انتخاب مریم رجوی به عنوان یازدهمین نفر برای رانندگی در عربستان

0
801

براساس  اطلاعیه دولت عربستان سعودی، همان کشور ترکی فیصل ، ده گواهینامه رانندگی برای زنانی صادر شده است که از قبل مجوز رانندگی در کشورهای دیگر نظیر آمریکا، بریتانیا، کانادا و لبنان دریافت کرده اند. قرار است با توجه به اینکه مریم رجوی از سال 1358 گواهی نامه رانندگی در ایران گرفته و هم اکنون هم در فرانسه اقامت دارد ، نفر یازدهم برای رانندگی در ریاض باشد . همچنین با توجه به اینکه سال گذشته  ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، مریم رجوی را برای مناسک حج دعوت کرده است ، ایران قلم فکر می کند موقعیت مناسبی است که مریم رجوی این  سید النسالعالمین به خاطر ” مرحوم ” سید الرجال العالمین هم که شده، افتخار رانندگی در عربستان سعودی را به عنوان نفر یازدهم به نام خود ثبت کند هم ” حاجیه ”  شود، ایام هم مناسب است چندی دیگر عید قربان فرا می رسد. در ضمن هم فال است و هم تماشا!؟

انتخاب مریم رجوی به عنوان یازدهمین نفر برای رانندگی در عربستان

از امشب مریم رجوی اجازه دارد در عربستان رانندگی کند

25.06.2018 ـ ایران قلم

 

Rajavi-arabestan (2)

zanan-Arabestan

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گزارش های زیر به نقل از رادیو آمریکا می باشد

آغاز رانندگی آزادانه زنان عربستان سعودی در پی لغو ممنوعیت از سوی حکومت


زنان سعودی به در پی سه دهه مبارزات پیگیرانۀ زنان و مردان مدافع حقوق زنان، به حق رانندگی، دریافت گواهینامۀ رانندگی و خرید خودرو بدون اجازه و اتکاء به مردان دست یافتند.

هنوز پاسی از ساعت یک بامداد سوم تیر نگذشته بود، که خیابان‌های عربستان سعودی مملو از خودروهایی شد که برای نخستین بار زنها آنها را می‌راندند.

عربستان سعودی تنها کشوری در جهان بود که در آن زنان به اتهام رانندگی تحت پیگرد قانونی قرار می‌گرفتند.

لغو ممنوعیت رانندگی برای زنان در عربستان سعودی دهها گام به جلو برای زنان سعودی تلقی می‌شود، آنها از این پس برای انجام کارهای عادی، چون رفتن به سرکار، دیدن دوستان و بردن و آوردن فرزندانشان به مدرسه وابسته به همسران، برادران و مردان فامیل نیستند.

در سال‌های اخیر بسیاری از زن‌ها در عربستان سعودی به خاطر رانندگی و زیر پا گذاشتن قانون منع رانندگی برای زنان بازداشت شدند.

محافظه کاران تندرو عربستان سعودی در ماه‌های اخیر با نزدیک شدن تاریخ اعطای حق رانندگی به زنان مرتب هشدار می‌دادند که رانندگی برای زنان گناه است و به ضرر زنها تمام می‌شود.

فرمان لغو قانون ممنوعیت رانندگی برای زنان در عربستان سعودی، سال گذشته توسط ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، صادر شد و در ماه‌های اخیر به عنوان بخشی از اصلاحات گستردۀ محمد بن سلمان، ولیعهد جوان در جهت مدرنیزه کردن عربستان سعودی مورد پیگیری قرار گرفت.

همچنین:

دولت عربستان از روز دوشنبه صدور گواهینامه رانندگی برای زنان را آغاز کرد و در گام نخست، ده زن سعودی گواهینامه رانندگی گرفتند.

بنا به اطلاعیه دولت ریاض، ده گواهینامه رانندگی برای زنانی صادر شده است که از قبل مجوز رانندگی در کشورهای دیگر نظیر آمریکا، بریتانیا، کانادا و لبنان دریافت کرده اند.

صدور گواهینامه رانندگی برای زنان در عربستان قرار است از ۲۴ ژوئن در سراسر آن کشور آغاز شود.

زنان سعودی با اجرایی شدن قانون جدیدی که برای نخستین بار حق رانندگی زنان در عربستان را تامین می کند پس از تعلیم در مدارس ویژه زنان می توانند برای دریافت گواهینامه اقدام کنند.

شماری از فعالان حامی حق زنان سعودی برای رانندگی در عربستان در بازداشت و در انتظار محاکمه بسر می برند.

در یکسال اخیر اصلاحاتی در این کشور آغاز شده که گفته می شود به اصرار محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است. پیشتر به زنان سعودی اجازه داده شده در ورزشگاه های فوتبال تماشاگر بازی ها باشند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید