یکی از رهبران اپوزیسیون ونزوئلا به سفارت اسپانیا پناه برد

0
1131

در ویدئویی که روز سه‌شنبه (۱۰ اردیبهشت) انتشار یافت، خوان گوایدو در میان جمعی از سربازان ارتش و در حضور لئوپولدو لوپز از آغاز پایان حکومت نیکلاس مادورو سخن گفته بود. اما اوضاع آن گونه که اپوزیسیون پیش‌بینی کرده بود پیش نرفت و طبق نوشته روزنامه اسپانیایی ال پاییس لوپز به سفارت اسپانیا در کاراکاس پناه برده است. روبرتو آمپوئرو، وزیر خارجه شیلی هم در توئیتر خود پیش از آن اعلام کرده بود که لئوپولدو لوپز، رهبر سابق حزب اپوزیسیون به سفارت شیلی پناه آورده اما بعد از آن تصمیم گرفته است که به سفارت اسپانیا برود، چونکه در سفارت شیلی مهمانان دیگری حضور داشته‌اند. وزیر خارجه شیلی همچنین گفته است که رفتن به سفارت اسپانیا تصمیم شخصی این سیاستمدار بوده است. روزنامه اسپانیایی “ال پاییس” همچنین نوشته است که پناه آوردن لوپز به سفارت، اسپانیا را در شرایط دیپلماتیک دشواری قرار داده است. اسپانیا هم با نیکلاس مادورو، دولت کنونی ونزوئلا و هم با خوان گوایدو، رهبر پارلمان و رئیس جمهور خود خوانده این کشور مناسبات خود را حفظ کرده است. اسپانیا اگرچه خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد اما مخالف هرگونه اقدام نظامی در این کشور است.

یکی از رهبران اپوزیسیون ونزوئلا به سفارت اسپانیا پناه برد

دویچه وله ـ 02.05.2019

اوضاع در ونزوئلا پس از شکست اقدامات اپوزیسیون برای سرنگونی مادورو غیرقابل پیش‌بینی شده است. اپوزیسیون مردم را برای ادامه تظاهرات علیه مادورو فراخوانده است. یکی از رهبران اپوزیسیون هم به سفارتخانه اسپانیا پناه برده است.

    
لئوپولدو لوپز، رهبر سابق حزب اراده مردمی ونزوئلالئوپولدو لوپز، رهبر سابق حزب “اراده مردمی” ونزوئلا

لئوپولدو لوپز، رهبر سابق حزب “اراده مردمی” ونزوئلا  که روز سه شنبه ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) توسط  نیروهای طرفدار خوان گوآیدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا از حبس خانگی آزاد شده بود، به سفارت اسپانیا در کاراکاس پناه برده است.

دولت اسپانیا گزارش روزنامه “ال پاییس” در ارتباط با پناه بردن لوپز به سفارت اسپانیا در کاراکاس را تائید کرده است. طبق این گزارش روزنامه اسپانیایی، لئوپولدو لوپز به همراه لیلیان تینتوری، همسر و دخترش “مهمان” یزوس سیلوا فرناندز، سفیر اسپانیا در کاراکاس بوده‌اند.

لوپز یکی از رهبران مشهور اپوزیسیون ونزوئلاست. او در سال ۲۰۱۴  رهبری اعتراضات علیه دولت این کشور را برعهده داشت ولی به اتهام تشویق به خشونت به ۱۴ سال زندان محکوم شده بود و در حبس خانگی به سر می‌برد.

در ویدئویی که روز سه‌شنبه (۱۰ اردیبهشت) انتشار یافت، خوان گوایدو در میان جمعی از سربازان ارتش و در حضور لئوپولدو لوپز از آغاز پایان حکومت نیکلاس مادورو سخن گفته بود. اما اوضاع آن گونه که اپوزیسیون پیش‌بینی کرده بود پیش نرفت و طبق نوشته روزنامه اسپانیایی ال پاییس لوپز به سفارت اسپانیا در کاراکاس پناه برده است.

روبرتو آمپوئرو، وزیر خارجه شیلی هم در توئیتر خود پیش از آن اعلام کرده بود که لئوپولدو لوپز، رهبر سابق حزب اپوزیسیون به سفارت شیلی پناه آورده اما بعد از آن تصمیم گرفته است که به سفارت اسپانیا برود، چونکه در سفارت شیلی مهمانان دیگری حضور داشته‌اند. وزیر خارجه شیلی همچنین گفته است که رفتن به سفارت اسپانیا تصمیم شخصی این سیاستمدار بوده است.

روزنامه اسپانیایی “ال پاییس” همچنین نوشته است که پناه آوردن لوپز به سفارت، اسپانیا را در شرایط دیپلماتیک دشواری قرار داده است. اسپانیا هم با نیکلاس مادورو، دولت کنونی ونزوئلا و هم با خوان گوایدو، رهبر پارلمان و رئیس جمهور خود خوانده این کشور مناسبات خود را حفظ کرده است. اسپانیا اگرچه خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد اما مخالف هرگونه اقدام نظامی در این کشور است.

فراخوان گوایدو به بزرگترین تظاهرات تاریخ ونزوئلا

اوضاع ونزوئلا غیرقابل پیش‌بینی شده است.  خوان گوایدو که طرفداران را فراخوانده بود روز اول ماه مه برای تعیین تکلیف نهایی کشور خود و سرنگونی نیکلاس مادورو به خیابان‌ها بیایند از تظاهرکنندگان خواسته است در خیابان‌ها باقی بمانند.

طبق گفته گوایدو “بزگترین تظاهرات تاریخ” باید روز چهارشنبه انجام گیرد. گوایدو با ارسال یک پیام ویدیوئی اعلام کرد که نیکلاس مادورو بر ارتش و مردم کنترلی ندارد. او تاکید کرد: «عملیات آزادی را ادامه می‌دهیم و در خیابان‌ها می‌مانیم تا به غصب غیرقانونی قدرت پایان بخشیم»

لوپز و گوایدو رهبران اپوزیسیون در اعتراض علیه دولت مادورو لوپز و گوایدو رهبران اپوزیسیون در اعتراض علیه دولت مادورو

بیانیه رئیس سرویس اطلاعات مخفی ونزوئلا  علیه مادورو

مانوئل ریکاردو کریستوفر فیگوئرا، رئیس پلیس مخفی ونزوئلا هم به نیروهای اپوزیسیون پیوسته است. او رهبری عملیات آزادسازی لئوپولدو لوپز از رهبران اپوزیسیون ونزوئلا از حبس خانگی را برعهده داشت که روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت (۳۰ آوریل) به وقوع پیوست.

فیگوئرا در بیانیه‌ای که در این رابطه منتشر کرده ازجمله می‌نویسد: «من همواره پرزیدنت نیکلاس مادورو را به عنوان فرمانده کل به رسمیت شناختم. اما این دیگر راز سربسته‌ای نیست که وضعیت کشور در تمام عرصه‌ها رو به وخامت گذارده و این غیرمسئولانه است اگر من بگویم که امپراتوری آمریکا مقصر همه نابسامانی‌هاست.»

او در بیانیه خود اشاره می‌کند به نیروهایی که می‌گویند حامی مادورو هستند، اما هدف آنها حفظ منافع خودشان است و نه منافع ملی ونزوئلا. او تأکید می‌کند که باید به فکر کشور بود و آن را با نظم جدید حکومتی از نو ساخت.

رئیس سرویس اطلاعات مخفی ونزوئلا که در بیانیه خود حس عمیق میهن‌دوستی و دلسوزانه خود را توضیح می‌دهد می‌افزاید، در کشوری با این ثروت، نباید در فقر زندگی کرد. او هشدار می‌دهد، تا زمانی که هنوز خونی‌ریخته نشده، باید دست به دگرگونی زد.

رئیس پلیس مخفی ونزوئلا هم‌اکنون مخفی است.

حدود ۷۰ نفر زخمی  در یک روز

بخشی از ارتش ونزوئلا روز سه شنبه ۳۰ آوریل شورش کرد و به اپوزیسیون پیوست. بین نیروهای وفادار به نیکلاس مادورو و نیروهای اپوزیسیون در خیابان‌های کاراکاس، پایتخت ونزوئلا درگیری رخ داد.

طبق گزارش نهادهای حقوق بشری ۶۹ نفر در درگیری‌های کاراکاس زخمی شدند و بیش از ۸۰ نفر نیز در سرتاسر ونزوئلا بازاشت شدند. اقدامات و یا عملیات اپوزیسیون ونزوئلا برای سرنگونی مادورو عملا به نتیجه‌‌ای نرسیده است.

لاوروف: مداخله آمریکا در امور داخلی ونزوئلا نقض قوانین بین‌المللی

اوضاع در ونزوئلا قابل پیش‌بینی نیست. رهبران آمریکا دخالت نظامی در ونزوئلا را هم یکی از گزینه‌هایی می‌دانند که می‌تواند به وضعیت پرتنش این کشور پایان بخشد. اما این گزینه احتمالی مخالفت‌ کشورهای حامی مادورو را برانگیخته است. روسیه با هر گونه دخالت نظامی در امور داخلی ونزوئلا به شدت مخالفت می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک گفت‌وگوی تلفنی با مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود گفته است مداخله آمریکا در امور داخلی ونزوئلا بر خلاف قوانین بین‌المللی است.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده است، مذاکره میان همه گروه های سیاسی در ونزوئلا بهترین گزینه است.

این سخنان را لاوروف در پاسخ به اظهارات مایک پمپئو بیان کرده است. پمپئو در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت: «اقدام نظامی (در ونزوئلا) محتمل است و اگر ضروری باشد، ایالات متحده این کار را خواهد کرد.»

پمپئو اما تأکید کرد که ایالات متحده انتقال قدرت به صورت مسالمت‌آمیز را ترجیح می‌دهد.

////////////////////////////

آرشیو موضوع : تحقیق و پژوهش

ظهور پوپولیسم ملی گرایانه در جهان !؟

ظهور پوپولیسم ملی گرایانه در جهان !؟

 از این رو، پوپولیست ها همه آنهایی که قدرت را در دست دارند، نامشروع می دانند. از این نظر، شکایت های پوپولیست ها همواره اساسا شخصی و اخلاقی است؛ مشکل آنها همواره این است که دشمنانشان فاسد هستند. از این نظر، پوپولیست ها حقیقتا ضد تشکیلات سازمانی به شمار می روند. اما پوپولیست ها آنهایی که طرفشان را …

تفاوت کلاهی با آسانژ

تفاوت کلاهی با آسانژ

این روزها دو اتفاق به ظاهر غیرمرتبط با یکدیگر در اروپا رخ داده است که قابل توجه است. اولین مورد دستگیری و بازداشت آسانژ در سفارت اکوادور در لندن و از سوی پلیس بریتانیا است. مورد دوم نیز محاکمه قاتلان احتمالی کلاهی بمب‌گذار حزب جمهوری اسلامی است که ده‌ها نفر قربانی عملیات تروریستی وی شدند. …

حامد صرافپور: شکست های راهبردی در پیشبینی های سیاسی مسعود رجوی

حامد صرافپور: شکست های راهبردی در پیشبینی های سیاسی مسعود رجوی

به همین منظور با ایده گرفتن از صدام حسین، نیروها را به شکل ۴ ارتش مستقل سازماندهی نمود. در آن زمان ارتش صدام به ۴ ارتش مجزا سازماندهی، و هرکدام تحت یک فرماندهی مستقل قرار داده شده بودند. مسعود نیز ابتدا ۴ ارتش را معرفی کرد ولی پس از مدت کوتاهی تشکیل ۷ ارتش را اعلام نمود …

روایتی از فروپاشی شوروی

روایتی از فروپاشی شوروی

مردم آغازگر انقلاب روسیه بودند و به امید آنکه آزادی، دموکراسی، زمین و غذا به دست آورند از تزار عبور کرده بودند؛ اما ماحصل آنها حکومتی مستبدتر و قدرتمندتر از گذشته بود. حکومتی که این بار در پناه ایدئولوژی پنهان شده بود و همان طور که پیشتر اشاره شد حتی ایدئولوژی را نیز …

پوپولیسم، ظهور غیرمنتظره یک تفکر افراطی ـ ارزیابی پوپولیست آمریکا

پوپولیسم، ظهور غیرمنتظره یک تفکر افراطی ـ ارزیابی پوپولیست آمریکا

پوپولیسم یک رویکرد به دولت داری است که بر پایه وعده های بزرگی استوار است که امکان برآورده شدن آنها وجود ندارد. مشهودترین نمونه های آن در تاریخ از سال 1945 تاکنون بیشتر در آمریکای لاتین قابل مشاهده بوده اند. همواره افرادی بوده اند که مدعی شده اند منابعی جدید برای یک معجزه اقتصادی کشف کرده اند. اما …

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید