جنجال پاداش روسیه برای قتل سربازان آمریکایی؛ ترامپ خبر داشت،پلوسی خواستار شفا‌ف‌سازی شد

0
525

چند روزنامه آمریکایی در گزارش‌هایی در این باره نوشته‌اند که مأمورین روسی به اسلام‌گرایان شورشی طالبان وعده داده بودند در صورت حمله به مواضع نیروهای آمریکایی و کشتن سربازان این کشور در افغانستان پول دریافت خواهند کرد. بر اساس این گزارش‌ها وعده پرداخت چنین پاداش‌هایی برای قتل سربازان خارجی دیگر از جمله نظامیان بریتانیایی نیز داده شده بود.  نیویورک تایمز با استناد به منابع ناشناس گزارش داده بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از این خطر مطلع شده بود. نیویورک تایمز مسئولیت حمایت مالی و پرداخت پاداش را برعهده سازمان اطلاعات نظامی خارجی ستاد کل نیروهای نظامی روسیه (گ‌.آر.یو) دانسته است. این سازمان متهم به دست داشتن در برخی از عملیات بین‌المللی و از جمله ترور سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روسیه، در سال ۲۰۱۸ در بریتانیا است. روزنامه واشنگتن پست نیز در این باره نوشته بود که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در باره اطلاعات راجع به دخالت محرمانه روسیه در کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان تحقیق و آن را تأیید کرده است. در گزارش رسانه‌های آمریکایی از قول منابع اطلاعاتی همچنین آمده که دونالد ترامپ در ماه مارس از این موضوع آگاه شده بود اما هنوز تصمیمی برای واکنش به این اقدام نگرفته است…

جنجال پاداش روسیه برای قتل سربازان آمریکایی؛ پلوسی خواستار شفا‌ف‌سازی شد

دویچه وله ـ 30.06.2020

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار شفاف‌سازی درباره گزارشی شد که در آن ادعا شده روسیه برای قتل سربازان آمریکایی در افغانستان توسط طالبان پاداش تعیین کرده بود. ترامپ از چند ماه پیش از این موضوع خبر داشت.

    
USA Repräsentantenhaus billigt Hilfspaket gegen Virus-Krise (Reuters/Y. Gripas)

پس از انتشار گزارشی در روزنامه نیویورک تایمز در باره احتمال تعیین پاداش از سوی سازمان اطلاعات نظامی روسیه برای کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان، اکنون رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواسته است که در این باره شفاف سازی صورت گیرد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، روز دوشنبه نهم تیرماه (۲۹ ژوئن) خواستار ارائه اطلاعات بیشتر به نمایندگان کنگره آمریکا در باره دخالت سازمان مخفی اطلاعات نظامی روسیه علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان شد. پلوسی گفت که کنگره و مردم کشور اکنون به “پاسخ مشخصی در این باره  نیاز دارند”.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای که خطاب به جان راتکلیف، مدیر اطلاعات ملی آمریکا و جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا در این باره نوشته است: «کنگره باید بداند که چه چیزی تهدید جدی برای سربازان آمریکایی شناخته می‌شود و چه گزینه‌هایی برای پاسخگو کردن روسیه در این باره وجود دارد.»

چند روزنامه آمریکایی در گزارش‌هایی در این باره نوشته‌اند که مأمورین روسی به اسلام‌گرایان شورشی طالبان وعده داده بودند در صورت حمله به مواضع نیروهای آمریکایی و کشتن سربازان این کشور در افغانستان پول دریافت خواهند کرد. بر اساس این گزارش‌ها وعده پرداخت چنین پاداش‌هایی برای قتل سربازان خارجی دیگر از جمله نظامیان بریتانیایی نیز داده شده بود.

نیویورک تایمز با استناد به منابع ناشناس گزارش داده بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از این خطر مطلع شده بود.

نیویورک تایمز مسئولیت حمایت مالی و پرداخت پاداش را برعهده سازمان اطلاعات نظامی خارجی ستاد کل نیروهای نظامی روسیه (گ‌.آر.یو) دانسته است. این سازمان متهم به دست داشتن در برخی از عملیات بین‌المللی و از جمله ترور سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روسیه، در سال ۲۰۱۸ در بریتانیا است.

روزنامه واشنگتن پست نیز در این باره نوشته بود که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در باره اطلاعات راجع به دخالت محرمانه روسیه در کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان تحقیق و آن را تأیید کرده است.

در گزارش رسانه‌های آمریکایی از قول منابع اطلاعاتی همچنین آمده که دونالد ترامپ در ماه مارس از این موضوع آگاه شده بود اما هنوز تصمیمی برای واکنش به این اقدام نگرفته است.

اما ترامپ در واکنش به این گزارش در توییتر خود نوشت که چنین اطلاعاتی به او نرسیده است. او ضمن تکذیب کامل این خبر آن را جعلی خواند. کاخ سفید نیز این گزارش‌ها را رد کرد.

پلوسی در ادامه نامه خود نوشته است که باید روشن شود که آیا ترامپ از این گزارش‌ها آگاهی داشته است یا نه و چرا این موضوع به کنگره اطلاع داده نشده بود.

در نامه پلوسی آمده که ترامپ تا کنون اغماض‌های زیادی نسبت به روسیه داشته است. اشاره پلوسی به موضوع اتهام به ترامپ برای استفاده از کمک‌های روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در چهار سال پیش است.

کرملین گزارش‌های رسانه‌ها در آمریکا را دروغ خوانده و  سخنگوی طالبان نیز این موضوع را رد کرده است.

——————

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید