انتقاد سیاستمداران ارشد اروپا از سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ

0
1143

متن این نامه روز دوشنبه ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل) از سوی برخی از روزنامه‌های اروپایی از جمله از سوی روزنامه “گاردین” منتشر شده استسیاستمداران ارشد پیشین کشورهای اروپایی در این نامه نسبت به پیامدها و عواقب منفی سیاست ترامپ در امور خاورمیانه هشدار داده‌اندشخصیت‌هایی همچون زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه پیشین آلمان، دیوید میلیبند و جک استراو، وزیران امور خارجه پیشین بریتانیا، خاویر سولانا، هماهنگ کننده پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌موازات گروهی دیگر از وزیران امور خارجه پیشین کشورهای اروپایی و نیز برخی فعالان ارشد نهادهای بین‌المللی که در ارتباط با خاورمیانه بوده‌اند این نامه را امضا کره‌اند و در آن به خطرات ناشی از پیشبرد سیاست ترامپ در قبال بحران خاورمیانه اشاره کرده‌انداین گروه از سیاستمداران از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا با سیاستی که ترامپ در حال حاضر در ارتباط با بحران خاورمیانه دنبال می‌کند، مخالفت ورزندنامه با این جمله شروع می‌شود که «ما به لحظه‌ای بحرانی در خاورمیانه و همچنین در اروپا نزدیک شده‌ایم. اتحادیه اروپا سرمایه‌ای هنگفت صرف مناسبات چندجانبه و نظم بین‌المللی قانون مدار کرده است. قوانین بین‌الملل برای قاره اروپا، طولانی‌ترین دوره صلح، رفاه و ثبات را ممکن ساخته‌اند.» و در ادامه می‌خوانیم: «اروپا در همکاری با دولت‌های سابق آمریکا برای حل عادلانه مناقشه اسرائیل و فلسطین اقدام کرده است. قراردادهای اسلو به رغم عقب‌گشت‌ها و صدمات پایداری  که به آنها وارد شده پیوسته مبنای همکاری دو سوی اقیانوس در زمینه حل معضل خاورمیانه بوده است.»

انتقاد سیاستمداران ارشد اروپا از سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ

دویچه وله ـ 15.04.2019

شماری از سیاستمداران نام‌آشنای اروپا با انتشار یک نامه مشترک، از سیاست‌ ترامپ در قبال مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها انتقاد کرده و از اروپا خواسته‌اند، برنامه‌ای مستقل از برنامه دولت آمریکا برای حل این بحران در پیش گیرد.

    
default

نامه‌ای خطاب به فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و خطاب به همه مسئولان ارشد این اتحادیه در امور مربوط به امنیت و سیاست خارجی. نامه‌‌ای در باره بحران خاورمیانه که  ۳۷ وزیر امور خارجه پیشین کشورهای اروپایی و شماری از سیاستمداران فعال پیشین این کشورها آن را امضاء کرده‌اند.

متن این نامه روز دوشنبه ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل) از سوی برخی از روزنامه‌های اروپایی از جمله از سوی روزنامه “گاردین” منتشر شده است.

سیاستمداران ارشد پیشین کشورهای اروپایی در این نامه نسبت به پیامدها و عواقب منفی سیاست ترامپ در امور خاورمیانه هشدار داده‌اند.

شخصیت‌هایی همچون زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه پیشین آلمان، دیوید میلیبند و جک استراو، وزیران امور خارجه پیشین بریتانیا، خاویر سولانا، هماهنگ کننده پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌موازات گروهی دیگر از وزیران امور خارجه پیشین کشورهای اروپایی و نیز برخی فعالان ارشد نهادهای بین‌المللی که در ارتباط با خاورمیانه بوده‌اند این نامه را امضا کره‌اند و در آن به خطرات ناشی از پیشبرد سیاست ترامپ در قبال بحران خاورمیانه اشاره کرده‌اند.

درخواست از اتحادیه اروپا

این گروه از سیاستمداران از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا با سیاستی که ترامپ در حال حاضر در ارتباط با بحران خاورمیانه دنبال می‌کند، مخالفت ورزند.

نامه با این جمله شروع می‌شود که «ما به لحظه‌ای بحرانی در خاورمیانه و همچنین در اروپا نزدیک شده‌ایم. اتحادیه اروپا سرمایه‌ای هنگفت صرف مناسبات چندجانبه و نظم بین‌المللی قانون مدار کرده است. قوانین بین‌الملل برای قاره اروپا، طولانی‌ترین دوره صلح، رفاه و ثبات را ممکن ساخته‌اند.»

و در ادامه می‌خوانیم: «اروپا در همکاری با دولت‌های سابق آمریکا برای حل عادلانه مناقشه اسرائیل و فلسطین اقدام کرده است. قراردادهای اسلو به رغم عقب‌گشت‌ها و صدمات پایداری  که به آنها وارد شده پیوسته مبنای همکاری دو سوی اقیانوس در زمینه حل معضل خاورمیانه بوده است.»

امضاکنندگان نامه سپس از این انتقاد کرده‌اند که «که دولت کنونی آمریکا از سیاست دیرین این کشور در زمینه معضل خاورمیانه و از معیارهای متعارف در بین‌المللی دور شده. این دولت مدعای اسرائیل در مورد مالکیت بر کل بیت‌المقدس را به رسمیت شناخته است و در برابر گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین (در مناطق فلسطینی) بی‌تفاوتی آزاردهنده پیشه کرده است…»

آن‌ها در ادامه از قصد دولت ترامپ برای ارائه طرحی جدید برای حل مناقشه خاورمیانه سخن گفته‌اند و از اروپا خواسته‌اند که در این زمینه هشیار و آماده باشد و ” به گونه‌ای راهبری عمل کند.”

امضاکنندگان در این رابطه بر ایجاد راه حل دو دولت برای مناقشه بین اسرائیل و فلسطینیان در مرزهای ۱۹۶۷ و در صورت لزوم این یا آن تبادل اراضی، تاکید کرده‌اند.

“وضعیتی که باید متوقف شود”

آنها نوشته‌اند: «گزینه برتر اروپا در حل معضل خاورمیانه همکاری با آمریکاست، ولی زمانی که منافع حیاتی و ارزش‌ها بنیادی ما به بازی گرفته شود، ما باید راه مستقل خود را پیش گیریم

در همین راستا، نویسندگان نامه یک اقدام ضرور را تاکید رسمی و دوباره اروپا بر راه حل بین‌المللی جاافتاده  ایجاد دو کشور برای مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها در آستانه انتشار طرح صلح دولت ترامپ دانسته‌اند.

آنها نوشته‌اند که در شرایط کنونی وضعیت در مناسبات اسرائیل و فلسطینی‌ها به سوی ایجاد یک کشور با حقوقی نامتجانس و ناعادلانه برای دو طرف به پیش می‌رود ، «این وضعیت نباید ادامه یابد، نه برای اسرائیلی‌ها، نه برای فلسطنیی‌ها و نه برای اروپایی‌ها.»

در این نامه همچنین پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت و از جمله قطعنامه ۲۳۳۴ مبنایی برای حل بحران خاورمیانه بر اساس راه حل دو دولت مستقل تلقی شده است.

حمایت از گروه‌های مدنی صلح‌خواه و مدافع حقوق بشر در منطقه که “فعالیتشان به گونه‌ای فزاینده با مانع روبرو می‌شود” نیز از دیگر خواست‌های امضاکنندگان نامه از کشورهای اروپایی است.

سیاستمداران پیشین اروپا نهایتا بر پایبندی اتحادیه اروپا به قوانین بین‌الملل و نظم جهانی تاکید کرده و تداوم تلاش‌ها برای حل عادلانه مناقشه خاورمیانه را در راستای منافع کشورهای عضو این اتحادیه قلمداد کرده‌اند.

———————————————–

آرشیو موضوع : اجتماعی، سیاسی، فرهنگی

روایتی از فروپاشی شوروی

روایتی از فروپاشی شوروی

مردم آغازگر انقلاب روسیه بودند و به امید آنکه آزادی، دموکراسی، زمین و غذا به دست آورند از تزار عبور کرده بودند؛ اما ماحصل آنها حکومتی مستبدتر و قدرتمندتر از گذشته بود. حکومتی که این بار در پناه ایدئولوژی پنهان شده بود و همان طور که پیشتر اشاره شد حتی ایدئولوژی را نیز …

حسن شهباز: از پیوستگی تا جدایی از مجاهدین خلق در آلبانی ـ قسمت ششم

روایتی از فروپاشی شوروی

یعنى در جنگ بین ایران و عراق ، ایرانى در مقابل ایرانى قرار میگرفت ، و صدام چه لذتى میبرده، حال باید پرسید مزدور کیست؟ البته این موضوع بى شباهت به جمله اى از کتاب مزرعه حیوانات،نوشته جرج اورل نیست،که میگوید ،هیچ حیوانی بدون علت حیوان کشی نمی کند ، دو کلمه در ذهن حیوانات رفته بود، یک: …

صدف خادم، نخستین زن بوکسور ایرانی که در اولین مسابقه بین المللی پیروز و تاریخساز شد

صدف خادم، نخستین زن بوکسور ایرانی که در اولین مسابقه بین المللی پیروز و تاریخساز شد

از بسکتبال شروع کرد، مخفیانه در پارک تمرین بوکس کرد، با مخالفت خانواده روبرو شد، مدتی در پارکینگ خانه‌ تمرین کرد، چند بار مربی‌اش را تغییر داد و آن قدر مشت زد و مشت زد تا هم اولین زن ایرانی حاضر در یک مسابقه رسمی بوکس شد و هم اولین زن بوکسور پیروز ایرانی. شنبه شب (۱۳ …

تحلیل گاردین از اقدام آمریکا علیه سپاه

تحلیل گاردین از اقدام آمریکا علیه سپاه

تریتا پارسی در این تحلیل بیان می‌کند که درک پیشینه روابط این دو کشور تنها به آن دو بستگی نداشته، بلکه از دیدگاه بیرونی به همان اندازه که به خشم و تعصب تصمیم‌گیرندگان واشنگتن و تهران بستگی دارد به تدابیر سایر قدرت‌های منطقه نیز بستگی دارد. رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی برای مدتی بیش از …

کتاب زمان بازیافته، نگاهی به خاطرات بهمن بازرگانی از اعضای مرکزیت اولیه ۱۲ نفره …

کتاب زمان بازیافته، نگاهی به خاطرات بهمن بازرگانی از اعضای مرکزیت اولیه ۱۲ نفره …

کتاب شامل 13 بخش است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از «زندان اوین ــ رویای نیمه شب»، «از کودکی»، «جوانی، سیاست و تشکیل سازمان مجاهدین»، «بحث‌های مربوط به استراتژی سازمان»، «خانواده و مساله زن در سازمان»، «گروه سیاسی سازمان»، «بازداشت»، «دادگاه»، «زندان»، «ادامه خاطرات زندان مشهد»، «مارکسیست شدن تعدادی از اعضا»، «زندان اوین از زمستان پنجاه و چهار …

پوپولیسم، ظهور غیرمنتظره یک تفکر افراطی ـ ارزیابی پوپولیست آمریکا

پوپولیسم، ظهور غیرمنتظره یک تفکر افراطی ـ ارزیابی پوپولیست آمریکا

پوپولیسم یک رویکرد به دولت داری است که بر پایه وعده های بزرگی استوار است که امکان برآورده شدن آنها وجود ندارد. مشهودترین نمونه های آن در تاریخ از سال 1945 تاکنون بیشتر در آمریکای لاتین قابل مشاهده بوده اند. همواره افرادی بوده اند که مدعی شده اند منابعی جدید برای یک معجزه اقتصادی کشف کرده اند. اما …

کودتاگر علیه کودتاگر، عمر البشیر کیست و چگونه ۳۰ سال بر سودان حکومت کرد؟

کودتاگر علیه کودتاگر، عمر البشیر کیست و چگونه ۳۰ سال بر سودان حکومت کرد؟

عمر حسن البشیر در اول ژانویه ۱۹۴۴ در روستای حوش‌بانقا در نزدیکی شهر شندی در شمال سودان به دنیا آمد. بشیر در سال ۱۹۸۱ دانشکده ارتش را به پایان رساند و سپس در سال ۱۹۸۳ در رشته فرماندهی نظامی در مالزی مدرک کارشناسی گرفت. او در سال ۱۹۸۷ تحصیل در علوم اداری را به پایان رساند. عمر البشیر …

عراق: تصمیم آمریکا درباره سپاه می‌تواند تاثیرات منفی بر منطقه بگذارد

عراق: تصمیم آمریکا درباره سپاه می‌تواند تاثیرات منفی بر منطقه بگذارد

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، سه‌شنبه ۹ آوریل (۲۰ فروردین) در نشست مطبوعاتی هفتگی‌اش به خبرنگاران گفت، “عراق کوشید تا مانع تصمیم آمریکا شود”. اشاره او به اعلام تصمیم آمریکا در روز دوشنبه برای تروریستی دانستن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. او گفت که تصمیم آمریکا مبنی بر تروریستی خواندن سپاه پاسداران ایران می‌تواند “تاثیراتی منفی بر عراق …

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید