا توانسته مانع حمله به یک کنیسه یهودیان شود.

    
USA El Paso | Trauer nach Anschlag, Flagge Mexiko (Getty Images/AFP/M. Ralston)

بلافاصله پس از تیراندازی در مرکز خریدی در ال پاسوی تگزاس در روز شنبه گذشته(سوم اوت)، مأموران تحقیق حدس زده بودند که این واقعه انگیزه‌ نژادپرستانه دارد. حال گزارش پلیس این حدس را تأیید کرده است.

براساس گزارش پلیس، مرد ۲۱ ساله‌ای که پلیس به عنوان تیرانداز دستگیر کرده به هنگام دستگیری گفته که در مرکز خرید در ال پاسو “مکزیکی‌ها را زیر نظر داشته است”. در عمل نیز او هشت مکزیکی را کشته و بسیاری دیگر از ۲۲ قربانی او دارای تبار هیسپانیک هستند. هیسپانیک واژه‌ای است که از دهه ۱۹۷۰ در آمریکا به مردم کشورهایی اطلاق می‌شود که در گذشته جزئی از امپراتوری اسپانیا بودند و منظور از آن مهاجران آمریکای لاتینی در آمریکاست.

بیانیه نژادپرستانه در اینترنت

مجرم به هنگام دستگیری از حق خود برای خودداری از حرف زدن صرفنظر و چگونگی اعمال جرمش را برای پلیس تشریح کرده است. او گفته که به قصد انجام تیراندازی ۹ ساعت با خودروی خود از محل زندگی‌اش در آلن (در تگزاس) به شهر مرزی ال پاسو رانندگی کرده چون حدس می‌زده که مهاجران زیادی از آمریکای لاتین در این شهر زندگی می‌کنند. او سپس با تفنگ تهاجمی‌ و چند خشاب مهمات وارد مرکز خرید شده و شروع به تیراندازی کرده است.

او در بیانیه راست‌گرایانه افراطی خود که پیش از اعمال جرم علیه مهاجران آمریکای لاتینی در اینترنت منتشر کرده بود نسبت به “تهاجم هیسپانیک‌ها” هشدار داده بود.

خاکسپاری قربانی آلمانی در مکزیک

طی کشتار ال پاسو یک مرد آلمانی نیز جان خود را از دست داد. همسر مرد ۶۶ ساله آلمانی که مکزیکی است گفت که همسرش ۴۰ سال از عمرش را در مکزیک گذرانده بود. او که اهل ماربورگ بوده امروز شنبه در مکزیک به خاک سپرده خواهد شد.

قربانی آلمانی کشتار ال پاسو نخست به عنوان کارمند نیروی هوایی و سپس به عنوان مدیر یکی از کارخانجات مونتاژ در مکزیک کار می‌کرده که کالاهایی را برای عرضه به بازار آمریکا تولید می‌کرده است. او تازه دوره بازنشستگی‌ خود را شروع کرده بود.

خنثی شدن طرح حمله به یک کنیسه

در این میان پلیس آمریکا توانسته طرح حمله‌ای دیگر را خنثی کند. پلیس ایالت نوادا مرد جوانی را که با گروه‌های راست‌گرای افراطی در ارتباط بوده دستگیر کرده است. این مرد ۲۳ ساله اهل لاس وگاس، حمله به یک کنیسه را برنامه‌ریزی بوده است. به گفته دادستانی، این مرد موادی برای ساخت بمب در اختیار داشته است.

دادستانی همچنین گفته که این مرد از طریق اینترنت با یک “سازمان افراط‌گرا” در ارتباط بوده که از طریق “تروریسم و دیگر اعمال خشونت‌بار” در پی استیلای سفیدپوست‌هاست.  این مرد در مکاتبات آنلاین خود به موضوع‌های بمب‌سازی، حمله به یک کنیسه و زیر نظر گرفتن یک کلوب شبانه همجنسگرایان پرداخته است.

پلیس هنگام دستگیری این مرد کتابچه‌ای نزد او یافته که در آن طرح حمله احتمالی در منطقه لاس وگاس و طراحی‌هایی از بمب و کلید زمان‌دار موجود است.

در همین زمینه:

اعتراضات گسترده به سفر دونالد ترامپ به ال‌پاسو و دیتون

دونالد ترامپ برای ابراز همدردی به تگزاس و اوهایو سفر کرده است. سفری که چند روز پس از تیراندازی‌های مرگبار در ال‌پاسو و دیتون صورت می‌گیرد. این در حالی است که شماری از مردم این دو شهر به این سفر اعتراض کرده‌اند.

    
default

در پی تیراندازی‌های مرگبار در ال‌پاسو و دیتون، فشار بر دونالد ترامپ در ارتباط با محدود کردن قانون مالکیت سلاح افزایش یافته است. سیاستمداران دو ایالت تگزاس و اوهایو از رئیس جمهوری آمریکا درخواست کرده‌اند کنترل پیش از فروش سلاح را افزایش داده و فروش مسلسل در آمریکا را ممنوع کند.

ترامپ نیز زیر فشار اذهان عمومی قول داده است که موضوع را بررسی کند. اما او در عین حال گفته است که اجرای سیاست منع فروش تفنگ‌های تهاجمی و مسلسل به علت فقدان اکثریت در مجلس نمایندگان ممکن نیست.

روز شنبه ۱۲ مرداد (سوم اوت) در جریان یک تیراندازی مرگبار ۲۲ نفر در شهر ال‌پاسو واقع در مرز ایالت تگزاس با مکزیک کشته شدند. در این رویداد خونین، چند شهروند مکزیک نیز کشته و زخمی شدند. تحقیقات اولیه از انگیزه‌های نژادپرستانه فرد مهاجم حکایت دارند. فرد مهاجم که جوانی ۲۱ساله است، خود را تسلیم پلیس کرده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

غروب همان روز، شهر دیتون در ایالت اوهایو نیز شاهد یک رویداد خونین مشابه بود. در اثر تیراندازی در ایالت اوهایو، نه نفر کشته شدند. انگیزه فرد مهاجم هنوز روشن نشده است. مهاجم در اثر تیراندازی پلیس کشته شده است.

سفر به دیتون

دونالد ترامپ همراه با ملانیا، همسر خود به دیتون سفر کرد. سفر او به این شهر محدود به بازدید از بیمارستانی بود که مجروحان آن رویداد خونین در آن بستری بودند. این دیدار بدون حضور رسانه‌ها صورت گرفته است.

USA Schießerei in Dayton, Ohio | Demo

افزون بر آن، ترامپ از حضور در مراسم علنی در شهر دیتون خودداری کرد. کاخ سفید اعلام کرده است که اولویت سفر ترامپ و ملانیا به دیتون، بازدید از مجروحان و گفت‌وگو با بازماندگان قربانیان تیراندازی خونین در این شهر بوده است. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران علت عدم حضور علنی ترامپ در مراسم سوگواری این شهر را اعتراضات گسترده مردم اعلام کرده‌اند.

نان والیی، شهردار دموکرات شهر دیتون از عدم حضور ترامپ در محل وقوع این تیراندازی استقبال کرده و گفته است: «ترامپ به گونه‌ای سخن می‌گوید که می‌تواند، باعث شکاف بیشتر بین مردم شود. و این تنها چیزی است که مردم این شهر در حال  حاضر به آن نیاز ندارند.»

سفر به ال‌پاسو

ترامپ و ملانیا در ال‌پاسو نیز سفر خود را به بازدید پشت درهای بسته از بیمارستان این شهر محدود کردند. آن‌ها در بیمارستان با مجروحان تیراندازی خونین روز شنبه سوم اوت گفت‌وگو کردند.

ترامپ در عین حال با ماموران پلیسی که در ماموریت مقابله با فرد مهاجم مشارکت داشتند، ملاقات و گفت‌وگو کرد.

در ال‌پاسو نیز همچون دیتون، تظاهراتی علیه سفر ترامپ برپا شده است. جو بایدن، معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا، ترامپ را متهم کرده که با سخنان خود به گرایش‌های نژادپرستانه سفیدپوستان در آمریکا دامن می‌زند. بایدن گفته است که ترامپ برای رهبری کشور آمریکا از اتوریته اخلاقی برخوردار نیست.

شرکت‌کنندگان در تظاهرات ال‌پاسو و دیتون اعلام کرده بودند که هیچ کس مایل به گفت‌وگو با ترامپ درباره رویدادهای خونین این دو شهر نیست. بسیاری از مردم ا‌ل‌پاسو سیاست‌های مهاجرتی ترامپ را از جمله عللی می‌دانند که زمینه‌ساز وقوع چنین رویدادهایی هستند.

WWW LINKS

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید